Δέκα λεπτά παραμονής στο ίδιο αυτοκίνητο με έναν καπνιστή, είναι αρκετά για ένα παιδί που βρίσκεται στο πίσω κάθισμα, ώστε να εκτεθεί σε έως και 30% περισσότερους ρυπογόνους παράγοντες, σύμφωνα με νέα αμερικανική έρευνα.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη Δρ Αμάντα Νόρθκρος της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Μπέρκλεϊ στην Καλιφόρνια, δημοσίευσαν στοιχεία στο επιστημονικό έντυπο Tobacco Control, σύμφωνα με τα οποία μπορεί το κάπνισμα να απαγορεύεται σε δημόσιους χώρους, όμως παραμελούνται τα αυτοκίνητα ως παράγων κινδύνου για τη δημόσια υγεία.
Η μελέτη επισημαίνει ότι στα αυτοκίνητα (ιδίως όταν τα παράθυρα είναι κλειστά) η ρύπανση του αέρα λόγω του τσιγάρου συχνά είναι χειρότερη από ό,τι στα εστιατόρια ή τα μπαρ, όπου επιτρέπεται το κάπνισμα.
Οι επιστήμονες υπογραμμίζουν ότι τα παιδιά είναι πολύ ευάλωτα στις συνέπειες του παθητικού καπνίσματος, στα αυτοκίνητα και στα σπίτια και το τεκμηριώνουν μετά την αξιολόγηση της ποιότητας του αέρα σε ένα όχημα μετά το κάπνισμα τριών τσιγάρων από τους επιβάτες στη διάρκεια μιας ώρας.
Η μέτρηση των ρύπων -τόσο με κλειστά όσο και με μισάνοιχτα παράθυρα- έγινε στο πίσω κάθισμα, όπου συνήθως κάθονται τα παιδιά. Οι ρύποι που μετρήθηκαν (εντός κι εκτός του αυτοκινήτου) ήταν τα σωματίδια του αέρα, οι πολυκυκλικοί αρωματικοί υδρογονάνθρακες, το μονοξείδιο του άνθρακα και η νικοτίνη.
Η έκθεση ιδιαίτερα στους αρωματικούς υδρογονάνθρακες έχει από προηγούμενες έρευνες συνδεθεί με διαταραχές του ανοσοποιητικού συστήματος, αλλαγές στο δείκτη νοημοσύνης, αλλεργίες κ.α.
Η μελέτη έδειξε ότι τα επίπεδα των ρύπων μέσα στο αυτοκίνητο -είτε με κλειστά είτε με μισάνοιχτα έως 10 εκατοστά παράθυρα- είναι τριπλάσια σε σχέση με τα αντίστοιχα επίπεδα στο εξωτερικό περιβάλλον. Το μέσο επίπεδο σωματιδίων μέσα στο όχημα ήταν από 746,1 έως 1.172 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο (ανάλογα με τη θέση των παράθυρων), ενώ το μέσο μέγεθος των αέριων σωματιδιακών ρύπων ήταν 0,3 μικρόμετρα.
Το μέσο επίπεδο του μονοξειδίου του άνθρακα έφθανε τα 2,8 μέρη ανά εκατομμύριο (ppm) αμέσως μετά το σβήσιμο των τσιγάρων, ενώ οι πολυκυκλικοί αρωματικοί υδρογονάνθρακες ήσαν περίπου δέκα φορές περισσότεροι μέσα στο αυτοκίνητο των καπνιστών από ό,τι έξω από αυτό. Τέλος, τα επίπεδα νικοτίνης στον αέρα κυμαίνονταν από 5,06 έως 411,3 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο (ανάλογα με το αν ήταν κλειστά τα παράθυρα).
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ερευνητών, ακόμα και δέκα λεπτά παραμονής ενός παιδιού σε ένα αυτοκίνητο όπου κάποιος καπνίζει αυξάνει κατά 18% έως 30%, την έκθεσή του σε επικίνδυνους για την υγεία του ρύπους. Γι’ αυτό, τονίζουν την ανάγκη να προστατεύονται τα παιδιά από το παθητικό κάπνισμα στα αυτοκίνητα, είτε με πρωτοβουλία των γονέων, είτε των αρχών.
Πηγή: health.in.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου