Το άγχος των μαθητών προέρχεται από το συνδυασμό πολλών παραγόντων. Μερικοί από αυτούς είναι οι αγχώδεις γονείς, ο ανταγωνισμός με αδέρφια ή συμμαθητές, οι αγχώδεις εκπαιδευτικοί, η δυσκολία στη διαχείριση του χρόνου, η χαμηλή αυτοεκτίμηση και το γενικότερο κλίμα ανασφάλειας που ενισχύεται από τα ΜΜΕ.
«Η διαρκής ενθάρρυνση, ο έπαινος και η διακριτική συμπαράσταση συνεισφέρουν πολύ στη συναισθηματική ισορροπία του μαθητή» Κ.Ε.Για τα όρια και τις τακτικές με τις οποίες πρέπει να χειριζόμαστε τα συμπτώματα του άγχους, όταν το παιδί αλλάζει βαθμίδα εκπαίδευσης, όσο πλησιάζουν οι εισαγωγικές εξετάσεις, μας μιλά η Καλλιόπη Εμμανουηλίδου, PhD, συμβουλευτική- εκπαιδευτική ψυχολόγος, συγγραφέας του βιβλίου «Γυρίζω σελίδα... στο άγχος», εκδόσεις Μεταίχμιο.
- Πώς εκδηλώνεται;
«Εξαρτάται από την ηλικία. Σε μικρότερα παιδιά, τα οποία δεν μπορούν να εκφραστούν γλωσσικά ή πιο σύνθετα, το άγχος εκδηλώνεται με τη μορφή σωματικών ενοχλήσεων ή με αλλαγές στις συνήθειες (π.χ. στον ύπνο ή τη διατροφή). Σε μεγαλύτερες ηλικίες εμφανίζονται περισσότερες αλλαγές στη συμπεριφορά, κρίσεις πανικού, αναποφασιστικότητα, δυσκολίες στη μνήμη και τη συγκέντρωση. Το άγχος επίσης κάνει τους μαθητές εκνευρισμένους, επιθετικούς, κυκλοθυμικούς, ή μπορεί να προκαλέσει απόσυρση, απαισιοδοξία και απομόνωση».
- Είναι φυσιολογικό το άγχος των Πανελλαδικών;
«Μέχρι ενός σημείου είναι φυσιολογικό να παρατηρείται μια συναισθηματική ένταση, καθώς οι εξετάσεις είναι κομβικά σημεία στη μελλοντική ζωή του μαθητή. Οταν όμως το άγχος αρχίζει να γίνεται έντονο και δημιουργεί άσχημες σκέψεις, φοβίες, σωματικές ενοχλήσεις και επιδείνωση των επιδόσεων, τότε γίνεται παθολογικό».
- Οι γονείς;
«Δεν είναι ένας μόνο παράγοντας που απλώς επιτείνει το άγχος, αλλά αποτελούν τη συνηθέστερη βασική πηγή του συναισθήματος αυτού. Τα παιδιά μιμούνται τους αγχώδεις γονείς τους και επηρεάζονται πολύ από την αγωνία τους. Πρέπει πάνω από όλα να αντιμετωπίζουν το δικό τους άγχος. Να μάθουν να διαχειρίζονται καταστάσεις με ψυχραιμία και αισιοδοξία, να είναι ευρηματικοί απέναντι στις προκλήσεις της ζωής και να δίνουν ένα σωστό πρότυπο διαχείρισης προβλημάτων στα παιδιά τους. Βοηθά να έχουν καλλιεργήσει μια σχέση εμπιστοσύνης, χωρίς να είναι πιεστικοί και ελεγκτικοί με το διάβασμα».
- Πώς γυρίζουμε σελίδα;
«Πρέπει να αποφασίσουμε να αλλάξουμε τη ζωή μας. Οι αλλαγές μέσα μας χρειάζονται χρόνο, διάθεση για ενδοσκόπηση και αυτογνωσία και υπομονή. Οσο πιο έντονο το άγχος που βιώνουμε, τόσο περισσότερη και σε βάθος "δουλειά" χρειάζεται, για να το αντιμετωπίσουμε. Ωστόσο οι θετικές αλλαγές είναι εφικτές για όποιον πραγματικά θέλει να αλλάξει τη ζωή του προς το καλύτερο, αρκεί να μάθει να αντιμετωπίζει τον εαυτό του με επιείκεια, συγχώρεση και αγάπη. Ανάλογα με την περίπτωση, μπορεί να βοηθήσει και ένα βιβλίο, ένας ψυχοθεραπευτής, η συμπαράσταση τρίτων κ.λπ.».
- Εξυπνες τακτικές;
«Υπάρχουν τρόποι με τους οποίους μπορούμε να μάθουμε να χειριζόμαστε τα συμπτώματα του άγχους, όταν αυτό μας επισκέπτεται, όπως για παράδειγμα να κάνουμε συγκεκριμένες θετικές σκέψεις ή ασκήσεις χαλάρωσης την κρίσιμη στιγμή. Η ρίζα όμως θα εξακολουθεί να υπάρχει και το "ζιζάνιο" του άγχους θα επανεμφανίζεται με την πρώτη ευκαιρία. Χρειάζεται "ξερίζωμα" των βαθύτερων αιτίων που μπορεί να κάνουν κάποιον αγχώδη και ανασφαλή. Σχετικά με το άγχος των εξετάσεων, βοηθούν νοερές πρόβες της διαδικασίας των εξετάσεων, επίσκεψη εξοικείωσης του μαθητή στο εξεταστικό κέντρο μέρες πριν και καλλιέργεια εναλλακτικών λύσεων ("plan Β") για τα αποτελέσματα. Φυσικά μια υγιεινή ζωή με σωστή διατροφή, καλό ύπνο, γέλιο, έκφραση των συναισθημάτων και άσκηση βοηθά και στην πρόληψη αλλά και στην καλύτερη ανταπόκριση ενός οργανισμού σε βλαβερά συναισθήματα».
Από τον ΓΙΩΡΓΟ ΚΙΟΥΣΗ g.kiousis@eleftherotypia.net
Πηγή: Ελευθεροτυπία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου