Τετάρτη 27 Μαρτίου 2013

Βιβλιοκριτική: Ο ναυαγός του Ίντερνετ

"Ξαφνικά, ακούγεται ένα χαμηλό μπιπ μπιπ, τελείως αναπάντεχο μέσα σε όλους αυτούς τους θορύβους των μοτοσυκλετών του παιχνιδιού. Ένα παραθυράκι ανοίγει σε μια γωνιά της οθόνης μας: Έχετε ένα νέο μήνυμα στον υπολογιστή σας. Μήνυμα τέτοια ώρα;"
Την ώρα που παίζουν "Psycho-Motocross" στον υπολογιστή του σχολείου, οι δύο δάσκαλοι, η Πασκάλ και ο Ντανιέλ, λαμβάνουν ένα μυστηριώδες μήνυμα: "Βοήθεια, βοηθήστε με". Μοιάζει με παιχνίδι, αλλά δεν είναι.... 

Το βιβλίο είναι μια πολύ ευχάριστη έκπληξη. 

Αν και γραμμένο με πρωταγωνιστές 2 δασκάλους, την Πασκάλ και τον Ντανιέλ, κερδίζει αμέσως τον μικρό αναγνώστη, καθώς οι δύο δάσκαλοι είναι πολυ διαφορετικοί από την κλασική εικόνα των εκπαιδευτικών που συνήθως προβάλλεται: πρόκειται για δύο νέους (μάλλον) ανθρώπους που παίζουν -κρυφά- ηλεκτρονικά παιχνίδια με καταρρίψεις ελικοπτέρων και ζόμπι, αυτοσαρκάζονται, αντιμετωπίζουν με χιούμορ την καθημερινή ζωή στο σχολείο και είναι έτοιμοι να μπλεχτούν σε μια μεγάλη περιπέτεια, σε μια απίστευτη ιστορία μυστηρίου και πολιτικής συνωμοσίας. 

Το βιβλίο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί πολιτικό θρίλερ με ενδιαφέρουσα πλοκή. Φέρνει τα παιδιά σε επαφή με την έννοια του πραξικοπήματος, του δημοψηφίσματος, τα βρώμικα πολιτικά παιχνίδια και τη δύναμη του λαού που μπορεί μέσα από αγώνα να ανατρέψει τις ακατάλληλες κυβερνήσεις. 

Η διήγηση έχει γρήγορο ρυθμό. Δεν υπάρχουν φλυαρίες, λυρικές περιγραφές, ούτε χρησιμοποιείται εξεζητημένο λεξιλόγιο. Το κείμενο έχει μια αμεσότητα που κερδίζει τον αναγνώστη, ενώ η απλότητα στη γλώσσα το καθιστά ανάλαφρο και ευχάριστο. Μυστική επικοινωνία μέσω διαδικτύου, παρακολουθήσεις, μυστικές συναντήσεις, απόπειρες δολοφονίας, σαμποτάζ είναι μερικά από τα στοιχεία που κρατούν το ενδιαφέρον του αναγνώστη αμείωτο. 

Το συγκεκριμένο βιβλίο είναι κατάλληλο για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού καθώς και του Γυμνασίου που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανάγνωση. Το γεγονός αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς πολλά παιδιά που δυσκολεύονται στην αποκωδικοποίηση του γραπτού λόγου είναι αναγκασμένα να διαβάζουν «εύκολα» βιβλία, που από άποψη περιεχομένου δεν παρουσιάζουν για αυτά κανένα ενδιαφέρον, αφού νοηματικά απευθύνονται σε πολύ μικρότερες ηλικίας. 

Καθαρή και άνετη γραμματοσειρά, μικρές σελίδες που δεν είναι φορτωμένες με πολύ κείμενο, ασπρόμαυρα σκιτσάκια, σύντομα κεφάλαια, απλές λέξεις, ευθύγραμμη διήγηση χωρίς flash back καθιστούν την παρακολούθηση της ιστορίας άνετη ακόμα και από παιδιά που δυσκολεύονται σημαντικά στον τομέα της ανάγνωσης. Η υπόθεση είναι ενδιαφέρουσα, κατάλληλη για μεγάλα παιδιά. 

Ένα βιβλίο που διαβάζεται μονορούφι και κρατά την αγωνία του αναγνώστη στα ύψη! 

Καλή σας ανάγνωση!!! 

Απόσπασμα από το βιβλίο: 

«Ήταν μια φορά και έναν καιρό μια δασκάλα κι ένας δάσκαλος που πρόσεχαν τα παιδιά στην αυλή του σχολείου: εμείς! 

- Οκτώ γράμματα : «Όπλο, αλλά και παγωτό. 

Τα δύο πρώτα γράμματα είναι Π και Υ... 

Ο Ντανιέλ Ουνταντά, φίλος και συνάδελφος, δάσκαλος στην πέμπτη τάξη, έχει τη μανία να λύνει σταυρόλεξα όσο προσέχουμε τους μαθητές στην αυλή, την ώρα του διαλείμματος. Αραγμένη στο παγκάκι μας, σκέφτηκα αρκετή ώρα και τελικά του απάντησα: 

- Πύραυλος. 

- Αυτό είναι, είπε ο Ντανιέλ και το πρόσωπό του έλαμψε από χαρά. 

Δεν πρόλαβε τα συμπληρώσει τα τετραγωνάκια του σταυρόλεξου. Μια μπάλα ποδοσφαίρου πέρασε ανάμεσα από τα κεφάλια μας και έσκασε με δύναμη στον τοίχο. Το σουτ ήταν δυνατό σαν κανονιά ! Κάναμε και οι δυό μας μια βουτιά στο πλάι. 

Μολις πέρασε ο κίνδυνος, σηκωθήκαμε αργά αργά, αναζητώντας γεμάτοι καχυποψία ανάμεσα στους μαθητές μας τον υπεύθυνο αυτού του φονικού σουτ. Απόπειρα δολοφονίας κατά του δασκάλου με αποκεφαλισμό: με πόσες χιλιάδες γραμμές αντιγραφής να τιμωρείται άραγε αυτό το έγκλημα;» 

Ο ναυαγός του Ίντερνετ
εικονογράφηση: Κριστόφ Μερλέν
107 σελ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου