Τετάρτη 25 Ιουνίου 2014

Σερφάρουν στο internet από τα επτά

Ολο και νωρίτερα στον κόσμο της τεχνολογίας μπαίνουν τα παιδιά στην Ελλάδα, καθώς ήδη από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού ο ένας στους δύο μαθητές (57%) «σερφάρει» στο Διαδίκτυο, ενώ από πολύ νωρίς φαίνεται να αποκτούν και κινητό τηλέφωνο.


Οσο μεγαλώνει η ηλικία, τόσο αυξάνεται και το ποσοστό των... διαδικτυακών περιπάτων των μαθητών, καθώς ανεβαίνει στο 61% για τις ηλικίες μεταξύ 10 και 12 ετών και φτάνει το 82% στους μαθητές Γυμνασίου και το 87% στους μαθητές Λυκείου.

Στα μικρότερα παιδιά με το Ιντερνετ φαίνεται να ασχολούνται περισσότερο τα αγόρια, με τη διαφορά μεταξύ τους να εξαφανίζεται στα γυμνασιακά χρόνια.

Τα στοιχεία προκύπτουν από την πρόσφατη μελέτη της εταιρείας Focus Bari με τίτλο «Οι αρχιτέκτονες του αύριο», η οποία «μέτρησε» τις τεχνολογικές... επιδόσεις των μαθητών στην Ελλάδα.

Εντυπωσιακή είναι και η χρήση κινητού τηλεφώνου μεταξύ των παιδιών, καθώς βάσει των στοιχείων κινητό τηλέφωνο έχει το 8% στις ηλικίες 7-9, το 36% μεταξύ 10-12 ετών, ενώ στους μαθητές Λυκείου το ποσοστό απογειώνεται στο 99%.

Παιχνίδια, social media και βίντεο είναι οι βασικοί λόγοι για τους οποίους θα μπουν στο Ιντερνετ οι Ελληνες μαθητές, με τη σειρά τους να αλλάζει ανάλογα με την ηλικία. Ετσι, οι μαθητές του Δημοτικού ασχολούνται κυρίως με παιχνίδια, βίντεο και ταινίες, μουσική, ενώ αναζητούν και πληροφορίες.

Αν και... απαγορευμένα σε αυτές τις ηλικίες, τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν πόλο έλξης και για τα πολύ μικρά παιδιά με το 6% μεταξύ των χρηστών του Ιντερνετ που μπαίνουν σε social media να είναι μέχρι 9 ετών και το 19% μεταξύ 10-12.

Διαφορετική είναι η εικόνα μεταξύ των μαθητών-χρηστών του Διαδικτύου που φοιτούν στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Στις βαθμίδες αυτές πρώτα στη λίστα ενδιαφερόντων τους είναι τα κοινωνικά δίκτυα με ποσοστά 85% και 89% αντίστοιχα. Οι περισσότεροι μαθητές μάλιστα εμφανίζονται να διατηρούν και δικό τους προφίλ, με τους έξι στους δέκα να συνδέονται καθημερινά. Στα ενδιαφέροντά τους συγκαταλέγονται επίσης τα βίντεο, η μουσική, τα παιχνίδια αλλά και οι πληροφορίες.

Ενδιαφέρουσα, πάντως, είναι και η στάση των γονέων, οι οποίοι με την πάροδο των ετών ξεπερνούν σε μεγάλο βαθμό τις ανασφάλειές τους για τον κυβερνοχώρο. Ετσι, το 80% θεωρεί το Διαδίκτυο πολύ χρήσιμο και το 18% αρκετά χρήσιμο, ενώ πάνω από τους μισούς γονείς (54%) θεωρούν ότι το Ιντερνετ βελτιώνει τη ζωή.

Σε ό,τι αφορά στη χρήση του Διαδικτύου από τα παιδιά τους, οι γονείς εξακολουθούν να αισθάνονται ανησυχία σε ποσοστό 49% αλλά παράλληλα υπάρχει κι ένα ποσοστό 42% που νιώθει αισιοδοξία γι΄ αυτό.

«Χρήσιμο εργαλείο, αρκεί να υπάρχει η σωστή καθοδήγηση και έλεγχος» θεωρεί το Ιντερνετ ο υπεύθυνος της δομής βοήθειας «υποΣΤΗΡΙΖΩ» και επιστημονικός συνεργάτης σχολών γονέων, Γιώργος Κορμάς: «Πρωταρχικό είναι να καταλάβουν τα παιδιά ότι η ενασχόληση με το Διαδίκτυο είναι παραχώρηση των γονέων και όχι αναφαίρετο δικαίωμά τους.

Οι γονείς θα πρέπει να ενημερώσουν και να καθοδηγήσουν τα παιδιά και όχι να τα αφήνουν να σερφάρουν μόνα και ανεξέλεγκτα έχοντας ως μοναδική πηγή πληροφόρησης μεγαλύτερα αδέλφια ή συνομηλίκους τους» επισημαίνει. Διαφορετική άποψη έχει ο κ. Κορμάς για τη χρήση κινητών τηλεφώνων:

«Υπάρχει ακόμα σκεπτικισμός στην επιστημονική κοινότητα σχετικά με τις συνέπειες της ακτινοβολίας στα παιδιά. Συνεπώς καλό θα είναι να αποφεύγεται η χρήση του στις μικρές ηλικίες αλλά και γενικά η υπερβολική του χρήση. Εάν ο γονιός το θεωρήσει απαραίτητο, καλό είναι να προτιμήσει συσκευές παλαιότερης τεχνολογίας» καταλήγει.

Η ψυχολόγος Νένα Γεωργιάδου:
Οχι πάνω από 2 ώρες την εβδομάδα

Ναι στη χρήση του Ιντερνετ, αλλά με περιορισμούς λέει στην 9χρονη κόρη της η ψυχολόγος-συγγραφέας Νένα Γεωργιάδου, η οποία θεωρεί ότι το «σερφάρισμα» καλό είναι να μην ξεπερνά τις δύο ώρες την εβδομάδα.

«Το να μπαίνει ένα παιδί στο Ιντερνετ ως μητέρα και ως ψυχολόγος θεωρώ ότι είναι φυσιολογικό, εφόσον είναι πλέον ένα κομμάτι της ζωής μας. Πιστεύω ότι βοηθά σημαντικά στη μάθηση, δεδομένου ότι παρέχει στα παιδιά οπτικά και ακουστικά ερεθίσματα. Οσο περισσότερο συμμετέχουν οι αισθήσεις στη μάθηση, τόσο διευκολύνεται η εκπαιδευτική διαδικασία», επισημαίνει η κ. Γεωργιάδου.

Ωστόσο, αυτό θα πρέπει να γίνεται με τρόπο, συμπληρώνει, προσθέτοντας ότι αρχικά παιδί και γονιός είναι καλό να «σερφάρουν» παρέα: «Αυτό κάναμε κι εμείς. Αμέσως μόλις καταλάβαμε ότι μπορεί κι εκείνη να διαχειρίζεται ορισμένα πράγματα, της δώσαμε περισσότερη ελευθερία. Πάντα όμως βρισκόμαστε εκεί και αν και της δείχνουμε εμπιστοσύνη, δεν παύουμε να παρακολουθούμε διακριτικά τις κινήσεις της στο Ιντερνετ».

Η ίδια δεν εμφανίζεται καθόλου ανήσυχη σε σχέση με τη χρήση του Διαδικτύου στις μικρότερες ηλικίες: «Αν είναι και ο γονιός εξοικειωμένος με την τεχνολογία, μπορεί να βοηθήσει το παιδί του ώστε να τη χρησιμοποιήσει με ωφέλιμο τρόπο», σημειώνει.

Αντίθετη, πάντως, δηλώνει με τη χρήση κινητού τηλεφώνου στα μικρά παιδιά: «Νομίζω ότι η καλύτερη ηλικία είναι μετά τα 14-15. Διαφορετικά το παιδί μπορεί να εκτεθεί σε περισσότερους κινδύνους», καταλήγει.

ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ

Πηγή: Έθνος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου