Οι πρόσφατες εικόνες των ικανοποιημένων φοιτητριών και φοιτητών από κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου, που σκάβουν στην αρχαιολογική ανασκαφή του ΑΠΘ στην Τούμπα, μαζί με τους έλληνες συναδέλφους τους σηματοδοτούν μία φωτεινή προοπτική για όλα τα ελληνικά πανεπιστήμια και ιδιαίτερα για το Αριστοτέλειο.
Τα επαινετικά σχόλια των νέων ανθρώπων που σπουδάζουν ανθρωπιστικές επιστήμες σε οκτώ πανεπιστήμια του εξωτερικού και επέλεξαν να περάσουν σχεδόν έναν μήνα στη Θεσσαλονίκη, για να παρακολουθήσουν το 1ο Διεθνές Θερινό Σχολείο Αρχαιολογίας και Διδασκαλίας της Ελληνικής Γλώσσας, που διοργανώνεται από τη Φιλοσοφική μας σχολή, μας γεμίζουν με περηφάνια για τους συντελεστές του εγχειρήματος και αισιοδοξία για το μέλλον.
Το Αριστοτέλειο μπορεί και πρέπει να ανοίξει τις πύλες του -τις ανασκαφές του, τις αίθουσες και τα εργαστήριά του- σε φοιτητές, ερευνητές και καθηγητές απ’ όλο τον κόσμο. Αλλά και σε “μη παραδοσιακούς” φοιτητές, σε περιηγητές που δεν αρκούνται στην επιδερμική διασκέδαση, αλλά ενδιαφέρονται για την ιστορία και τον πολιτισμό των τόπων που επισκέπτονται. Η Ελλάδα, έτσι κι αλλιώς, αποτελεί κορυφαίο ταξιδιωτικό προορισμό για εκατομμύρια ανθρώπων, ενώ η Θεσσαλονίκη με το ζωντανό φοιτητικό πληθυσμό της είναι ιδιαίτερα ελκυστική στα μάτια των νέων.
Έτσι το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, που ξεχωρίζει ανά την υφήλιο για τις ανθρωπιστικές του σπουδές, με αιχμή τις ¨σχολές Φιλοσοφικής και Θεολογικής, προωθεί τη διοργάνωση θερινών εκπαιδευτικών προγραμμάτων ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού. Γιατί η εκπαίδευση και η πολιτιστική κληρονομιά χαρακτηρίζονται από μια άρρηκτη σχέση αλληλεξάρτησης.
Άλλωστε, η αναγκαιότητα για άμεση επαφή με το έργο ή και το περιβάλλον που θα πρέπει να μελετηθεί έχει ήδη αναγνωριστεί και έχει ενθαρρυνθεί από σχετική σύσταση του Συμβουλίου της Ευρώπης, όπου δηλώνεται ότι τα μαθήματα της ευρωπαϊκής κληρονομιάς “έξω από το σχολείο”, δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές να ανακαλύψουν τον πλούτο της κληρονομιάς τους απευθείας από την πηγή της.
Πέρα από τον προφανή αναπτυξιακό χαρακτήρα αυτής της δραστηριότητας, αφού η πόλη θα φιλοξενεί εκατοντάδες αλλοδαπούς νέους επισκέπτες και η νέα γενιά επιστημόνων θα έχει ευκαιρίες απασχόλησης υψηλής στάθμης, τα οφέλη σε πολιτιστικό και εκπαιδευτικό επίπεδο είναι εξίσου σημαντικά, μεσο- και μακροπρόθεσμα. Η εξοικείωση με την ιστορία και την αρχαιολογία της Μακεδονίας θα δημιουργήσει μια “τάξη” νέων φιλελλήνων, οι οποίοι, αποκτώντας την “εμπιστευτική” γνώση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς μετατρέπονται σε πρεσβευτές του πολιτιστικού μας κεφαλαίου. Αλλά και οι φοιτητές μας, συμμετέχοντας σε πολυεθνικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα εμπεδώνουν την αλληλοκατανόηση των πολιτισμών, την ανοχή στη διαφορετικότητα και τη διεθνή εκπαιδευτική συνεργασία και ανάπτυξη.
Είμαστε ακόμα στην αρχή. Ψηλαφούμε αναγνωριστικά το τοπίο, ενώ θα έπρεπε να τρέχουμε με μεγάλες δρασκελιές. Φέτος διοργανώνονται περί τα 10 διεθνή θερινά σχολεία με θεματολογία, μάλιστα, που δεν περιορίζεται στις ανθρωπιστικές επιστήμες. Του χρόνου θα πρέπει να είναι πολύ περισσότερα. Θα πρέπει να υποδεχόμαστε φοιτητές στο Δίον και στην Πέλλα, στην Καστοριά και στους Φιλίππους, στα Στάγιρα και στην Αμφίπολη. Να οργανώνουμε πολιτιστικές διαδρομές στα βήματα του Αποστόλου Παύλου ή στη σκιά και τις κορυφές του Ολύμπου, δίνοντας την ευκαιρία σε όλες και όλους να ζήσουν το μύθο τους στην Ελλάδα.
Παρά το νέο κύκλο εσωστρέφειας που προοιωνίζεται ο επικείμενος νέος νόμος για την ανώτατη εκπαίδευση, το ΑΠΘ οφείλει και θα επιδιώξει να χαράξει και να ακολουθήσει με συνέπεια την πορεία της “διεθνούς εκπαίδευσης” και να μεταμορφωθεί από πανεπιστήμιο της πόλης σε πανεπιστήμιο του κόσμου.
Δημοσιεύτηκε στη «Mακεδονία της Κυριακής» στις 23 Ιουλίου 2017
Πηγή: Μακεδονία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου