Παρασκευή 15 Ιουλίου 2011

Λαγοπεριπέτειες (προβολή και προτάσεις αξιοποίησης)


Το Big Buck Bunny είναι ένα βιντεάκι περίπου 10 λεπτών, με φανταστική εικόνα, υπέροχη μουσική, αλλά καθόλου λόγια.


Άπτεται των θεμάτων της βίας, του Bullying (εκφοβισμός), της έλλειψης σεβασμού απέναντι στα πλάσματα της φύσης και δείχνει παράλληλα την δύναμη της συγχώρησης και την επικράτηση του καλού. Με ήρωα ένα χοντρούλικο και εκ πρώτης όψεως χαζούλικο λαγό, δείχνει στα παιδιά ότι η εξωτερική εμφάνιση δεν καθορίζει την προσωπικότητα και τις ικανότητες των ατόμων.

Όλα τα συναισθήματα των ηρώων και η ένταση κάθε σκηνής εκφράζονται μέσα από αλλαγές στην εικόνα και στη μουσική, με την κίνηση της κάμερας κοντά και μακριά απο τον ήρωα, με την αύξηση της έντασης και του ρυθμού της μουσικής.

Αν και θα μπορούσαν κάποιες σκηνές να χαρακτηριστούν λίγο πιο βίαιες από ότι θα ήθελε κανείς, ιδίως για παιδιά μικρής ηλικίας, το συγκεκριμένο βιντεάκι δίνει την δυνατότητα για πολλές ευχάριστες και σημαντικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες.

Αρχικά, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν πρώτο ερέθισμα/ αφορμή προκειμένου να θιχτούν στην τάξη τα θέματα της βίας, του σχολικού εκφοβισμού, των προκαταλήψεών μας απέναντι σε άτομα που διαφέρουν, στην έλλειψη σεβασμού απέναντι στα ζώα που επιδεικνύει ο σύγχρονος άνθρωπος. Πολλές φορές τα παιδιά αρχίζουν να εκφράζουν και προσωπικές εμπειρίες σχετικά με αυτά τα φαινόμενα, λέγοντας δικά τους βιώματα και συναισθήματα. Τα παιδιά μπορούν να μπουν στη θέση όλων των χαρακτήρων και να σκεφτούν πώς μπορεί να αισθάνονται, γιατί συμπεριφέρονται με αυτό τον τρόπο κοκ.

Ταυτόχρονα, η απουσία λόγου αναγκάζει τα παιδιά να προσέξουν τις λεπτομέρειες που εμφανίζονται οπτικά, προκειμένου να κατανοήσουν το νόημα τις ιστορίας, επικεντρώνοντας την προσοχή τους στην οθόνη του υπολογιστή.

Η ιστορία αποτελεί επίσης πολύ ωραίο υλικό για εξάσκηση στην προφορική έκφραση. Το παιδί μπορεί να διηγηθεί την ιστορία, να περιγράψει τους ήρωες, να διδαχθεί λεξιλόγιο σχετικά με την προσωπικότητα κάποιου ή κάποιο άλλο θέμα, να περιγράψει συγκεκριμένες σκηνές, να γράψει τους διαλόγους μεταξύ των ηρώων ή ακόμα και ολόκληρη την ιστορία σαν σενάριο για μεταφορά στην τηλεόραση, με περιγραφές, αφηγήσεις και διαλόγους.

Το βίντεο ενδείκνυται και για ανάπτυξη της φαντασίας του παιδιού. Ζητήστε του να ζωγραφίσει ή να πει ένα διαφορετικό τέλος, να φανταστεί τι θα μπορούσε να έχει γίνει αλλάζοντας μια παράμετρο της ιστορίας κτλ

Η υψηλή ποιότητα της εικόνας και του ήχου παράλληλα, φέρνει τα παιδιά σε επαφή με ποιοτικά βίντεο, καλλιεργεί την αισθητική τους και τα μαθαίνει να διακρίνουν τα προγράμματα που βλέπουν με βάση την ποιότητά τους, απορρίπτοντας όσα δεν πληρούν τα κριτήριά τους.

Τέλος, μπορεί να θεωρηθεί ένας τρόπος να διερευνηθεί όχι μόνο πόσο καλά διακρίνει ένα παιδί όσα βλέπει στην τηλεόραση, αλλά και πώς αντιλαμβάνεται/επεξεργάζεται το όσα λαμβάνει οπτικά, ένα γεγονός που δεν φαίνεται να λαμβάνεται υπόψη πολύ από τους ενήλικες, οι οποίοι θεωρούν ότι η εικόνα μεταδίδει σαφές μήνυμα που δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό με διαφορετικό τρόπο από τα παιδιά.

Και μην ξεχνάτε: δείτε μαζί με τα παιδιά σας βιντεάκια ή τηλεόραση. Μην τα αφήνετε απροστάτευτα, ιδίως τώρα το καλοκαίρι που τα κανάλια προβάλλουν σε επανάληψη το μεσημέρι ή νωρίς το απόγευμα σειρές που τον χειμώνα έπαιζαν πολύ αργότερα (λόγω του περιεχομένου τους).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου