Θα μπορούσε να είναι διαδήλωση, αλλά πρόκειται για παιδαγωγική εκδήλωση. Η Καρολίνα και η Τζοάννα, δύο δασκάλες από την Πολωνία παρουσιάζουν στα παιδιά τις επιπτώσεις δεκαετιών μόλυνσης στον ποταμό Μπίτομκα, στη Ζάμπριζε, μία από τις πιο μολυσμένες πόλεις στην Ευρώπη.
Δεν είναι λίγοι αυτοί που περιμένουν τα προβλήματα της μόλυνσης να τα λύσουν οι επόμενες γενιές. Μπορούν οι νέοι να σηκώσουν αυτό το βάρος;
Για την Καρολίνα Βοϊτάλα, 24 ετών, ο καλύτερος τρόπος για να προστατεύσουμε το περιβάλλον είναι να το κάνουμε μέρος της καθημερινότητάς μας. Στο νηπιαγωγείο, στη Ζάμπριζε, στη νότια Πολωνία, βάζει μια “πράσινη” πινελιά σε όλες τις δραστηριότητες των παιδιών.
Μας είπε: “Οι δάσκαλοι επηρεάζουν καθοριστικά τα παιδιά σε αυτά τα θέματα. Από εμάς εξαρτάται να μεταδώσουμε γνώσεις σε παιδιά και φίλους, πριν φτάσει η ώρα που θα είναι πολύ αργά για να κάνουμε κάτι. Αν δεν αναλάβουμε δράση άμεσα, θα καταλήξουμε να παρακολουθούμε το τέλος”
Η ανακύκλωση είναι η πρώτη προτεραιότητα του νηπιαγωγείου. Κάθε χρόνο, ο μέσος Ευρωπαίος πολίτης παράγει πάνω από 500 κιλά απορριμμάτων, εκ των οποίων πάνω από το ένα τρίτο καταλήγει απευθείας στις χωματερές.
Στην Πολωνία, σημειώνουν πρόοδο. Τη δεκαετία 2001-2010, η χώρα σημείωσε τη μεγαλύτερη μείωση απορριμμάτων που καταλήγουν στις χωματερές, μεταξύ των 27 της Ένωσης.
“Ξέρω καλά τα αποτελέσματα της συνεργασίας με τα παιδιά. Τα παρατηρώ κάθε μέρα. Για παράδειγμα, όταν πλένουν τα χέρια τους: πριν ξόδευαν πολύ νερό, χωρίς να τα νοιάζει. Τώρα, όμως προσέχουν. Ακόμα και τα μικρά παιδάκια, όταν δε φτάνουν για να κλείσουν τη βρύση, μας φωνάζουν, γιατί πιστεύουν ότι δεν κάνει να την αφήσουν ανοιχτή” λέει η Τζοάννα Λενάτροβιτς, 23 ετών.
Αυτές οι οικολογικές δραστηριότητες αναπτύσσονται σε συνεργασία με σχολεία από έξι χώρες (Γαλλία, Ιταλία, Πορτογαλία, Μ. Βρετανία, Ρουμανία και Τουρκία).
Στηρίζονται από το πρόγραμμα Comenius, ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα που προάγει τη διεθνή συνεργασία μεταξύ των σχολείων.
Τα σχολεία που συμμετέχουν συναντήθηκαν μέσω της ευρωπαϊκής διαδικτυακής πλατφόρμας e-twinning. Πέρα από την ηλεκτρονική σχέση, οι δάσκαλοι ανταλλάσσουν επισκέψεις στα σχολεία.
Η διευθύντρια του νηπιαγωγείου, Λοντόμιρα Παραντις, μας είπε:
“Μέχρι τώρα έχουμε επισκεφτεί ένα σχολείο στην Τουρκία και συγκρίναμε τις εκπαιδευτικές μας μεθόδους. Το τούρκικο σχολείο είναι καθαρά “οικολογικό”. Έχει δικό του κήπο, όπου οι μαθητές φυτεύουν και καλλιεργούν προϊόντα όλο τον χρόνο. Μαθαίνουν πώς να περιποιούνται τα φυτά, να τα φροντίζουν, πώς να ζουν σε αρμονία με το περιβάλλον, χωρίς να το μολύνουν.”
Ο βιολογικός καθαρισμός ήταν η μεγαλύτερη επένδυση στην ιστορία της Ζάμπριζε. Συγκεντρώνει τα λύματα που κατέληγαν στον ποταμό Μπίτομκα. Η διευθύντρια του σταθμού, Γρκάζινα Πετσιάκ, οργανώνει εκπαιδευτικές επισκέψεις για τους μαθητές. Βλέπει ότι οι νεότερες γενιές αλλάζουν τη συμπεριφορά τους:
“Δείχνω στα νέα παιδιά τις εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού, κυρίως την καρδιά του εργοστασίου, ώστε να δούνε πού κατευθύνονται τα λύματα των σπιτιών τους. Οι νέοι δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για τη διαδικασία, τι γίνεται, πώς γίνεται η επεξεργασία των λυμάτων και πού καταλήγουν. Είναι ενθαρρυντικό”.
Φανταστείτε έναν κόσμο, όπου τα παιδιά θα έπρεπε να φοράνε μάσκες…
Αυτός είναι ο εφιάλτης που προσπαθούν να αποτρέψουν η Καρολίνα και η Τζοάννα.
“Όλο το προσωπικό του νηπιαγωγείου συμμετέχει ενεργά και καθοδηγεί τα παιδιά μας με πολύ καλά αποτελέσματα. Φαίνεται στη συμπεριφορά τους. Συμπεριφέρονται με έναν ώριμο περιβαλλοντικά τρόπο. Πιστεύω ότι στο μέλλον θα γίνουν πρεσβευτές της οικολογίας, το πιστεύω απόλυτα.”
Πηγή: euronews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου