Τις εφαρμογές γραπτών μηνυμάτων χρησιμοποιούν οι έφηβοι περισσότερο από κάθε άλλη μέθοδο επικοινωνίας. Οι νέοι, όμως, που ελέγχουν διαρκώς τα τηλέφωνά τους, χάνουν ώρες ύπνου και δεν ολοκληρώνουν τα μαθήματά τους, ίσως είναι ψυχαναγκαστικοί χρήστες γραπτών μηνυμάτων ή «texters», όπως λέγονται στη lingua franca των ηλεκτρονικών μέσων, τα αγγλικά.
Νέα επιστημονική μελέτη απέδειξε την ύπαρξη τέτοιας ψύχωσης, υπογραμμίζοντας τους κινδύνους που διατρέχουν οι σύγχρονοι νέοι.
Η μελέτη σε 400 μαθητές της δευτέρας γυμνασίου και της δευτέρας λυκείου έδειξε ότι πολλοί έφηβοι texters μοιράζονται πολλά κοινά χαρακτηριστικά με τους ψυχαναγκαστικούς χαρτοπαίκτες, όπως την απώλεια ύπνου εξαιτίας των γραπτών μηνυμάτων, τη μεγάλη δυσκολία να διακόψουν τη συνήθειά τους και τη χρήση του ψέματος για να καλύψουν τις ώρες που περνούν στις εφαρμογές μηνυμάτων.
«Ο ψυχαναγκασμός δεν έχει να κάνει μόνο με τον αριθμό μηνυμάτων που ανταλλάσσουν οι έφηβοι μεταξύ τους. Τα κρίσιμα ερωτήματα είναι: Νιώθουν άγχος όταν το τηλέφωνο δεν βρίσκεται δίπλα τους; Οταν κάθονται να δειπνήσουν με την οικογένειά τους, νιώθουν την ανάγκη να ελέγξουν το τηλέφωνο; Νιώθουν αναγκασμένοι να το ελέγχουν συνέχεια, αντί να απαντούν μόνο στα μηνύματα που λαμβάνουν;» λέει η επικεφαλής της μελέτης, ψυχολόγος Κέλι Λίστερ-Λάντμαν του διετούς πανεπιστημίου Ντέλαγουερ Κάουντι της Πενσιλβάνια.
Η μελέτη, δημοσιευμένη στην ιστοσελίδα Psychology of Popular Media Culture, δεν είναι η πρώτη που διαπιστώνει ότι η υπερβολική χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης σχετίζεται με τη μειωμένη σχολική απόδοση. Ερευνα του 2014 έδειξε ότι όσο περισσότερο χρόνο οι Αφροαμερικανοί και ισπανόφωνοι έφηβοι περνούν στα μέσα αυτά, τόσο χαμηλότεροι είναι οι βαθμοί τους στα μαθηματικά. Αλλες μελέτες διαπίστωσαν ότι φοιτητές πανεπιστημίου, οι οποίοι επικοινωνούν μέσω γραπτών μηνυμάτων ενόσω μελετούν τα μαθήματά τους, εξασφαλίζουν χαμηλότερους βαθμούς. Πείραμα με φοιτητές έδειξε ότι όσοι απέχουν από τα γραπτά μηνύματα κατά τη διάρκεια πανεπιστημιακών παραδόσεων συγκρατούν περισσότερες πληροφορίες και γράφουν καλύτερα στις εξετάσεις.
Η υπερβολική χρήση του Διαδικτύου συνδέεται και αυτή με προβλήματα στον ύπνο.
Η νέα μελέτη της δρος Λίστερ-Λάντμαν υπογραμμίζει τη σχέση μεταξύ ψυχαναγκαστικής ανταλλαγής μηνυμάτων και προβλημάτων στο σχολείο, χωρίς ωστόσο να εξετάζει το ενδεχόμενο οι texters να εμφανίζουν προβλήματα εξαιτίας συνοδευτικών παθήσεων, όπως η κατάθλιψη ή λόγω της χρήσης ναρκωτικών.
«Δεν πιστεύω ότι τα γραπτά μηνύματα προκαλούν προβλήματα στο σχολείο. Εκτιμώ πως το πρόβλημα αφορά την ικανότητα συγκέντρωσης των μαθητών. Αν ελέγχεις διαρκώς το τηλέφωνό σου, πώς είναι δυνατόν να μελετήσεις; Βλέπω παιδιά, που δεν μπορούν να καθίσουν μία ολόκληρη διδακτική περίοδο, χωρίς να κοιτάξουν τα τηλέφωνά τους», λέει η ψυχολόγος Κίμπερλι Γιανγκ, επικεφαλής του Κέντρου Εξάρτησης στο Ιντερνετ.
Ερευνα του ινστιτούτου δημοσκοπήσεων Pew από το 2012 έδειξε ότι 75% των εφήβων διαθέτουν κινητό τηλέφωνο, ενώ 63% από αυτούς στέλνουν γραπτά μηνύματα σε καθημερινή βάση, ποσοστό μεγαλύτερο από όσους μιλούν καθημερινά στο τηλέφωνό τους, συναντώνται διά ζώσης ή στέλνουν μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου email.
Ο μέσος αριθμός γραπτών μηνυμάτων που στέλνει κάθε ημέρα ο έφηβος είναι 60, με τα κορίτσια άνω των 15 ετών να στέλνουν καθημερινά 100 μηνύματα κατά μέσο όρο και τα αγόρια 50.
Η νέα μελέτη εξέτασε κάθε έκφανση της σχολικής επίδοσης, αποφεύγοντας να εστιάσει αποκλειστικά στους βαθμούς.
Οι συντάκτες της έρευνας έδωσαν ερωτηματολόγιο σε 211 μαθητές δευτέρας γυμνασίου και 192 μαθητές δευτέρας λυκείου σε ημιαστική κοινότητα μεσοδυτικής πολιτείας των ΗΠΑ, για να διαπιστώσουν εάν ήταν ψυχαναγκαστικοί texters. Το ερωτηματολόγιο διαμορφώθηκε στα πρότυπα εκείνων που δίνονται σε εθισμένους στα τυχερά παιχνίδια.
Μεταξύ των ερωτήσεων, οι έφηβοι καλούνταν να απαντήσουν στις παρακάτω: Αποφεύγετε να κάνετε δουλειές του σπιτιού για να έχετε περισσότερο χρόνο για μηνύματα; Θυμώνετε, φωνάζετε ή εκφράζετε τη δυσαρέσκειά σας αν κάποιος σάς διακόψει την ώρα που γράφετε μηνύματα; Αλλες ερωτήσεις αφορούσαν το ζήτημα του ύπνου, το αν προσπάθησαν και απέτυχαν να περιορίσουν τη συχνότητα μηνυμάτων που συντάσσουν και αν ψεύδονται για να συγκαλύψουν τον χρόνο που δαπανούν για τα μηνύματά τους.
Από τους 403 μαθητές, που απάντησαν στο ερωτηματολόγιο, μόλις 47 είπαν ότι δεν στέλνουν μηνύματα κάθε ημέρα. Από τους υπόλοιπους 356, 12% των κοριτσιών αποδείχθηκαν ψυχαναγκαστικές texters, ενώ μόλις 3% των αγοριών είχαν το πρόβλημα αυτό. Οι περισσότεροι ψυχαναγκαστικοί texters έστελναν περισσότερα από 100 μηνύματα ημερησίως.
Οι ειδικοί συστήνουν διάφορες λύσεις σε όσους γονείς ανησυχούν για τη συνήθεια αυτή των παιδιών τους. Οι γονείς θα πρέπει έτσι να επιμένουν στην απενεργοποίηση των κινητών ή στην τοποθέτησή τους σε απομακρυσμένο σημείο, την ώρα που τα παιδιά κάνουν τα μαθήματά τους. Αλλες λύσεις είναι η δημιουργία «ζωνών χωρίς οθόνες» στο σπίτι και η επιβολή μορατόριουμ στη χρήση κινητών κατά τη διάρκεια του δείπνου.
RONI CARYN RABIN / THE NEW YORK TIMES
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου