Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2014

Τα μεγαλύτερα κενά μεταξύ των λέξεων βοηθούν σημαντικά τους μαθητές με δυσλεξία κατά την ανάγνωση.

Αυξάνοντας τα κενά μεταξύ των γραμμάτων και μεταξύ των λέξεων μπορούμε να βελτιώσουμε την ποιότητα και την ταχύτητα της ανάγνωσης μαθητών με δυσλεξία χωρίς να έχει προηγηθεί καμία άλλη παρέμβαση. Το συμπέρασμα αυτό προέκυψε από μια Γαλλο- ιταλική έρευνα που πραγματοποιήθηκε με επικεφαλή την Johannes Ziegler του Laboratoire de Psychologie Cognitive (CNRS/Aix Marseille Universite), σύμφωνα με την οποία οι μαθητές διάβαζαν 20% πιο γρήγορα από το μέσο όρο και έκαναν περίπου τα μισά λάθη. Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιεύτηκαν στις 4 Ιουνίου του 2012 στο επιστημονικό περιοδικό Proceedings of the National Academy of Science (PNAS). 

Στη συγκεκριμένη μελέτη, οι ερευνητές εξέτασαν την επίδραση του διαστήματος μεταξύ των γραμμάτων στην αναγνωστική ικανότητα 54 Ιταλών και 40 Γάλλων μαθητών με δυσλεξία, ηλικίας 8-14 ετών. Τα παιδιά έπρεπε να διαβάσουν ένα κείμενο που αποτελούνταν από 24 προτάσεις, στις οποίες οι αποστάσεις ήταν είτε κανονικές, είτε λίγο πιο μεγάλες από το αναμενόμενο. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα μεγαλύτερα διαστήματα επιτρέπουν στα παιδιά να βελτιώσουν την ταχύτητα και την ακρίβεια/ ορθότητα κατά την ανάγνωση. Αυτή η βελτίωση φαίνεται να σχετίζεται με το γεγονός ότι τα παιδιά με δυσλεξία δυσκολεύονται να διακρίνουν ένα γράμμα όταν βρίσκεται σε περιβάλλον με άλλα γράμματα. Η δυσκολία αυτή φαίνεται να μικραίνει όταν μεγαλώνει η απόσταση μεταξύ των γραμμάτων και των λέξεων. 

Τα ευρήματα της έρευνας ανοίγουν ενδιαφέρουσες προοπτικές και στο πεδίο της αποκατάστασης της δυσλεξίας. Συνήθως τα παιδιά με δυσλεξία θεωρούν την ανάγνωση “μαρτύριο” και την αποφεύγουν. Με αυτό το μικρό κόλπο όμως, της μεγαλύτερης απόστασης μεταξύ των γραμμάτων, τους δίνεται η δυνατότητα να διαβάζουν με μεγαλύτερη άνεση και ταχύτητα, γεγονός που ενδεχομένω να οδηγήσει σε περισσότερη διάθεση για διάβασμα, που με την σειρά του συνεπάγεται και μεγαλύτερη βελτίωση μέσω της αυξημένης εξάσκησης. 

Παράλληλα, η ερευνητική ομάδα δημιούργησε μια εφαρμογή για iPhone/iPad με το όνομα “DYS”. Η συγκεκριμένη εφαρμογή επιτρέπει στα παιδιά και στους γονείς να τροποποιούν τις αποστάσεις μεταξύ των γραμμάτων και επιπλεόν αξιολογεί τα οφέλη αυτών των αλλαγων κατά την ανάγνωση. Προς το παρόν η εφαρμογή αυτή διατείθεται στα γαλλικά και στα ιταλικά και μπορεί να αποκτηθεί και δωρεάν μέσω του διαδικτύου. Με αυτόν τον τρόπο οι ερευνητές φιλοδοξούν να συγκεντρώσουν δεδομένα από πραγματικές καταστάσεις που θα τους επιτρέψουν να πραγματοποιήσουν μια νέα μεγάλης κλίμακας έρευνα πάνω στο αντικείμενο. 

Αν ενδιαφέρεστε περισσότερο για την συγκεκριμένη έρευνα, μπορείτε να την διαβάσετε εδώ
Την εφαρμογή μπορείτε να τη βρείτε στο εδώ

Οι πληροφορίες αντλήθηκαν από το άρθρο Wider letter spacing helps dyslexic children

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου