Ο Μαξ στη δουλειά
Ο Μαξ είναι γραφίστας.
«Άνθρωποι που δεν με γνωρίζουν νομίζουν πως τους λέω ψέματα, επειδή, όταν με ρωτούν «Πόσο καιρό…», το μυαλό μου σταματάει. Συνήθως λέω κάτι όπως «Πέντε χρόνια». Δεν έχω ιδέα πόσο διαρκούν πέντε χρόνια και βρίσκω συχνά τον μπελά μου. Κάποιος με είχε ρωτήσει «Πόσο καιρό δουλεύεις εδώ;». Του απάντησα «Πέντε χρόνια». Κι εκείνος μου είπε πως πριν από πέντε χρόνια ήμουν ακόμη στο σχολείο.
Ο Μαξ είναι γραφίστας.
«Άνθρωποι που δεν με γνωρίζουν νομίζουν πως τους λέω ψέματα, επειδή, όταν με ρωτούν «Πόσο καιρό…», το μυαλό μου σταματάει. Συνήθως λέω κάτι όπως «Πέντε χρόνια». Δεν έχω ιδέα πόσο διαρκούν πέντε χρόνια και βρίσκω συχνά τον μπελά μου. Κάποιος με είχε ρωτήσει «Πόσο καιρό δουλεύεις εδώ;». Του απάντησα «Πέντε χρόνια». Κι εκείνος μου είπε πως πριν από πέντε χρόνια ήμουν ακόμη στο σχολείο.
Ένα άλλο που μου συμβαίνει είναι ότι, αν το τρένο μου έχει 20 λεπτά καθυστέρηση, εγώ δεν καταλαβαίνω τι σημαίνει αυτό. Έχω χρόνο να πιώ καφέ; Θα πήγαινα πιο γρήγορα με τα πόδια; Τι να κάνω; Καταλαβαίνω την ώρα κοιτάζοντας το ρολόι μου, οπότε, αν μου πουν πως έχω μια ώρα διάλειμμα, ξέρω τι ώρα πρέπει να επιστρέψω. Αλλά δεν έχω ιδέα τι μπορώ να κάνω μέσα σε μια ώρα, οπότε επιστρέφω ή πολύ νωρίς ή πολύ αργά. Οι φίλοι μου με καταλαβαίνουν, αλλά δε θέλω να ξέρει όλος ο κόσμος για τη δυσλεξία μου επειδή δε δείχνουν όλοι την ίδια κατανόηση, οπότε δεν το λέω σε πολύ κόσμο».
Προβλήματα με το χρόνο
Υπάρχουν δύο δυσκολίες σχετικά με το χρόνο. Η πρώτη είναι ότι ορισμένοι δυσλεξικοί δεν αντιλαμβάνονται το πέρασμα του χρόνου. Όταν κάποιος δυσκολεύεται να θυμηθεί τη σειρά των γεγονότων, τότε η ακολουθία των γεγονότων και ο χρόνος που μεσολαβεί μεταξύ τους μπερδεύονται στο μυαλό του. Ορισμένοι δυσλεξικοί δεν μπορούν να καταλάβουν τη διαφορά μεταξύ 5 λεπτών, δέκα λεπτών και μισής ώρας. Δεν μπορούν να σας πουν αν κάτι συνέβη 2 ή 5 μέρες πριν, την περασμένη εβδομάδα, τον περασμένο μήνα ή χρόνο. Είναι δύσκολο να προγραμματίσουν κάτι, επειδή φράσεις όπως «αύριο», «την ερχόμενη εβδομάδα», «σε τρεις μήνες» ή «του χρόνου» δεν έχουν κάτι χειροπιαστό για να τις κατανοήσουν.
Η δεύτερη δυσκολία σχετικά με το χρόνο είναι τεχνικής φύσης. Αν το δυσλεξικό άτομο δυσκολεύεται με τους αριθμούς και τα κλάσματα, είναι πάρα πολύ πιθανό να δυσκολεύεται να συνδέσει τους αριθμούς με το χρόνο σε ένα αναλογικό ρολόι. Ορισμένα πράγματα που μπορεί να δημιουργήσουν σύγχυση είναι :
• Γιατί ο αριθμός 1 αντιπροσωπεύει 5 λεπτά ;
• Πώς μπορεί ο αριθμός 6 να είναι επίσης 30 λεπτά και μισή ώρα ;
• Γιατί το διάστημα μεταξύ του 10 και του 11 είναι 5 λεπτά ;
• Πώς μπορούν το 5 και το 7 μαζί να αντιπροσωπεύουν το 25 ;
• Μπορεί επίσης να υπάρχουν και γλωσσικές δυσκολίες με τους όρους «και» και «παρά».
Αλλά και ένα ψηφιακό ρολόι δεν εξαλείφει πάντα όλα τα προβλήματα, επειδή οι αριθμοί μπορεί να διαβαστούν ανάποδα. Φαντάσου να πηγαίνεις να πάρεις το τρένο των 8 :52 και να ανακαλύπτεις ότι αναχώρησε στις 8:25. Αν το ψηφιακό ρολόι έχει 24 ώρες, μπορεί να εμφανιστούν αριθμητικές δυσκολίες με τον υπολογισμό της ώρας ανάμεσα στις 12 το μεσημέρι και τις 12 τα μεσάνυκτα.
Δεν είναι ασυνήθιστο για τους δυσλεξικούς να χάνουν τακτικά τα ραντεβού τους ή να αργούν. Αυτό δεν συμβαίνει επειδή δεν ενδιαφέρονται, αλλά είναι κάτι που δεν μπορούν να το ελέγξουν. Αν εκνευρίζεσαι επειδή ο δυσλεξικός φίλος σου αργεί επανειλημμένα, προσπάθησε να φανταστείς πώς νιώθει εκείνος !
Τεχνικές που έχουν βοηθήσει ορισμένους ανθρώπους σχετικά με το χρόνο
• Σημειώνοντας σε χαρτί συγκεκριμένες χρονικές περιόδους, ημέρες σε ένα ημερολόγιο ή ώρες πάνω σε ένα χρονοδιάγραμμα.
• Χρησιμοποιώντας χρονολόγια είτε ιστορικών στιγμών είτε της προσωπικής ζωής του ατόμου. Το να σημειώνεις στο χρονολόγιο χρονικές περιόδους, μήνες, έτη, δεκαετίες ή αιώνες και το να ζωγραφίζεις εικόνες ή σύμβολα που αντιπροσωπεύουν σημαντικά γεγονότα σε βοηθά να θυμάσαι πράγματα.
από το βιβλίο «Δυσλεξία» της Paula Wiltshire των Εκδόσεων Σαββάλας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου