Σε οποιαδήποτε αίθουσα διδασκαλίας μπορεί κανείς να δει εκατοντάδες ανθρώπους να κρατούν σημειώσεις στους φορητούς τους υπολογιστές, καθώς ο καθηγητής μιλάει. Σε κάποιες τάξεις, ωστόσο, η χρήση ηλεκτρονικών βοηθημάτων απαγορεύεται. Αυτό μπορεί να μοιάζει ακραίο. Αλλωστε, με τους φορητούς υπολογιστές, οι μαθητές μπορεί να σημειώνουν περισσότερα από ό,τι με το μολύβι και το χαρτί. Μπορούν να κατεβάζουν τις διαλέξεις και να δημιουργούν σωστά αρχεία τους. Ωστόσο, υπάρχουν στοιχεία τα οποία υποδεικνύουν ότι γενικά οι φοιτητές των κολεγίων μαθαίνουν λιγότερα όταν χρησιμοποιούν ηλεκτρονικούς υπολογιστές ή ταμπλέτες κατά τη διάρκεια της διάλεξης. Επίσης, φαίνεται ότι παίρνουν μικρότερη βαθμολογία. Η έρευνα είναι σαφής: Οι φορητοί υπολογιστές αποσπούν την προσοχή από τη μάθηση, τόσο για τους ίδιους τους χρήστες όσο και γι’ αυτούς γύρω τους. Προφανώς, το ίδιο συμβαίνει και στις διδακτικές αίθουσες των γυμνασίων, ενώ ταυτόχρονα μειώνουν και την παραγωγικότητα σε οποιονδήποτε χώρο εργασίας.
Η μέτρηση της επίδρασης που έχουν οι φορητοί υπολογιστές στη μάθηση είναι μια δύσκολη υπόθεση. Κατ’ αρχάς, όλοι οι φοιτητές δεν χρησιμοποιούν με τον ίδιο τρόπο τον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Πιθανώς, οι καλύτεροι, αυτοί που συγκεντρώνουν καλύτερη βαθμολογία, να τους χρησιμοποιούν συχνότερα την ώρα της διάλεξης. Εκείνοι, όμως, που η προσοχή αποσπάται πιθανόν να γυρνούν στον ηλεκτρονικό υπολογιστή τους όποτε βαριούνται. Οπως και να ’χει, η σύγκριση της απόδοσης μπορεί να μπερδεύει την επίδραση των υπολογιστών με τα χαρακτηριστικά των φοιτητών που επιλέγουν να τους χρησιμοποιήσουν.
Σε πειράματα που εκπονήθηκαν στο πανεπιστήμιο Πρίνστον και στο πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, οι φοιτητές διαχωρίστηκαν σε ομάδες που είτε θα χρησιμοποιούσαν φορητούς υπολογιστές είτε μολύβι και χαρτί. Αυτοί που χρησιμοποιούσαν φορητούς υπολογιστές είχαν σαφώς χειρότερη κατανόηση της διάλεξης συγκριτικά με αυτούς που δεν χρησιμοποιούσαν. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτό συνέβαινε επειδή μπορεί κανείς να πληκτρολογήσει γρηγορότερα από ό,τι να γράψει, τα λόγια του καθηγητή περνούσαν αμέσως στα δάκτυλα του φοιτητή χωρίς προηγουμένως να περάσουν από τον εγκέφαλό του. Οι φοιτητές που έγραφαν στο χέρι έπρεπε να σταματήσουν και να συμπυκνώσουν τα νοήματα του καθηγητή προκειμένου να προλάβουν να κρατήσουν σημειώσεις.
Ωστόσο, οι φοιτητές είναι ενήλικες, που μπορούν να θητεύσουν στις ένοπλες δυνάμεις, να ψηφίσουν και να έχουν ιδιοκτησία. Γιατί, λοιπόν, να μην αποφασίζουν μόνοι τους κατά πόσον θα χρησιμοποιήσουν φορητό υπολογιστή ή όχι; Το βασικότερο επιχείρημα είναι ότι η χρήση του λάπτοπ επηρεάζει και τη μάθηση των φοιτητών τριγύρω. Σε μία σειρά εργαστηριακών πειραμάτων ερευνητές του πανεπιστημίου του Γιορκ και του πανεπιστημίου Μακ Μάστερ του Καναδά ήλεγξαν την επίδραση των φορητών υπολογιστών στους φοιτητές που δεν τους χρησιμοποιούσαν. Ενας φορητός υπολογιστής μπορεί να είναι πηγή οπτικής ρύπανσης. Αυτοί που κάθονται τριγύρω βλέπουν την οθόνη και η προσοχή τους προσελκύεται εκεί καθώς ο χρήστης μπορεί να επισκέπτεται το Faceboοk, το Τwitter, να διαβάζει τα νέα.
Σε όλα αυτά υπάρχει μία εξαίρεση. Οι φοιτητές με μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά βοηθήματα προκειμένου να συμμετάσχουν στην τάξη.
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου