2-6 μηνών
- Κοιτάζει προσεκτικά το πρόσωπο των άλλων ατόμων
- Ακολουθεί με τα μάτια του αντικείμενα και ανθρώπους
- Το συνεπαίρνουν τα χέρια του
- Μιμείται κινήσεις και εκφράσεις προσώπου
- Βαβίζει χρησιμοποιώντας τα χέρια του
6-12 μηνών
- Εμφανίζεται η χρήση των χειρομορφών 5 και S
- Αρχίζει να κάνει τα νοήματα Μπαμπάς, Περισσότερο, Γάλα, Μπάνιο, Κρεβάτι
- Μιμείται νοήματα και εκφράσεις προσώπου
- Δείχνει άτομα, αντικείμενα και μέρη.
12-18 μηνών
- Χρησιμοποιεί τουλάχιστον 10 νοήματα
- Αρχίζει να χρησιμοποιεί χειρονομίες δειξίματος σαν αντωνυμίες
- Ανταποκρίνεται σε εντολές.
18-24 μηνών
- Δείχνει αντικείμενα ή εικόνες όταν ονομάζονται.
- Ακολουθεί απλές οδηγίες
- Κατανοεί και εκτελεί σύνθετες οδηγίες και εντολές.
- Δείχνει ενδιαφέρον για το «πώς» και το «γιατί».
- Το λεξιλόγιό του αυξάνεται γρήγορα.
2-3 ετών
- Χρησιμοποιεί ρήματα κατεύθυνσης πχ Δώσε μου.
- Εκφράζει κτητικότητα πχ το παπούτσι μου
- Χρησιμοποιεί ενέργειες με αντικείμενα πχ πίνω νερό.
- Εκφράζει άρνηση με κούνημα του κεφαλιού μαζί με το ΟΧΙ.
- Αρχίζει να χρησιμοποιεί ταξινομητές για να αναπαριστά αντικείμενα.
3-4 ετών
- Κάνει διάκριση μεταξύ ζευγαριών ουσιαστικού – ρήματος
- Χρησιμοποιεί ταξινομητές για να δείξει αντικείμενα και κίνηση αντικειμένων
- Τροποποιεί τα ρήματα για να δείξει τον χρόνο που διαρκεί η δραστηριότητα αλλάζοντας την κίνηση του νοήματος και/ή προσθέτοντας μια έκφραση προσώπου
- Χρησιμοποιεί τις αντωνυμίες σωστά (δείχνοντας αντικείμενα και ανθρώπους του άμεσου περιβάλλοντος).
- Λέει ιστορίες χρησιμοποιώντας αντικείμενα και/ ή παιχνίδια αλλαγής ρόλων (role – playing).
4-5 ετών
- Χρησιμοποιεί σύνθετες χειρομορφές (hand shapes) και κινήσεις.
- Αρχίζει να σχηματίζει σύνθετες προτάσεις.
- Εκφράζει τοποθεσία για άτομα και αντικείμενα που δεν είναι παρόντα στο περιβάλλον.
- Παιχνίδια ρόλων πιο συχνά με χαρακτήρες που αναγνωρίζονται ξεκάθαρα μέσα από την χρήση του βλέμματος, της κίνησης του σώματος και των αντικειμένων.
Απόδοση στα ελληνικά
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός - νηπιαγωγός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου