Δευτέρα 6 Οκτωβρίου 2014

Τα Hydrobots έρχονται και φέτος στα σχολεία!

Η Διαδραστική Εκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας του Ιδρύματος Ευγενίδου, σε συνεργασία με το εργαστήριο Sea Grant του Τεχνολογικού Ινστιτούτου Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), φέρνουν για τρίτη συνεχόμενη χρονιά στην Ελλάδα τα Hydrobots, ένα πρωτότυπο πρόγραμμα θαλάσσιας ρομποτικής σχεδιασμένο για μαθητές/μαθήτριες Γυμνασίου και Λυκείου.

Ηδη περισσότερα από 210 σχολεία, 2.000 μαθητές/μαθήτριες και 250 εκπαιδευτικοί από την Ελλάδα συμμετέχουν σε αυτό το πρωτότυπο πρόγραμμα ρομποτικής, που αφορά την κατασκευή ενός τηλεκατευθυνόμενου υποβρύχιου οχήματος ROV (Remotely Operated Vehicle). Ενα πρόγραμμα θαλάσσιας ρομποτικής βασισμένο στο πρόγραμμα SeaPerch.

Το SeaPerch είναι ένα πρωτότυπο πρόγραμμα ρομποτικής, μέσω του οποίου εκπαιδεύονται οι καθηγητές -οι οποίοι με τη σειρά τους εκπαιδεύουν τους μαθητές τους- στην κατασκευή ενός υποβρύχιου ROV (Remotely Operated Vehicle - τηλεκατευθυνόμενου οχήματος). Το πρόγραμμα, το οποίο ξεκίνησε στο ΜΙΤ Sea Grant (MITSG) το 2003, έχει στόχο να κινήσει το ενδιαφέρον των μαθητών για τις επιστήμες, την τεχνολογία και τις εφαρμογές τους.

Πέρα από το ΜΙΤ, το πρόγραμμα επεκτάθηκε σε πολλά σχολεία των ΗΠΑ, καταφέρνοντας μέχρι σήμερα, με τη βοήθεια καθηγητών και δασκάλων, να εκπαιδεύσει πάνω από 100.000 μαθητές. Ταυτόχρονα διαδόθηκε και σε άλλες χώρες, όπως η Κύπρος και η Γαλλία, και μέσα από τη συνεργασία του Ιδρύματος Ευγενίδου με το MITSG, έφτασε στην Ελλάδα με τη μορφή του Hydrobot.

Μοναδική υποχρέωση των συμμετεχόντων είναι να παραλάβουν τα πακέτα, να τα ενσωματώσουν στην εκπαιδευτική τους διαδικασία και να αποστέλλουν σε μηνιαία βάση κάποιες βασικές αναφορές για την εξέλιξη του προγράμματος και τη συμμετοχή των μαθητών τους. Το πρόγραμμα υποστηρίζεται από online forum, όπου οι συμμετέχοντες έχουν ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις, να λύσουν απορίες και να βρουν καινούργιες ιδέες βελτίωσης των οχημάτων τους. Προς το τέλος της σχολικής χρονιάς, όλες οι ομάδες, φετινές και περσινές, συμμετέχουν σε σχετικό διαγωνισμό. Υποβρύχιες κατασκευές, αναβαθμίσεις αλλά και αλλαγές στην εμφάνιση των οχημάτων είναι μερικές μόνο από τις προκλήσεις του διαγωνισμού που ολοκληρώθηκε την περασμένη σχολική χρονιά, κέρδισε το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων και έδωσε «ειδικό βάρος» στο όλο πρόγραμμα.

Αξίζει να αναφερθεί ότι το 1ο ΕΠΑΛ Σαλαμίνας, συμμετέχοντας στο πρόγραμμα, όχι μόνο κατασκεύασε το δικό του Hydrobot, αλλά προχώρησε πολύ παραπέρα.

Με τη βοήθεια των καθηγητών τους, Πέτρου Πούτου και Παρασκευά Ανδριανού, οι μαθητές κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς κατασκεύασαν και αναβάθμισαν το Hydrobot και κατάφεραν με απόλυτη επιτυχία να δημιουργήσουν ένα εξελιγμένο τηλεκατευθυνόμενο υποβρύχιο όχημα, που με λίγη ακόμη προσπάθεια θα μπορεί να έχει έως και εμπορική χρήση, αφού θα έχει τη δυνατότητα να επιθεωρεί τα τμήματα των σκαφών που βρίσκονται μέσα στο νερό και να αποστέλλει πληροφορίες!

Οι συμμετέχοντες μαθητές από διάφορα μέρη της Ελλάδας, που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, σχολιάζοντας την όλη διαδικασία αναφέρουν ότι «ήταν μια καινοτομία, η οποία προσέλκυσε το ενδιαφέρον μαθητών και καθηγητών...» (ΓΕΛ Κρανιδίου), ενώ καθηγητές του ίδιου σχολείου τονίζουν ότι «...οι μαθητές απέκτησαν εμπειρία σε σύνθετους τρόπους κατασκευής ενός ρομπότ και με το πνεύμα συνεργασίας που ανέπτυξαν έλυσαν με αυτοσχεδιασμό και με τη βοήθεια του Internet τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν. Κατάλαβαν ότι με τις γνώσεις τους μπορούν να δημιουργήσουν χρήσιμες μηχανές και να μην είναι παθητικοί δέκτες», ενώ άλλος μαθητής αναφέρει: «...Η επίδραση του προγράμματος είναι μεγάλη. Μου έδωσε ιδέες για το αντικείμενο που θα ήθελα να ασχοληθώ στο μέλλον. Επίσης εξέλιξα τη συνεργασία με τους συμμαθητές μου. Τέλος, με βοήθησε να αντιληφθώ διαφορετικά την έννοια της ρομποτικής και της τεχνολογίας».

Εντύπωση προκάλεσε στους εκπαιδευτικούς το γεγονός ότι «τα παιδιά το έφτιαξαν μόνα τους από την αρχή μέχρι το τέλος διαβάζοντας προσεκτικά τις οδηγίες και εφαρμόζοντας τους αντίστοιχους νόμους της φυσικής». Οι ίδιοι οι μαθητές δήλωσαν ότι το θεωρούν αξέχαστη εμπειρία, κυρίως γιατί είχαν την ευκαιρία να εργαστούν ομαδικά και έκαναν πράξη αυτά που μαθαίνουν, ενώ «μαθητές και καθηγητές, από διαφορετικά σχολεία, συνεργάστηκαν και κατάφεραν να φτιάξουν ένα ρομπότ διασκεδάζοντας».

Οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν με τους μαθητές τους στο πρόγραμμα Hydrobots θα πρέπει να συμπληρώσουν το ταχύτερο δυνατό την απαραίτητη φόρμα συμμετοχής που θα βρουν στο σύνδεσμο http://hydrobots.gr/index/?page_id=2084 επεξηγώντας τον τρόπο με τον οποίο σκέφτονται να χρησιμοποιήσουν το όχημα, εντός ή εκτός μαθήματος.

Επιμέλεια: ΛΙΑ ΣΩΤΗΡΙΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου