Μπορεί να περάσει ένας μαθητής λυκείου στην επόμενη τάξη αν έχει ετήσιο βαθμό στα μαθηματικά 05 και στα θρησκευτικά 15; Η απάντηση είναι ναι. Για να προαχθεί ένας μαθητής στην επόμενη τάξη αρκεί να έχει γενικό μέσο όρο 9,5 σε όλα τα μαθήματα πλην της γυμναστικής Αυτό σημαίνει ότι πρακτικά είναι εξαιρετικά δύσκολο να μείνει κανείς μετεξεταστέος. Ακόμη και αν κάνει το ακατόρθωτο και μείνει μετεξεταστέος θα δώσει εξετάσεις μέσα στον Ιούνιο και αυτή τη φορά θα περάσει.
Πως φτάσαμε στο σημείο να παίρνουν όλοι οι μαθητές το απολυτήριο λυκείου; Η ιστορία είναι μακρά και ξεκινά το έτος 1999, σχεδόν πριν 20 χρόνια. Σύμφωνα με την τότε μεταρρύθμιση Αρσένη ο μαθητής της Β Λυκείου για να προαχθεί στη Γ Λυκείου εξεταζόταν σε όλα τα μαθήματα σε πανελλήνιες εξετάσεις και ο προφορικός του βαθμός προσαρμοζόταν στον γραπτό. Αν, δηλαδή, ένας μαθητής έγραφε σε ένα μάθημα 05, τότε ο προφορικός του βαθμός θα άλλαζε και θα γινόταν 08. Προσαρμογή του προφορικού βαθμού στο γραπτό στις τρεις μονάδες ήταν η ονομασία αυτής της διαδικασίας. Παράλληλα είχαμε και την κατάργηση του θεσμού των μετεξεταστέων. Το αποτέλεσμα ήταν το 30% των μαθητών να μένει στην ίδια τάξη. Ο πανικός που δημιουργήθηκε έφερε ανατροπή στον τρόπο προαγωγής. Η προσαρμογή του προφορικού στον γραπτό έγινε 5 μονάδες από 3 που ήταν και τα πράγματα ισορρόπησαν. Τα χρόνια πέρασαν τα 14 μαθήματα έγιναν 9 και μετά 6, οι πανελλήνιες εξετάσεις καταργήθηκαν στη Β Λυκείου, αλλά το 9,5 μέσος όρος που ήταν η προϋπόθεση προαγωγής δεν άλλαξε μέχρι το 2014.
Ο κ. Αρβανιτόπουλος εισάγει την τράπεζα θεμάτων στις εξετάσεις του Ιουνίου και θεσπίζει όριο προαγωγής το 10. Δίνονται οι πρώτες εξετάσεις με τα μισά θέματα από την τράπεζα θεμάτων και τα άλλα μισά από τους διδάσκοντες καθηγητές και το αποτέλεσμα ήταν να μένουν μετεξεταστέοι το 30% των μαθητών. Ρυθμίσεις και αλλαγές έγιναν ώστε να μειωθεί ο αριθμός των μετεξεταστέων σε λογικά επίπεδα. Στις εξετάσεις του Σεπτεμβρίου περνούν όλοι οι μετεξεταστέοι.
Με τη νίκη του ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές του 2015 ο υπουργός Παιδείας κ. Κουράκης καταργεί την τράπεζα θεμάτων και επαναφέρει το 9,5 ως βάση προαγωγής. Επιστρέψαμε, δηλαδή στο προηγούμενο καθεστώς που είχε θεσπιστεί το 1999 και έφτασε διαμέσου όλων των Υπουργών Παιδείας μέχρι το 2014.
Το πρόβλημα που δημιουργεί η βάση του 9,5 είναι ότι τα παιδιά με τη βεβαιότητα ότι τελικά θα περάσουν όλοι, διαβάζουν όλο και λιγότερο. Η κατάσταση χρόνο με το χρόνο χειροτερεύει. Ξεκινούν τα παιδιά και αντιμετωπίζουν το γυμνάσιο ως μία ευχάριστη διαδρομή, στην Α Λυκείου νιώθουν ότι τα πράγματα σφίγγουν λίγο, φτάνουν στη Β Λυκείου και λένε: του χρόνου στην Γ Λυκείου θα διαβάσω πολύ. Ένας μαθητής, όμως, που δεν έχει εκπαιδευτεί να διαβάζει μέχρι τα 17 χρόνια δεν μπορεί να το κάνει ξαφνικά. Το αποτέλεσμα στη Γ Λυκείου πολλοί μαθητές θέλουν αλλά δεν μπορούν να διαβάσουν. Και αρχίζουν τα άγχη και η τρέλα των πανελληνίων εξετάσεων. Γιατί φτάνουν χαλαρά τα παιδιά στη Γ Λυκείου, τελειώνουν το Λύκειο και εκεί τα περιμένει το «τσεκούρι» των πανελληνίων εξετάσεων. Τα αποτελέσματα είναι τα τραγικά ποσοστά που σημειώνονται στις πανελλήνιες εξετάσεις, με αποκορύφωμα το 84% κάτω από το 10 των υποψηφίων των οικονομικών στα μαθηματικά.
Η χαλαρότητα των 12 χρόνων στο σχολείο με την αντίθεση των πανελληνίων εξετάσεων που αποτελούν ένα διαγωνισμό συμπλήρωσης προκαθορισμένου αριθμού θέσεων τρελαίνει τα παιδιά, που δεν γνωρίζουν τι τους περιμένει στο τέλος της διαδρομής. Δεν αρκεί να τους το πούμε, πρέπει να τους προετοιμάσουμε γι’ αυτό που τους συμβαίνει με το τέλος του Λυκείου, ώστε να μην πηγαίνουν ως πρόβατα στη σφαγή.
Το μόνο θετικό αυτής της κατάστασης είναι ότι τα ποσοστά εγκατάλειψης των σπουδών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι πολύ χαμηλά και πιάνουμε το στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που είναι να λιγότερο από το 10% των μαθητών να εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο.
Του Στράτου Στρατηγάκη
Πηγή: Ναυτεμπορική
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου