Πέμπτη 25 Μαρτίου 2010

Διάβασμα στις διακοπές;


Το αν πρέπει τα παιδιά να διαβάζουν την ύλη του σχολείου τους κατά τις διακοπές ή όχι, είναι ένα θέμα που απασχολεί εκπαιδευτικούς και γονείς. Ο καθένας από μας έχει τις προσωπικές του απόψεις… Έτσι, θα δείτε δασκάλους που δίνουν φυλλάδια (γλώσσας – μαθηματικών- αγγλικών) και προγραμματίζουν τεστ και διαγωνίσματα για αμέσως μετά τις διακοπές σε κύρια και δευτερεύοντα μαθήματα, θεωρώντας ότι το παιδί πρέπει να εκμεταλλευτεί αυτό το διάστημα για επαναλήψεις προκειμένου να εμπεδώσει καλύτερα την ύλη. Από την άλλη, υπάρχουν εκπαιδευτικοί που απλά λένε στα παιδιά να περάσουν καλά και να ξεκουραστούν, χωρίς να ανοίξουν τα σχολικά βιβλία. Τελικά, τι από τα δύο είναι καλύτερο ;
Κατά τη γνώμη μου, και μετά από 8 χρόνια επαγγελματικής ενασχόλησης με παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, η μεσαία οδός είναι η καλύτερη.
Η περίοδος των διακοπών (Χριστουγέννων, Πάσχα, καλοκαιριού) είναι πολύ σημαντική. Ο μαθητής με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορεί χωρίς άγχος και κούραση, με ευχάριστο τρόπο, να καλύψει πολλά από τα κενά του, αποκτώντας αυτοπεποίθηση αλλά και άλλη αντίληψη για τη μάθηση. Ταυτόχρονα όμως, το παιδί πρέπει να χαλαρώσει, να διασκεδάσει και να ξεχάσει τα προβλήματα του σχολείου.

Πώς μπορούμε να πετύχουμε και τα δύο;

- Βάλτε ένα πρόγραμμα για τις μέρες των διακοπών. Τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες χρειάζονται αυτό το πρόγραμμα. Φροντίστε οι ώρες φαγητού και ύπνου να είναι λίγο πολύ οι ίδιες που είναι και όταν υπάρχει σχολείο, έτσι ώστε η προσαρμογή του μετά να είναι εύκολη. Κάντε μαζί με το παιδί σας το πρόγραμμα και βάλτε ώρες διαβάσματος, ώρες χαλάρωσης και διασκέδασης, ώρες κοινών δραστηριοτήτων κτλ
- Προγραμματίστε όμορφες και δημιουργικές δραστηριότητες μαζί με τα παιδιά σας. Βόλτες σε πάρκα / παιδικές χαρές, θεατρικές παραστάσεις, κινηματογράφος, μουσεία, χειροτεχνίες και κατασκευές (πχ κάντε κάτι σχετικό με τα έθιμα του τόπου μας, στολίστε μαζί μια λαμπάδα). Μην αφήνετε το παιδί μπροστά στην τηλεόραση ώρες ατελείωτες ή μην το αφήνετε όλη μέρα να γυρίζει μέσα στο σπίτι χωρίς να κάνει τίποτα απολύτως.
- Αγοράστε ή βρείτε από το ίντερνετ σχετικό υλικό (για το Πάσχα, το καλοκαίρι, τα χριστούγεννα κλπ), έτσι ώστε το παιδί να ασχολείται με γραφή, ζωγραφική κτλ. Εκτός από τις γνώσεις που θα αποκτήσει, ταυτόχρονα θα εξασκείται και στη λεπτή κινητικότητα, την παρατηρητικότητα κτλ. Πχ βρείτε πασχαλινές εικόνες όπου το παιδί πρέπει να βρει τις διαφορές, ζωγραφίστε εικόνες για το Πάσχα, διαβάστε ποιήματα και μικρά κειμενάκια, ακούστε τραγούδια.
- Επιλέξτε μαζί με το παιδί λογοτεχνικά βιβλία από βιβλιοπωλείο ή από δανειστική βιβλιοθήκη. Μην επιμένετε σε βιβλία “μεγαλίστικα”, σύμφωνα με την ηλικία του παιδιού. Το διάβασμα λογοτεχνικών βιβλίων πρέπει να είναι διασκέδαση. Αφήστε το να διαλέξει βιβλία με πολλές εικόνες και λίγες λέξεις, αν αυτό θέλει. Πρέπει να αρχίσει από το επίπεδο που αισθάνεται ότι τα καταφέρνει. Μετά από λίγο καιρό θα αισθανθεί πιο σίγουρο και θα επιλέξει πιο δύσκολα βιβλία.
- Ορίστε κάθε μέρα μια ή δύο ώρες το πρωί και μια το απόγευμα για διάβασμα. Επιλέξτε τα μαθήματα / ενότητες που χρειάζεται το παιδί να κάνει επαναλήψεις ή να καλύψει κενά και προγραμματίστε τη διδασκαλία. Αν το παιδί παρακολουθεί ήδη μαθήματα ειδικής αγωγής σε κάποιο ιδιωτικό κέντρο, τα πράγματα είναι πιο απλά… Συνεχίστε τα μαθήματα και ο ειδικός παιδαγωγός θα μπορέσει να δουλέψει σε περιοχές και γνωστικά αντικείμενα ώστε το παιδί να διατηρήσει όσα έχει μάθει και να καλύψει τα κενά του. Αν δεν έχετε βοήθεια ειδικού, σκεφτείτε ότι θα πρέπει να κάνετε το διάβασμα ευχάριστο. Δεν έχει νόημα να το αφήνετε μόνο του μεσα στο δωμάτιο λέγοντάς του να διαβάσει το κεφάλαιο φυσικής που δεν ξέρει. Καθίστε μαζί του, βρείτε μαζί τα σημαντικότερα σημεία του κεφαλαίου, βρείτε εικόνες από το ίντερνετ ή από εγκυκλοπαίδειες, κάντε τα πειράματα… Παίξτε με την ύλη των μαθημάτων του. Ακόμα και τα πιο βαρετά μαθήματα μπορούν να γίνουν παιχνίδια.

Αρκεί να χρησιμοποιήσετε την φαντασία σας και να αξιοποιήσετε τα ενδιαφέροντα του παιδιού. Του αρέσουν τα επιτραπέζια; Κάντε μαζί καρτέλες με ερωτήσεις πάνω στην ύλη που πρέπει να μάθει, δανειστείτε ένα ταμπλό από ένα άλλο παιχνίδι και είστε έτοιμοι… Του αρέσει να παίζει το δάσκαλο; Διδάξτε του την ύλη, έτσι ώστε να παραδώσει το μάθημα σε κάποιον άλλο, κάποιον παππού ή κάποια γιαγιά. Υπάρχουν τόσες πολλές ιδέες για να μετατρέψει κανείς την μάθηση σε διασκέδαση! Και μην ξεχνάτε: Μην επιμένετε σε επαναλήψεις μη σημαντικών πραγμάτων. Η επανάληψη όλων των μαθημάτων είναι αδύνατη.

Ιωάννα Αγγέλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου