«Απογοητεύουμε τα κωφά παιδιά μας» - αυτό είναι το ωμό συμπέρασμα της National Deaf Children’s Society, αφού αποκαλύφθηκε ότι τα δύο τρίτα των κωφών παιδιών στην Αγγλία είναι ήδη πίσω από τους συνομηλίκους τους από το πρώτο έτος στο σχολείο.
Τα κωφά παιδιά έχουν σχεδόν διπλάσιες πιθανότητες από τα άλλα παιδιά (65% αντί για 34%) να ολοκληρώσουν το πρώτο έτος του σχολείου χωρίς να έχουν επιτύχει «καλό επίπεδο ανάπτυξης», σύμφωνα με πρόσφατες κυβερνητικές στατιστικές.
Για όλα τα παιδιά τα πρώτα χρόνια είναι μια κρίσιμη περίοδος. Ωστόσο, αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο για τα κωφά παιδιά, δεδομένου του αντίκτυπου που μπορεί να έχει η κώφωση στη γλωσσική ανάπτυξη, την επικοινωνία και τις κοινωνικές δεξιότητες.
Η καθυστερημένη διάγνωση της κώφωσης -και η συνεπακόλουθη απουσία κατάλληλης υποστήριξης- μπορεί να έχει μακροπρόθεσμες αρνητικές επιπτώσεις στη ζωή των ατόμων. Ένα κωφό παιδί χωρίς καλή ανάπτυξη της γλώσσας και της επικοινωνίας στα πρώτα χρόνια, (είτε μιλάμε για προφορικό λόγο, είτε για νοηματική γλώσσα, είτε για συνδυασμό των δύο) αντιμετωπίζει συνέχεια προκλήσεις. Μπορεί να δυσκολεύεται να ακούσει και να ακολουθήσει τις οδηγίες στην τάξη, να χάνει τις συζητήσεις με τους συνομηλίκους τους και να αισθάνεται απομονωμένο.
Οι δάσκαλοι των Κωφών μπορούν να βοηθήσουν να γεφυρωθεί αυτό το χάσμα, παρέχοντας εξειδικευμένη υποστήριξη σε κωφά παιδιά όλων των ηλικιών μόλις εντοπιστεί η κώφωσή τους. Παίζουν ζωτικό ρόλο στη ζωή των κωφών παιδιών, ιδιαίτερα κατά τα κρίσιμα πρώτα χρόνια - βοηθώντας τα να ευδοκιμήσουν κοινωνικά και αναπτυξιακά. Ωστόσο, ο αριθμός των ειδικευμένων Δασκάλων Κωφών σε όλη την Αγγλία έχει πέσει στο χαμηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί. Υπάρχουν επίσης ανησυχίες για παρόμοιο μοτίβο στη Σκωτία, την Ουαλία και τη Βόρεια Ιρλανδία.
Σε αυτό το πλαίσιο, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ορισμένοι γονείς κωφών παιδιών αισθάνονται μόνοι και φοβούνται για το μέλλον του παιδιού τους. Η πρόσβαση σε πληροφορίες και συμβουλές είναι ζωτικής σημασίας για να βοηθηθούν οι οικογένειες να λαμβάνουν δύσκολες αποφάσεις σχετικά με τον τρόπο επικοινωνίας του παιδιού τους, την τεχνολογία που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει και το είδος του σχολείου που θα φοιτήσει.
Η National Deaf Children’s Society εκφράζει την ανησυχία της για το γεγονός ότι πολλοί γονείς λένε ότι δεν γνωρίζουν τι χρειάζεται το κωφό παιδί τους ή ποια υποστήριξη δικαιούνται και σε ποιον να απευθυνθούν για να τη λάβουν. Πρόσφατα στοιχεία από τη έδειξαν ότι πάνω από 4 στους 10 γονείς σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο δεν ήταν σίγουροι για το πώς θα βρουν τον δρόμο τους γύρω από τις υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης, εκπαίδευσης και υποστήριξης για να εξασφαλίσουν ότι το παιδί τους θα λάβει την απαραίτητη υποστήριξη.
Ο Bertie Lowe είναι έξι μηνών και είναι κωφός. Η κώφωσή του εντοπίστηκε μετά από τεστ ελέγχου ακοής νεογνών σε ηλικία 13 ημερών. Η μαμά του Harriet λέει:
"Το να μάθουμε ότι ο Bertie είναι κωφός είχε τεράστιο αντίκτυπο σε εμάς ως οικογένεια. Ο σύζυγός μου και εγώ ξέραμε το παιδί θα είχε κάποιο επίπεδο απώλειας ακοής από τότε που ήταν 13 ημερών, αλλά όταν το είπα δυνατά, η καρδιά μου έσπασε. Ταξίδεψα 15 χρόνια στο μέλλον και άρχισα να ανησυχώ για το αν το μωρό μου θα οδηγήσει, θα πάει στο γενικό σχολείο, θα πάει σε συναυλίες και θα απολαύσει μουσική. Αν και ο ακουολόγος που μας είπε για την κώφωση του Bertie ήταν καταπληκτικός, όλα τα άλλα είναι απογοητευτικά. Δεν ξέρω πώς να αποκτήσω πρόσβαση στην υποστήριξη που χρειάζομαι. Είναι όλα δύσκολα και έχω και δύο μεγαλύτερα παιδιά να σκεφτώ επίσης… Το να μην ξέρουμε πώς να επικοινωνήσουμε αποτελεσματικά με τον γιο μας είναι κάτι που μου ραγίζει την καρδιά. Ανησυχώ καθημερινά ότι χάνει τόσα πολλά, όχι μόνο μέσω της λεκτικής επικοινωνίας αλλά μέσω των ευκαιριών που χάνονται στο παιχνίδι. Είμαστε ακόμη στην αρχή. Τώρα μαθαίνουμε για την κώφωση του Bertie και πώς θα τον επηρεάσει. Βρήκα και άλλους γονείς που βιώνουν το ίδιο πράγμα και η επικοινωνία μαζί τους είναι πολύτιμη, αλλά οικογένειες σαν τη δική μας χρειάζονται πολύ περισσότερη υποστήριξη από την αρχή."
Η Susan Daniels OBE, Διευθύνουσα Σύμβουλος της National Deaf Children’s Society, δήλωσε: «Τα κωφά παιδιά είναι εξίσου ικανά με τους συνομηλίκους τους και είναι εξωφρενικό το γεγονός ότι έχουν σχεδόν διπλάσιες πιθανότητες να μείνουν αναπτυξιακά πίσω από τους συμμαθητές τους μέχρι το πρώτο έτος του σχολείου επειδή δεν έχουν την υποστήριξη που χρειάζονται. Αποτυγχάνουμε να στηρίξουμε τα κωφά παιδιά και τις οικογένειες τους. Πρέπει να κλείσουμε αυτό το χάσμα όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Για να διασφαλίσουμε ότι τα κωφά παιδιά θα έχουν το καλύτερο δυνατό ξεκίνημα στη ζωή τους, οι οικογένειες χρειάζονται πραγματική υποστήριξη κατά τη διάρκεια των πρώτων χρόνων, για να αισθάνονται ότι έχουν τη δύναμη να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις και να υπερασπίζονται το παιδί τους. Κάθε στιγμή μετράει, από τη στιγμή που εντοπίζεται η κώφωση ενός παιδιού, μέχρι την πρώτη του μέρα στο σχολείο και μετά. Δεν θα ησυχάσουμε έως ότου καταφέρουμε να έχει κάθε κωφό παιδί τη σωστή υποστήριξη όσο το δυνατόν νωρίτερα."
Απόδοση του άρθρου Deaf children falling behind peers in early years
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός (Παν. Θεσσαλίας)
Νηπιαγωγός (Α.Π.Θ.)
MEd - Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου