Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2009

Αντιγραφή από τον πίνακα και μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες


Η αντιγραφή από τον πίνακα των καθηκόντων για την επόμενη μέρα είναι πολύ δύσκολη υπόθεση για τους μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες.
Το παιδί συνήθως δεν προλαβαίνει να τα γράψει όλα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να λύσει την άσκηση. Επίσης, παρατηρούνται παραλείψεις ολόκληρων σειρών, λέξεων, συλλαβών, γραμμάτων και σημαντικά λάθη σε ορθογραφία, καταλήξεις, χρόνους και αριθμούς. Το αποτέλεσμα της τεράστιας προσπάθειας του μαθητή είναι συνήθως μια ακατάληπτη παράθεση λέξεων, με μισά νοήματα, γραμμένα με δυσνόητο γραφικό χαρακτήρα, που δεν επιτρέπουν σε μαθητή και γονέα να καταλάβουν τι ακριβώς πρέπει να γίνει.
Η αδυναμία γρήγορης και σωστής αντιγραφής από τον πίνακα δεν οφείλεται σε αδιαφορία ή τεμπελιά του μαθητή, αλλά σε συγκεκριμένες, επιστημονικά αποδεδειγμένες αδυναμίες των παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες.
Όπου και αν οφείλεται ωστόσο, το αποτέλεσμα είναι το ίδιο : ο μαθητής δεν ξέρει ποιές ασκήσεις έχει στο σπίτι και έρχεται είτε άγραφος, είτε έχοντας κάνει μόνο όσα πρόλαβε.
να αντιγράψει.
Αν και το θέμα είναι ιδιαίτερα σύνθετο, υπάρχουν μερικοί απλοί κανόνες που μπορεί να ακολουθήσει ένας δάσκαλος στην τάξη για να βοηθήσει τον μαθητή με Μαθησιακές Δυσκολίες :
Είναι προτιμότερο το παιδί να παίρνει τις σημειώσεις του δασκάλου σε φωτοτυπία
και να μην τις αντιγράφει από τον πίνακα. Αν αυτό δεν γίνεται, μπορεί να βγάζει φωτοτυπία τις σημειώσεις άλλου μαθητή με ευχέρεια στην αντιγραφή από τον πίνακα και με κατανοητό γραφικό χαρακτήρα. Καλό είναι, προκειμένου να μην "στιγματιστεί" κάποιος μαθητής, ο δάσκαλος να ορίζει κάθε εβδομάδα διαφορετικό μαθητή υπεύθυνο για τις σημειώσεις, ο οποίος θα αντιγράφει από τον πίνακα και κατόπιν θα τις μοιράζει στους υπόλοιπους.

Αν ωστόσο, δεν είναι εφικτή κάποια από τις παρακάτω λύσεις και ο μαθητής πρέπει να αντιγράφει από τον πίνακα :

  • Χρησιμοποιείτε μαρκαδόρους/ κιμωλίες διαφορετικού χρώματος για κάθε σειρά, αν υπάρχουν γραμμένες πολλές σειρές, ή υπογραμμίζετε κάθε δεύτερη σειρά με μαρκαδόρο / κιμωλία διαφορετικού χρώματος.
  • Χρησιμοποιείτε κατανοητό γραφικό χαρακτήρα. Μην κάνετε καλλιγραφικά γράμματα. Αφήνετε επαρκή διαστήματα μεταξύ των λέξεων, αλλά και των σειρών.
  • Ο μαθητής πρέπει να κάθεται στην πρώτη σειρά, ακριβώς μπροστά από τον πίνακα και όχι πλαγίως.
  • Έχετε στον πίνακα μόνο όσα καλείται να αντιγράψει εκείνη την στιγμή ο μαθητής και όχι προηγούμενες σημειώσεις.
  • Μην αναγκάζετε το παιδί να μένει μέσα στα διαλείμματα ή να μένει περισσότερο στο σχολείο προκειμένου να προλαβαίνει να τα αντιγράφει όλα.
  • Αφήνετε τις πληροφορίες στον πίνακα και βεβαιωθείτε οτι ο μαθητής τα έχει αντιγράψει όλα πριν τα σβήσετε.
  • Μόλις τα παιδιά τελειώσουν την αντιγραφή, διαβάστε κάθε λέξη δυνατά και πείτε στα παιδιά να ελέγξουν αν τα έχουν γράψει όλα σωστά.

Πολλοί εκπαιδευτικοί χωρίζουν ένα τμήμα του πίνακα, όπου γράφουν μόνο τις ασκήσεις για το σπίτι, τις οποίες δεν σβήνουν παρά μόνο στο τέλος της σχολικής μέρας. Έτσι, κάποιος μαθητής που δεν έχει προλάβει να αντιγράψει τις ασκήσεις την μια ώρα, μπορεί να τις αντιγράψει μέχρι να μπει πάλι ο δάσκαλος στην τάξη ή κάποια στιγμή που δεν έχει τι άλλο να κάνει. Βέβαια, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα ο μαθητής να ξεχάσει οτι δεν έχει αντιγράψει κάποια άσκηση απο τον πίνακα ή να τις αντιγράφει σε βάρος άλλων μαθημάτων πχ την ώρα που παραδίδει ο δάσκαλος το επόμενο μάθημα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου