Κυριακή 13 Ιανουαρίου 2013

H Ανάπτυξη της Γνώσης των Μαθητών της Τετάρτης και Πέμπτης Τάξης Δημοτικού Σχετικά με την Κυκλοφορία του Αίματος κατά τη Διάρκεια της Άσκησης

Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν, μέσα από μια ποιοτική μεθοδολογία και χρησιμοποιώντας το Πλαίσιο της Θεωρίας της Εννοιολογικής Αλλαγής, να εξερευνήσει τις αρχικές αντιλήψεις μαθητών σχετικά με την κυκλοφορία του αίματος κατά τη διάρκεια της άσκησης. Στην έρευνα συμμετείχαν 29 μαθητές της τετάρτης (Ν=15) και πέμπτης (Ν=14) δημοτικού ηλικίας 10-11 ετών. Οι μαθητές κλήθηκαν αρχικά να απαντήσουν γραπτώς σε συνέντευξη με ανοικτού τύπου ερωτήσεις σχετικά με τη λειτουργία της καρδιάς κατά τη διάρκεια της άσκησης. Μετά τη συλλογή των γραπτών συνεντεύξεων έγινε αξιολόγηση των απαντήσεων τους προκειμένου οι μαθητές να καταταχθούν σε τρία γνωστικά επίπεδα (υψηλό-μεσαίο-χαμηλό). Από την παραπάνω διαδικασία επελέγησαν στη συνέχεια από κάθε τάξη 2 μαθητές από κάθε επίπεδο (6 αγόρια και 6 κορίτσια), προκειμένου να συμμετάσχουν σε προφορική συνέντευξη. Στη συνέχεια, τα δεδομένα αναλύθηκαν με τη χρήση τόσο ανοικτής, όσο και αξονικής κωδικοποίησης προκειμένου να ανιχνευθούν οι νοητικές αναπαραστάσεις τους. Από την ανάλυση των ερωτηματολογίων και των συνεντεύξεων προέκυψε ένα φάσμα πέντε (5) νοητικών μοντέλων. Η ανάλυση των δεδομένων που συλλέχθηκαν από τις συνεντεύξεις έδειξε ότι η πλειοψηφία των μαθητών δεν ήταν σε θέση να περιγράψει την κυκλοφορία του αίματος και, για παράδειγμα, στην ερώτηση «Τι κάνει η καρδιά μας όταν τρέχουμε» απαντούσαν απλά ότι «Η καρδιά χτυπά γρήγορα». Το συγκεκριμένο νοητικό μοντέλο της κυκλοφορίας του αίματος χαρακτηρίζεται ως αρχικό ή διαισθητικό. Από τα αποτελέσματα της έρευνας μπορούμε να συμπεράνουμε ότι οι μαθητές στη προσπάθεια τους να δώσουν λογικές εξηγήσεις για τη κυκλοφορία του αίματος κατά τη διάρκεια της άσκησης επιχειρούν να αναζητήσουν νοητική συνάφεια μεταξύ των πληροφοριών που δέχονται από το περιβάλλον και της υφιστάμενης γνώση τους. Επίσης διαπιστώθηκε ότι υπάρχει μια ποικιλία στον τρόπο που οι μαθητές κατανοούν τη λειτουργία της καρδιάς κατά τη διάρκεια της άσκησης και αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κατανόηση της ανατομίας και λειτουργίας του κυκλοφορικού συστήματος.Λέξεις κλειδιά: Εννοιολογική αλλαγή, νοητικά μοντέλα, κυκλοφορία του αίματος.


H Ανάπτυξη της Γνώσης των Μαθητών της Τετάρτης και Πέμπτης Τάξης Δημοτικού Σχετικά με την Κυκλοφορία του Αίματος κατά τη Διάρκεια της Άσκησης 
Ιωάννης Κωνσταντίνος Σύρμπας, Νικόλαος Διγγελίδης, Αχίλλειος Κουτελίδας, Μαρία Ρέμπελου
Πλήρες Κείμενο: PDF

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου