Με ειδική πράξη ΕΣΠΑ θα σταλεί σε κάθε μουσικό σχολείο ένα ολοκληρωμένο στούντιο, σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό - Ποιες πρωτοβουλίες ανακοίνωσε η Νίκη Κεραμέως στη Βουλή για τον κλάδο της μουσικής στα σχολεία
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα Μουσικά Σχολεία συζητήθηκαν στη Βουλή, στο πλαίσιο επίκαιρης ερώτησης που κατέθεσε ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, με την Νίκη Κεραμέως να παρουσιάζει σειρά πρωτοβουλιών για τον κλάδο της μουσικής στα σχολεία.
Η ερώτηση αφορούσε το Μουσικό Σχολείο της Θεσσαλονίκης στην Πυλαία, στο οποίο με απόφαση της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης συμπτύχθηκαν τρία τμήματα της Γ΄ Λυκείου, της τελευταίας τάξης του λυκείου, και τα τρία συμπτύχθηκαν και έγιναν δύο. Πρόκειται για ένα γεγονός παιδαγωγικά και όχι μόνο απαράδεκτο υπογράμμισε ο βουλευτής του ΚΚΕ, το οποίο «θα μπορούσε να αφορά χιλιάδες σχολεία τα οποία έχουν υπαχθεί σε αυτήν τη λογική, την απαράδεκτη λογική και διαδικασία των συγχωνεύσεων και καταργήσεων τμημάτων με ό,τι αυτό σημαίνει».
«Υπάρχει υπουργική απόφαση η οποία προβλέπει κατά ανώτατο όριο είκοσι τέσσερις μαθητές σε αυτά τα σχολεία για κάθε τμήμα» απάντησε η υπουργός που τάχθηκε υπέρ των συγχωνεύσεων και προσέθεσε: Στην αρχή της χρονιάς φοιτούσαν πενήντα δύο μαθητές και έχει αποφασιστεί οριακά η λειτουργία τριών τμημάτων. Όταν όμως, εν συνεχεία, ο αριθμός μειώθηκε στους σαράντα οκτώ, η διευθύντρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έκρινε -με βάση τα νέα στοιχεία και σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο- πως δύο τμήματα εξυπηρετούν τις ανάγκες των μαθητών. Διαφορετικά τι θα είχαμε; Θα είχαμε τρία τμήματα με δεκαέξι μαθητές το καθένα, πολύ κάτω από το προβλεπόμενο όριο και πόσο μάλλον όταν έχουμε πάρα πολλές ανάγκες σε άλλα μουσικά σχολεία, σε άλλες περιοχές της χώρας».
Αναφερόμενη στις πρωτοβουλίες του υπουργείου Παιδείας για τον κλάδο της μουσικής, η Νίκη Κεραμέως είπε τα εξής:Μόνο στον κλάδο μουσικής έχουν γίνει 842 μόνιμοι διορισμοί κλάδου μουσικής εκπαίδευσης, στο πλαίσιο των 25.000 μόνιμων διορισμών.
Έχουμε συγκροτήσει επιστημονική επιτροπή μουσικής παιδείας που εισηγείται στο ΙΕΠ για θέματα αρμοδιότητάς του, που αφορούν στην μουσική παιδεία και στα μουσικά μαθήματα τα οποία διδάσκονται και στα μουσικά σχολεία και στα σχολεία γενικής παιδείας. Είναι σε εξέλιξη νέα προγράμματα σπουδών μουσικών σχολείων. Και το ΙΕΠ θα προχωρήσει άμεσα σε προκήρυξη για συγγραφή νέων μουσικών εγχειριδίων.
Επίσης, ειδική πράξη ΕΣΠΑ για την αναβάθμιση της μουσικής εκπαίδευσης των μουσικών σχολείων είναι σε εξέλιξη. Για πρώτη φορά έγινε γόνιμος διεθνής διαγωνισμός. Ο ανάδοχος θα αποστείλει σε κάθε μουσικό σχολείο ένα ολοκληρωμένο στούντιο, σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό -hardware και software- για την αξιοποίηση της τεχνολογίας και της πληροφορικής στα μαθήματα μουσικής παιδείας.
Επίσης, συγκροτήθηκε επιστημονική επιτροπή επιμόρφωσης, η οποία επιμορφώνει εκπαιδευτικούς μουσικής παιδείας σε κάθε μουσικό σχολείο και τους συντονιστές εκπαιδευτικού έργου. Η επιμόρφωση αυτή θα πραγματοποιηθεί σε τρεις φάσεις: Η πρώτη φάση ξεκίνησε μόλις τώρα, στις 29 Νοεμβρίου, και θα ολοκληρωθεί τον Μάρτιο. Η δεύτερη φάση θα γίνει δια ζώσης τέλος Μαρτίου και Απρίλιο και η τρίτη φάση ενδοσχολικά σε όλους τους εκπαιδευτικούς κλάδου μουσικής, οι οποίοι θα λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές. Ο καθένας στο δικό του μουσικό σχολείο.
Επιτέλους τα μουσικά μαθήματα που εξετάζονται στις πανελλαδικές για τα τμήματα μουσικής στο πανεπιστήμιο, διδάσκονται πλέον -αυτά τα μαθήματα- στο δημόσιο σχολείο, σε όσους επιθυμούν να τα παρακολουθήσουν. Είναι όμως πλέον μία παροχή που δίνει το δημόσιο σχολείο σε εκείνους τους υποψήφιους που επιθυμούν να εισαχθούν σε μουσικές σχολές και θα εξεταστούν στα μουσικά μαθήματα.
Ακολουθούν αποσπάσματα της συζήτησης από τη Βουλή:
ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Σε ό,τι έχει να κάνει, κύριε Δελή, με το ανθρώπινο δυναμικό, ξέρετε ότι επέρχεται μια δύσκολη ισορροπία προκειμένου να αξιοποιήσουμε στο έπακρο το πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό μας, έχοντας κατά νου όλη τη χώρα κι όχι μόνο ένα σχολείο ή μια περιοχή, συνολικά τη χώρα, τη βέλτιστη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού σε όλη την επικράτεια.
Ξέρετε ότι υπάρχει υπουργική απόφαση η οποία προβλέπει κατά ανώτατο όριο είκοσι τέσσερις μαθητές σε αυτά τα σχολεία για κάθε τμήμα. Στην αρχή της χρονιάς φοιτούσαν πενήντα δύο μαθητές και έχει αποφασιστεί οριακά η λειτουργία τριών τμημάτων. Όταν όμως, εν συνεχεία, ο αριθμός μειώθηκε στους σαράντα οκτώ, η διευθύντρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έκρινε -με βάση τα νέα στοιχεία και σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο- πως δύο τμήματα εξυπηρετούν τις ανάγκες των μαθητών. Διαφορετικά τι θα είχαμε; Θα είχαμε τρία τμήματα με δεκαέξι μαθητές το καθένα, πολύ κάτω από το προβλεπόμενο όριο και πόσο μάλλον όταν έχουμε πάρα πολλές ανάγκες σε άλλα μουσικά σχολεία, σε άλλες περιοχές της χώρας. Μάλιστα, η ενημέρωση που έχω είναι ότι το κτίριο είναι ειδικά σχεδιασμένο για να φιλοξενήσει μουσικό σχολείο και οι αίθουσες είναι αρκούντως ευρύχωρες.
Όπως ξέρετε αυτές οι αποφάσεις δεν λαμβάνονται σε κεντρικό επίπεδο. Λαμβάνονται σύμφωνα από τα στελέχη εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της ισχύουσας νομοθεσίας. Το τονίζω αυτό. Πιστεύω ότι θα συμφωνήσετε ότι δεν είναι η βέλτιστη πρακτική να έχουμε πολύ μικρά τμήματα στα αστικά κέντρα και μετά να μην έχουμε ανθρώπινο δυναμικό για τις νησιωτικές, για τις παραμεθόριες περιοχές, όταν ο νόμος είναι σαφής και όταν ο αριθμός των μαθητών δικαιολογούσε δύο και όχι τρία τμήματα.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ: Η απάντησή σας, κυρία Υπουργέ, είναι αν μη τι άλλο ειλικρινής όσο και αποκαλυπτική. Μιλήσατε για την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού. Μιλήσατε για το ότι η συγκεκριμένη τάξη ξεκίνησε με πενήντα δύο μαθητές οι οποίοι έγιναν σαράντα οκτώ και ξαφνικά στη μέση της χρονιάς τα τρία τμήματα συγχωνεύονται, ενώνονται και γίνονται δύο.
Ομολογείτε, δηλαδή, και εσείς την αναστάτωση που προήλθε -γιατί αναστάτωση προέρχεται σε ένα σχολείο, όταν ξαφνικά μαθητές πρέπει να αλλάξουν τμήματα, πρέπει να αλλάξει ένα ολόκληρο πρόγραμμα- για να αξιοποιήσετε έναν εκπαιδευτικό ή όσους εκπαιδευτικούς, εν πάση περιπτώσει, εργάζονται σε αυτό το σχολείο και να εξοικονομήσετε.
Έτσι, με τη λογική τη δική σας, με τη λογική την κυβερνητική -με τη λογική, μάλλον, της κυρίαρχης πολιτικής, γιατί δεν είστε αυτοί που εφηύραν αυτή την πολιτική, την εφαρμόζετε και εσείς όπως και οι προηγούμενοι υπουργοί, παρακολούθησα και την προηγούμενη ερώτηση- χτίζετε επάνω σε αυτά που σας άφησαν οι προηγούμενοι Υπουργοί Παιδείας.
Θα έρθω όμως στις συγχωνεύσεις και στις καταργήσεις, γιατί πράγματι η απάντησή σας ήταν αποκαλυπτική, αποδεικνύοντας ότι το ζήτημα αυτό των συγχωνεύσεων, των καταργήσεων, των συμπτύξεων τμημάτων, το οποίο ξεκίνησε με έντονο τρόπο από την εποχή της κυρίας Διαμαντοπούλου, όταν εκείνη ήταν Υπουργός Παιδείας –δηλαδή, έχει αρκετό παρελθόν- συγχωνεύθηκαν χιλιάδες σχολικές αίθουσες και σχολικά κτίρια, ακριβώς με την ίδια λογική τη λογική της εξοικονόμησης του ανθρώπινου δυναμικού και της αξιοποίησης.
Γι’ αυτό και έχουμε φτάσει αυτή τη στιγμή να έχουμε μεγάλα τμήματα. Υπάρχουν μεγάλα τμήματα και δεν μπορεί το Υπουργείο Παιδείας να οχυρώνεται πίσω από τον μέσο όρο διαιρώντας αριθμό μαθητών με τμήματα, γιατί γνωρίζετε ότι είναι διαφορετική η κατάσταση δεν είναι ίδια αυτά τα ζητήματα σε όλη τη χώρα. Και η λογική των συγχωνεύσεων και των καταργήσεων είναι ο περιορισμός του λεγόμενου κόστους.
Εδώ, λοιπόν, μία κυβέρνηση -μία πολιτική- αντιμετωπίζει την εκπαίδευση ως κόστος και προσπαθεί να περικόψει από εδώ και από εκεί, να περικόψει από τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων.
Ναι, έχουμε περικοπές από τα λειτουργικά έξοδα, δεν φτάνουν τα χρήματα, κυρία Υπουργέ, τα οποία δίνουν οι κυβερνήσεις στα σχολεία, δεν φτάνουν για τη συντήρηση. Όταν δεν έχει προκύψει ένα συνεκτικό πρόγραμμα ανέγερσης σχολικών κτιρίων, όταν εξακολουθούν οι αναπληρωτές να είναι ένα πολύ μεγάλο τμήμα του εκπαιδευτικού προσωπικού, είναι ακριβώς αποτελέσματα αυτής της αντίληψης της εκπαίδευσης ως κόστος και ως σπατάλης.
ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Κύριε Δελή, νομίζω εξήγησα ακριβώς ότι έχουμε ένα νομοθετικό πλαίσιο. Εάν προτείνετε να μην εφαρμόζουμε τους νόμους που ψηφίζουμε τότε πείτε το ευθαρσώς…
ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΣ: Να τον αλλάξετε. Οι νόμοι αλλάζουν.
ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ: …έχουμε ένα ισχυρό νομοθετικό πλαίσιο στο οποίο προβλέπονται είκοσι τέσσερις μαθητές, ενώ άλλες χώρες έχουν πάρα πολλούς περισσότερους μαθητές απ’ ότι εμείς. Δείτε τα συγκριτικά στοιχεία που βγαίνουν από τις διάφορες χώρες. Δείτε πόσο πιο χαμηλά είναι η χώρα μας σε σχέση με πάρα πολλές άλλες χώρες.
Αλλά, επειδή μιλήσατε για τη στελέχωση και έχετε δίκιο, διότι όλοι εδώ μέσα σε αυτή την Αίθουσα νομίζω εννοούμε στο ότι η εκπαίδευση είχε ανάγκη από μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο τα τελευταία δύο χρόνια διορίσαμε σχεδόν είκοσι πέντε χιλιάδες μόνιμους εκπαιδευτικούς.
Αλλά, δεν σταματάμε εκεί. Μου δίνετε την ευκαιρία να μιλήσω και για περαιτέρω πρωτοβουλίες που έχουν να κάνουν με την ουσιαστική αναβάθμιση των μουσικών σχολείων και της μουσικής παιδείας.
ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Κύριε Δελή, όπως ίσως θα ξέρετε, έχουμε συγκροτήσει επιστημονική επιτροπή μουσικής παιδείας που εισηγείται στο ΙΕΠ για θέματα αρμοδιότητάς του, που αφορούν στην μουσική παιδεία και στα μουσικά μαθήματα τα οποία διδάσκονται και στα μουσικά σχολεία και στα σχολεία γενικής παιδείας. Είναι σε εξέλιξη νέα προγράμματα σπουδών μουσικών σχολείων. Και το ΙΕΠ θα προχωρήσει άμεσα σε προκήρυξη για συγγραφή νέων μουσικών εγχειριδίων.
Επίσης, ειδική πράξη ΕΣΠΑ για την αναβάθμιση της μουσικής εκπαίδευσης των μουσικών σχολείων είναι σε εξέλιξη. Για πρώτη φορά έγινε γόνιμος διεθνής διαγωνισμός. Ο ανάδοχος θα αποστείλει σε κάθε μουσικό σχολείο ένα ολοκληρωμένο στούντιο, σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό -hardware και software- για την αξιοποίηση της τεχνολογίας και της πληροφορικής στα μαθήματα μουσικής παιδείας. Αυτά τώρα έγιναν, κύριε Δελή. Όπως τώρα και ο διαγωνισμός προχώρησε ακριβώς στο πλαίσιο αυτό.
Επίσης, συγκροτήθηκε επιστημονική επιτροπή επιμόρφωσης, η οποία επιμορφώνει εκπαιδευτικούς μουσικής παιδείας σε κάθε μουσικό σχολείο και τους συντονιστές εκπαιδευτικού έργου. Η επιμόρφωση αυτή θα πραγματοποιηθεί σε τρεις φάσεις: Η πρώτη φάση ξεκίνησε μόλις τώρα, στις 29 Νοεμβρίου, και θα ολοκληρωθεί τον Μάρτιο. Η δεύτερη φάση θα γίνει δια ζώσης τέλος Μαρτίου και Απρίλιο και η τρίτη φάση ενδοσχολικά σε όλους τους εκπαιδευτικούς κλάδου μουσικής, οι οποίοι θα λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές. Ο καθένας στο δικό του μουσικό σχολείο.
Θα κλείσω με αυτό που ανέφερα και προηγουμένως. Επιτέλους τα μουσικά μαθήματα που εξετάζονται στις πανελλαδικές για τα τμήματα μουσικής στο πανεπιστήμιο, διδάσκονται πλέον -αυτά τα μαθήματα- στο δημόσιο σχολείο, σε όσους επιθυμούν να τα παρακολουθήσουν. Είναι όμως πλέον μία παροχή που δίνει το δημόσιο σχολείο σε εκείνους τους υποψήφιους που επιθυμούν να εισαχθούν σε μουσικές σχολές και θα εξεταστούν στα μουσικά μαθήματα.
Πηγή: alfavita
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου