Οι βλαβερές συνέπειες που μπορούν να έχουν για τα μάτια μας οι αμέτρητες ώρες μπροστά σε μια οθόνη, είναι λίγο-πολύ γνωστές. Σύμφωνα, ωστόσο, με νέα έρευνα, οι άνθρωποι που παίζουν τακτικά παιχνίδια στον υπολογιστή τους διατρέχουν μεγάλο κίνδυνο να εμφανίσουν σοβαρά προβλήματα στην ακοή, έως και να τη απολέσουν τελείως.
Η μελέτη που έγινε σε περισσότερους από 50.000 gamers έδειξε πως η μεγάλη πλειονότητα συχνά προσεγγίζει ή και ξεπερνά τα όρια ασφαλείας στην ένταση του ήχου κατά τις ώρες που παίζει. Δεδομένης, δε, της τεράστιας παγκόσμιας διάδοσης των video games, οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καρολίνας και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας υπογραμμίζουν την άμεση ανάγκη για καλύτερες καμπάνιες ενημέρωσης σχετικά με τους κινδύνους απώλειας ακοής που αφορά μια γιγαντιαία μερίδα του πληθυσμού. Οι gamers του πλανήτη υπολογίζονται σχεδόν σε 3 δισ.
Η χρήση ακουστικών παντός είδους, καθώς και η συχνή παρακολούθηση συναυλιών, έχουν αναγνωριστεί από καιρό ως παράγοντες που φέρουν πιθανό κίνδυνο για την ακοή. Ωστόσο, δεν έχει γίνει ποτέ κάποια εμπεριστατωμένη έρευνα για την επίδραση που έχουν τα ηλεκτρονικά παιχνίδια στα αυτιά μας. Οι περισσότεροι άνθρωποι που αγαπούν τα βιντεοπαιχνίδια, παίζουν για πολλές ώρες. Συχνά υπερβολικά πολλές. Κατά τη διάρκεια του χρόνου αυτού, ήχοι πυροβολισμών ή εκρήξεων μπορεί να ακούγονται χιλιάδες φορές, φτάνοντας τα ακουστικά νεύρα στα όριά τους. H έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό BMJ Public Health, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «οι gamers που εκτίθενται σε ήχο υψηλής έντασης για μεγάλες χρονικές περιόδους ρισκάρουν να αποκτήσουν μόνιμη απώλεια ακοής και/ή έντονες εμβοές».
Οι «επιτρεπόμενες» ώρες
Την έρευνα συνοδεύει ένα παράρτημα, που καθορίζει τις «επιτρεπόμενες» ώρες που ένα άτομο μπορεί να εκτεθεί σε ήχο ύψους 83 ντεσιμπέλ – 20 ώρες την εβδομάδα. Για τα 86 ντεσιμπέλ ο αντίστοιχος χρόνος είναι οι 10 ώρες εβδομαδιαίως, για 92 οι 2,5 ώρες και για τα 98 μόλις 38 λεπτά, πάντοτε για ενηλίκους.
Για τα παιδιά, οι επιστήμονες συνιστούν λιγότερο από τους μισούς χρόνους για τις αντίστοιχες εντάσεις. Ενδεικτικά, η ομιλία σε φυσιολογικό τόνο μετριέται στα 60 ντεσιμπέλ, μια παιδική χαρά σε ώρα παιχνιδιού γύρω στα 80 και ένα κομπρεσέρ περίπου στα 110. Παρ’ όλα αυτά, η έρευνα έδειξε ότι ο μέσος χρόνος έκθεσης για ενηλίκους και παιδιά είναι συχνά υψηλότερος από αυτά τα επίπεδα και ότι ήχοι όπως οι πυροβολισμοί σε παιχνίδια τις περισσότερες φορές δεν «κόβονται» από τα αυτόματα συστήματα προσαρμογής του ήχου που διαθέτουν οι υπολογιστές μας.
Οι επιστήμονες ενθαρρύνουν τους απανταχού συναδέλφους τους να διεξαγάγουν κι εκείνοι έρευνες στο συγκεκριμένο πεδίο, προσθέτοντας ότι «τα περιορισμένα διαθέσιμα στοιχεία υποδεικνύουν πως το gaming αποτελεί μια πολύ συνηθισμένη πηγή ήχου ανθυγιεινά υψηλής έντασης, πράγμα που τοποθετεί ένα τεράστιο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού σε μεγάλο κίνδυνο».
Ο Φράνκι Ολιβερ, επιστήμων ακουολογίας με συμμετοχή στην έρευνα, δήλωσε: «Δύο είναι οι παράγοντες που καθορίζουν το μέγεθος του κινδύνου που διατρέχετε για την εμφάνιση εμβοών ή την ολική απώλεια της ακοής: Το πόσο δυνατός είναι ο ήχος και για πόσο χρόνο εκτίθεστε σε αυτόν. Εάν χρησιμοποιείτε ακουστικά είναι θεμελιώδους σημασίας να φροντίζετε να μην ξεπερνάτε τα υγιή επίπεδα έντασης».
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου