Τρίτη 24 Μαΐου 2011

Προβλήματα πραγματολογίας που παρατηρούνται στα παιδιά και στους εφήβους με σύνδρομο Άσπεργκερ

Η πραγματολογία αφορά το πώς χρησιμοποιεί κανείς το λόγο. Τα παιδιά και οι έφηβοι με Σύνδρομο Asperger (ΣΑ) δυσκολεύονται να χρησιμοποιήσουν το λόγο για να επικοινωνήσουν. Τα πραγματολογικά λάθη τους προκαλούν κοινωνικά προβλήματα εξαιτίας της δυσκολίας τους να σχετιστούν με τους άλλους μέσω της συζήτησης. Ορισμένα από τα λάθη που κάνουν τα άτομα με ΣΑ όταν συζητούν είναι τα εξής: 
  • Διακόπτουν τους άλλους 
  • Κυριαρχούν στις συζητήσεις 
  • Μιλάνε για θέματα για τα οποία οι άλλοι δεν δείχνουν ενδιαφέρον. 
  • Διατηρούν ελάχιστη βλεμματική επαφή. 
  • Η θεματολογία τους έχει ελάχιστη ποικιλία. 
  • Δεν περιμένουν τη σειρά τους όταν μιλούν. 
  • Τελειώνουν απότομα τις συνομιλίες. 
  • Δεν ανταποκρίνονται σε αυτό που λέει ο συνομιλητής τους. 
  • Δίνουν υπερβολικά πολλές πληροφορίες για ένα θέμα. 
  • Δεν κάνουν παύσεις, ώστε να μπορούν να μιλήσουν και οι άλλοι. 
  • Αδιαφορούν για την αντίδραση του ακροατή τους. 
  • Δεν χρησιμοποιούν εκφράσεις του προσώπου. 
  • Μονολογούν επί μακρόν. 
  • Δεν ζητάνε πληροφορίες από τους άλλους. 
  • Υποβάλλουν ερωτήσεις ασταμάτητα. 
  • Δεν χρησιμοποιούν το όνομα του συνομιλητή τους όταν ξεκινούν μια συζήτηση. 
  • Οι συνομιλίες τους είναι μονόπλευρες. 
  • Δε χαιρετούν τους άλλους προτού ξεκινήσουν μια συζήτηση. 
  • Επιβάλλουν το δικό τους θέμα στις συζητήσεις. 
  • Δεν προσαρμόζουν τη συζήτηση στα ενδιαφέροντα του ακροατή. 
  • Δυσκολεύονται να αφηγηθούν μια ιστορία με συνοχή. 
  • Κάνουν πολύ εξειδικευμένες ερωτήσεις. 
  • Ξεκινούν τις συζητήσεις με παράξενες ερωτήσεις. 
  • Δεν καταφέρνουν να ζητήσουν διευκρινίσεις όταν δεν καταλαβαίνουν κάτι. 
  • Δεν παραδέχονται ότι δεν ξέρουν κάτι. 
  • Θεωρούν δεδομένο ότι ο άλλος γνωρίζει αυτό που γνωρίζουν οι ίδιοι. 
  • Δίνουν υπερβολικές λεπτομέρειες χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τις γνώσεις του ακροατή. 
  • Δεν αντιλαμβάνονται ότι ο ακροατής τους πλήττει.

Από το "275 Απαντήσεις για το Σύνδρομο Άσπεργκερ" της Ashley Susan, από τις εκδόσεις Πατάκη, σελ. 259- 260

Ένα πάρα πολύ ωραίο βιβλίο με πολύτιμες πληροφορίες και πρακτικές συμβουλές σχετικά με το Σύνδρομο Asperger, πολύ καλό βοήθημα για εκπαιδευτικούς και γονείς που θέλουν να καταλάβουν και να βοηθήσουν τα παιδιά και τους ενήλικες με Σύνδρομο Asperger. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου