Του Κωστή Μοχιανάκη στο www.citybranding.gr
Πιλοτική διαδικτυακή εφαρμογή σε τμήμα του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης
Μια ομάδα νέων παιδιών από τον Απρίλιο αυτού του έτους έχουν δημιουργήσει την πιλοτική διαδικτυακή εφαρμογή Thess-ράμπα, η οποία στοχεύει στη διευκόλυνση της κίνησης των ατόμων με αμαξίδιο σε τμήμα του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης. Η εφαρμογή παρέχει στον χρήστη τη δυνατότητα να εντοπίζει τη βέλτιστη διαδρομή για τη κίνησή του γρήγορα και εύκολα με κριτήριο την ασφάλεια της προσπέλασης και το χρόνο μετακίνησης.
Η εφαρμογή έλαβε τη 2η θέση της κριτικής επιτροπή και την 1η θέση στη ψηφοφορία του κοινού στο διαγωνισμό "Εφαρμογές για τη Θεσσαλονίκη: APPS4Thessaloniki" (http://thessaloniki.appsforgreece.eu/, που πραγματοποιήθηκε την περίοδο 14/11/2013 – 3/4/2014. Επίσης, το διάστημα 20-29/6/2014, η εφαρμογή συμμετείχε στην έκθεση "Φαντάσου την πόλη: Θεσσαλονίκη 2014" με poster (πινακίδα Α0) και παρουσίαση σε κοινό.
Οι πόλεις δεν είναι απλά φυσικές δομές. Είναι και προϊόντα της ανθρώπινης φαντασίας. Εξάλλου, σύμφωνα με τον Lewis Mumford, «Η λέξη "ουτοπία" ήταν για πολύν καιρό συνώνυμη του εξωπραγματικού και του ανέφικτου. Θεωρήσαμε την ουτοπία αντίθετο του πραγματικού κόσμου. Κι όμως, αυτό, που κάνει υποφερτό τον πραγματικό κόσμο, είναι οι ουτοπίες μας: οι άνθρωποι κατοικούν εν τέλει τις πόλεις που ονειρεύονται».
Ποιο είναι άραγε το μέλλον μιας πόλης – προϊόν της ανθρώπινης φαντασίας, όταν αποδεικνύεται αφιλόξενη σε διάφορες ομάδες πληθυσμού;
Έχει παρατηρηθεί ότι τα μεγάλα αστικά κέντρα είναι, πολλές φορές, απροσπέλαστα από τα ΑμεΑ. Υπάρχουν περιοχές που δεν έχουν καμία αστική υποδομή, ή παρατηρείται κακοτεχνία στις υπάρχουσες. Η βελτίωση της κινητικότητας, όμως, επιτυγχάνεται εφόσον ικανοποιούνται πολλοί παράγοντες και συνθήκες πέραν της ύπαρξης μιας υποδομής. Είναι γεγονός ότι οι αστικές υποδομές για ΑμεΑ ολοένα και αναβαθμίζονται. Παρόλα αυτά, το πρόβλημα της κίνησης των ατόμων αυτών εξακολουθεί να υπάρχει, καθώς το πρόβλημα δεν έγκειται μόνο στην έλλειψη των υποδομών.
Για παράδειγμα, ποιο το όφελος μιας οργανωμένης υποδομής ραμπών για αμαξίδια σε ένα αστικό κέντρο όταν η πρόσβαση σε αυτό καθίσταται αδύνατη λόγω παράνομης στάθμευσης;
Η κεντρική ιδέα της εφαρμογής THESS-ράμπα αφορά τη διεκδίκηση του δικαιώματος των ατόμων με αμαξίδιο για άνετη και ασφαλή κίνηση και στοχεύει στη διευκόλυνσή της σε τμήμα του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης, μεταξύ των οδών Εγνατίας, Εθνικής Αμύνης, Τσιμισκή και Αγίας Σοφίας. Με κριτήριο την ασφάλεια, την άνεση και το χρόνο της προσπέλασης, ο χρήστης εντοπίζει και ακολουθεί τη διαδρομή της αρεσκείας του γρήγορα και εύκολα, επιλέγοντας τη βέλτιστη των προτεινόμενων ή τη συντομότερη της Google. Επίσης, έχει τη δυνατότητα να σχολιάζει με σκοπό τη βελτίωση τόσο της εφαρμογής όσο και της κίνησης των ατόμων με αμαξίδιο.
Η εφαρμογή στηρίχθηκε στο μοντέλο των έξυπνων πόλεων. Ολοένα και περισσότερες πόλεις υιοθετούν καινοτόμες λύσεις και ιδέες για να διαχειριστούν αποτελεσματικά τις λειτουργίες, τα προβλημάτα και τις προκλήσεις τους, όπως επίσης και να προσφέρουν νέες υπηρεσίες στους πολίτες και τους επισκέπτες.
Μέσω της δημιουργικότητας των πολιτών και της τεχνολογίας προκύπτουν καινοτόμα ψηφιακά εργαλεία όπως οι έξυπνες web εφαρμογές. Σκοπός τους είναι η διάδοση των πληροφοριών και η ενίσχυση της καινοτομίας.
Διάφοροι φορείς της πόλης παρέχουν πρόσβαση σε ανοιχτά δεδομένα, στη λογική της αξιοποίησης της πληροφορίας με τη δημιουργία εφαρμογών προστιθέμενης αξίας.
Οι πρακτικές εφαρμογές των Έξυπνων Πόλεων αφορούν την κινητικότητα, το περιβάλλον, τη διακυβέρνηση, την οικονομία, τους πολίτες και την ποιότητα ζωής. H Βαρκελώνη και το Άμστερνταμ έχουν υιοθετήσει πρακτικές έξυπνων πόλεων στις μεταφορές και το περιβάλλον, ενώ η Σιγκαπούρη στην έξυπνη διακυβέρνηση και οικονομία.
Εικόνα 1: Αρχική σελίδα εφαρμογής |
Λειτουργία εφαρμογής
Η εφαρμογή παρέχει στον χρήστη τη δυνατότητα να ενημερωθεί για τα σημεία με ράμπες και την κατάσταση των πεζοδρομίων. Ράμπες και πεζοδρόμια ταξινομήθηκαν σε 3 κατηγορίες.
Ράμπες:
• Καλού,
• μέτριου και
• κακού τύπου.
Πεζοδρόμια:
• Ασφαλή και άνετα,
• Προσπελάσιμα αλλά όχι άνετα και
• μη προσπελάσιμα.
Ο χρήστης μπορεί να επιλέξει σημείο εκκίνησης και προορισμού πατώντας πρώτα στο αντίστοιχο πεδίο και μετά με click πάνω στο χάρτη. Στη συνέχεια, μπορεί να διαλέξει τις ράμπες που θα καθορίσουν τη διαδρομή του πατώντας το κουμπί Με Ράμπες. Το κουμπί Αναζήτηση εμφανίζει τις οδηγίες της διαδρομής που θα ακολουθήσει.
Κάνωντας click σε οποιαδήποτε ράμπα, ο χρήστης μπορεί να δει τα στοιχεία καθώς και τη φωτογραφία της.
Μέσω της επιλογής Κοινότητα, ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να προτείνει σημεία που θα έπρεπε να βελτιωθούν, να καταργηθούν ή να δημιουργηθούν ράμπες.
Εικόνα 2: Ψηφιακός χάρτης διαδρομών εφαρμογής |
Τεχνικές λεπτομέρειες
Για την εφαρμογή πραγματοποιήθηκε καταγραφή και αξιολόγηση των ραμπών και των πεζοδρομίων, σύμφωνα με τις «Οδηγίες Σχεδιασμού για την Αυτόνομη Διακίνηση και Διαβίωση Α.με.Α.» (ΥΠΕΚΑ). Η αξιολόγηση των ραμπών πεζοδρομίου στηρίχθηκε στις επιμέρους αξιολογήσεις των βασικών λειτουργικών χαρακτηριστικών και της διακίνησης.
Κάθε λειτουργικό χαρακτηριστικό έλαβε διαφορετικό βάρος στην τελική αξιολόγηση. Τα λειτουργικά χαρακτηριστικά που αξιολογήθηκαν είναι το σχήμα της ράμπας, το είδος, το χρώμα και η κατάσταση του δαπέδου και το πιθανό εμπόδιο. Στην αξιολόγηση της διακίνησης εκτιμήθηκε η ασφάλεια και η άνεση της χρήσης κάθε ράμπας. Η αξιολόγηση των πεζοδρομίων προέκυψε από έρευνα πεδίου. Μέσα από αυτό έγινε ο σχεδιασμός προτεινόμενων διαδρομών με κριτήρια την άνεση και την ασφάλεια. Η βάση δεδομένων που δημιουργήθηκε, περιλαμβάνει τα παραπάνω στοιχεία απεικονιζόμενα πάνω σε ψηφιακό χάρτη (Google Maps).
Ο δικτυακός τόπος THESS-ράμπα δημιουργήθηκε με τη βοήθεια των web-τεχνολογιών HTML5, PHP5, JavaScript, jQuery, CSS. Αναπτύχθηκε μέσω του Bootstrap (http://getbootstrap.com/), ενός από τα διασημότερα front-end frameworks που είναι responsive (δηλ. έχει τη δυνατότητα να προσαρμόζεται στις οθόνες των κινητών συσκευών). Για την αποθήκευση των στοιχείων των ραμπών (συντεταγμένες, στοιχεία αξιολόγησης κ.λ.π), δημιουργήθηκε βάση δεδομένων σε MySQL. Οι λειτουργίες του χάρτη (όπως geolocation, αναζήτηση διαδρομής, δυνατότητα αλλαγής διαδρομής) καθώς και η εμφάνιση του, κατασκευάστηκαν με την αρωγή του Google Maps JavaScript API v3.
(https://developers.google.com/maps/documentation/javascript/?hl=el).
Επιδιώξεις
Η πιλοτική διαδικτυακή εφαρμογή Thess-ράμπα επιδιώκει τη δημιουργία μιας κοινότητας πληροφόρησης, σχολιασμού και πρότασης επίλυσης των προβλημάτων της καθημερινής μετακίνησης των ατόμων με αμαξίδιο*, καθώς και τη δημιουργία μιας γενικότερης πλατφόρμας ενημέρωσης για την κατάσταση της αστικής υποδομής. Η δυνατότητα παροχής των ανοικτών δεδομένων συμβάλλει σε αυτό, καθώς μπορούν να αξιοποιηθούν ανά πάσα στιγμή. Παράλληλη επιδίωξη αποτελεί και η υιοθέτηση της εφαρμογής και των αποτελεσμάτων της διαδραστικότητάς της από τη Διοίκηση.
*σημειώνουμε ότι η εφαρμογή είναι κατάλληλη και για μητέρες που κινούνται με βρεφικά καροτσάκια.
Η πιλοτική διαδικτυακή εφαρμογή Thess-ράμπα έλαβε τη 2η θέση της κριτικής επιτροπής και την 1η θέση στη ψηφοφορία του κοινού στο διαγωνισμό Εφαρμογές για τη Θεσσαλονίκη: APPS4Thessaloniki (http://thessaloniki.appsforgreece.eu/). Ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε την περίοδο 14/11/2013 – 3/4/2014 και διοργανώθηκε από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, το Ίδρυμα Ανοιχτής Γνώσης Ελλάδας και την Ερευνητική Ομάδα Urenio του ΑΠΘ.
Το διάστημα 20-29/6/2014, η διαδικτυακή εφαρμογή Thess-ράμπα συμμετείχε στην έκθεση Φαντάσου την πόλη: Θεσσαλονίκη 2014 με poster (πινακίδα Α0) και παρουσίαση σε κοινό. Η έκθεση αφορούσε πολεοδομικές, αρχιτεκτονικές και εικαστικές μελέτες για τη Θεσσαλονίκη και έλαβε χώρο στο Βυζαντινό μουσείο της πόλης. Διοργανώθηκε απο την ομάδα citiTEN και συμμετείχαν συνολικά 73 μελέτες.
Η ομάδα της πιλοτικής διαδικτυακής εφαρμογής Thess-ράμπα
Θεοδώρου Γιώργος, Χωροτάκτης μηχ/κός ΑΠΘ
Λαλιώτης Κωνσταντίνος, φοιτ. Χωροταξίας ΑΠΘ
Μπελικαϊδης Ιωάννης-Πρόδρομος, φοιτ. Ηλεκτρολόγων Μηχ/κών και Μηχ/κών Υπολογιστών Παν/μίου Θεσσαλίας
Παπαδημητρίου Γιώργος, τ/φοιτος Μηχ/κών Η/Υ & Πληροφορικής Παν/μίου Πατρών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου