Στο μικροσκόπιο του ΟΟΣΑ μπαίνουν τα ελληνικά σχολεία. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», κλιμάκιο του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης βρίσκεται αυτές τις ημέρες στην Ελλάδα και έχει ευρύ κύκλο συναντήσεων σε όλα τα επίπεδα, με στόχο να καταθέσει προτάσεις «εφαρμόσιμες», όπως τονίστηκε στην «Κ», για τη βελτίωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
Μάλιστα, τον Μάρτιο αναμένεται στην Ελλάδα ο Αντρέας Σλάιχερ, διευθυντής Εκπαίδευσης και Δεξιοτήτων και ειδικός σύμβουλος για την εκπαιδευτική πολιτική του γενικού γραμματέα στον ΟΟΣΑ. Την ίδια στιγμή, το υπουργείο Παιδείας έχει ξεκινήσει την οργάνωση τράπεζας με θέματα που ακολουθούν τη φιλοσοφία των θεμάτων, που εξετάζονται στον διαγωνισμό PISA (Programme for International Student Assessment) του ΟΟΣΑ. Τα θέματα της τράπεζας θα σταλούν στα γυμνάσια και ενόψει του διαγωνισμού από 17 Μαρτίου έως 11 Απριλίου.
Ειδικότερα, το κλιμάκιο των εξειδικευμένων στην παιδεία στελεχών του ΟΟΣΑ από τις αρχές της εβδομάδας έχει αρχίσει επαφές με στελέχη της εκπαίδευσης σε όλα τα επίπεδα της εκπαιδευτικής πυραμίδας. Εκτός από τον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη, ο κατάλογος των επισκέψεων περιλαμβάνει τον γενικό γραμματέα και σχετικές γενικές διευθύνσεις του υπουργείου Παιδείας, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), την Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ), περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος», το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ (ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ). Τα στελέχη τoυ ΟΟΣΑ θα ενημερωθούν για τα προβλήματα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος τόσο από την πολιτική ηγεσία όσο και από τους ανθρώπους της διοικητικής πυραμίδας της εκπαίδευσης, που τα… ακούν πρώτοι όλων. Ειδικά στις επισκέψεις σε Πανεπιστήμιο Αθηνών και ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ τα στελέχη του ΟΟΣΑ θα ενημερωθούν για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, για την οποία υπάρχουν σχετικά προγράμματα στο ΕΚΠΑ, και τις ανάγκες της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στην Ελλάδα, στην οποία επικεντρώνει το ΚΑΝΕΠ.
Επισκέψεις
Βεβαίως, οι άνθρωποι του ΟΟΣΑ θα πάρουν την κύρια εικόνα από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Το υπουργείο Παιδείας έχει προγραμματίσει επισκέψεις σε σχολεία –και δη γυμνάσια–, κατά τις οποίες τα στελέχη του ΟΟΣΑ θα ενημερωθούν για σειρά θεμάτων, από τις τυχόν ελλείψεις σε προσωπικό, εξοπλισμό και υποδομές έως και για τις διδακτικές μεθόδους, τη διδακτέα ύλη και τη μέθοδο αξιολόγησης των μαθητών.
Βασικός σκοπός του υπουργείου Παιδείας είναι ο ΟΟΣΑ να διατυπώσει προτάσεις που μπορούν να εφαρμοστούν στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα με βάση και τις ιδιαιτερότητές του.
Το κύριο ερώτημα είναι τι φταίει και «πατώνουν» οι Ελληνες μαθητές στον διαγωνισμό PISA και πόσο το ελληνικό σχολείο καλλιεργεί σύγχρονες δεξιότητες – όχι μόνο η κατανόηση κειμένου και η πρακτική αξιοποίηση των μαθηματικών και φυσικών επιστημών, αλλά και οι ψηφιακές δεξιότητες και η γνώση ξένων γλωσσών. Αλλωστε, ο φετινός διαγωνισμός PISA θα «μετρήσει» τις γνώσεις των αποφοίτων γυμνασίου στα Αγγλικά και την Πληροφορική.
Πενήντα θέματα
Προς το παρόν, για την καλύτερη προετοιμασία των μαθητών που θα λάβουν μέρος στον διαγωνισμό –περί τις 9.000– ήδη υπάρχει συνεργασία των διευθυντών των σχολείων τους (συνολικά 245 σχολεία, εκ των οποίων 230 είναι δημόσια και 15 ιδιωτικά). Επίσης, o καθηγητής Κοινωνικής και Eκπαιδευτικής Πολιτικής στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και εθνικός συντονιστής στον διαγωνισμό PISA, Κωνσταντίνος Δημόπουλος, έχει προχωρήσει στην ανάπτυξη τράπεζας θεμάτων στη λογική των ερωτήσεων PISA. Η τράπεζα –με έως τώρα περίπου 50 θέματα– θα σταλεί στα 245 σχολεία για την καλύτερη προετοιμασία των μαθητών. Η απόφαση για «φροντιστήριο» στο PISA ελήφθη διότι θεωρείται ότι τα θέματα του διαγωνισμού δεν συνάδουν με τη φιλοσοφία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και άρα οι μαθητές δεν έχουν εξοικειωθεί με αυτά. Συγκεκριμένα, στο PISA οι μαθητές δεν καλούνται να λύσουν ασκήσεις με βάση τη θεωρία, όπως έχουν συνηθίσει, αλλά να εφαρμόσουν τη θεωρία λύνοντας πρακτικά ζητήματα.
Κατόπιν, η «τράπεζα της PISA» θα εμπλουτιστεί για να μπορεί να αξιοποιηθεί από όλα τα σχολεία. Αλλωστε, πρόθεση του υπουργείου Παιδείας είναι να ενσωματωθεί σε όλες τις εξετάσεις (ενδοσχολικές, προαγωγικές, απολυτήριες) ένα τουλάχιστον θέμα που να εξετάζει τη δημιουργική σκέψη (όπως δείχνει το παράδειγμα του προγράμματος PISA του ΟΟΣΑ μπορεί η συγκεκριμένη δεξιότητα να αξιολογηθεί με εγκυρότητα και αξιοπιστία).
Ευρύτερα πάντως το ζητούμενο είναι η ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης των μαθητών και γι’ αυτό το υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) εκτιμούν ότι τα σημαντικότερα εμπόδια είναι τα υπερφορτωμένα προγράμματα σπουδών, τα οποία δεν περιγράφουν, μέσω συγκεκριμένων προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων, την εξέλιξη που πρέπει να έχει αυτή η δεξιότητα ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα των μαθητών.
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου