Πτώση βάσεων η οποία μπορεί να φτάσει ως και 4.000 μόρια φέρνει για το 2016 το νέο εξεταστικό σύστημα, που μετατρέπει τα σχολεία σε ένα τεράστιο εξεταστικό κέντρο και αποδομεί την εκπαιδευτική αποστολή του Λυκείου. Το νέο σύστημα, που εφαρμόζεται από το καλοκαίρι του 2016, φτιάχνει μαθητές που θα τρέχουν πίσω από τα τέσσερα μαθήματα των νέων «Δεσμών» τα οποία θα εξασφαλίζουν την εισαγωγή τους στη σχολή της επιλογής τους ενώ θα αδιαφορούν για οποιοδήποτε άλλο μάθημα γενικής παιδείας το οποίο δεν θα μετράει για τα ΑΕΙ.
Θεωρείται δε βέβαιο από εκπαιδευτικούς και αναλυτές που μίλησαν στο «Βήμα» ότι αυτό το εξεταστικό σύστημα θα είναι «μιας χρήσεως» καθώς οι αδυναμίες του θα παρουσιαστούν ταχύτατα και δυναμικά. Και αυτό διότι την ώρα που οι περισσότερες χώρες επαναβεβαιώνουν την πίστη τους σε ένα δυνατό και αξιόπιστο απολυτήριο - το κυριότερο όπλο για έναν μαθητή πριν από το επόμενο βήμα του στην εκπαίδευση -, η Ελλάδα αποσυνδέει πλήρως την επίδοση στο σχολείο και τους βαθμούς του απολυτηρίου από την εισαγωγή σε ΑΕΙ. Τους στέλνει να κυνηγούν μόνο τέσσερα μαθήματα ανά κατεύθυνση.
Εικόνες από το παρελθόν
Την ώρα που οι περισσότερες χώρες διδάσκουν εκτενώς την παγκόσμια ιστορία στα σχολεία τους, τις θρησκείες όλου του πλανήτη και περισσότερες ξένες γλώσσες φτιάχνοντας τους «πολίτες του κόσμου», η Ελλάδα παλεύει αναζητώντας τον ορισμό των σφαγών του Ελληνισμού και το μεγαλείο του Βυζαντίου.
Είναι χαρακτηριστική η σκηνή που διηγείται στο «Βήμα» εκπαιδευτικός, ο γιος του οποίου φοιτεί στη Β' Λυκείου. Πρόσφατα ομολόγησε στον πατέρα του ότι έδωσε συνειδητά ένα διαγώνισμα που οδήγησε σε έναν βαθμό «2» στα Μαθηματικά καθώς του χρόνου θα επιλέξει τις Ανθρωπιστικές Σπουδές και, εφόσον το μάθημα αυτό δεν εξετάζεται πανελλαδικά, δεν τον ενδιαφέρει...
Οπως αναφέρει ο εκπαιδευτικός και αναλυτής κ. Γιώργος Χατζητέγας μιλώντας στο «Βήμα», «το σύστημα των Δεσμών με τα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα είχε καταδικασθεί επειδή είχε καταντήσει ολόκληρη τη βαθμίδα του Λυκείου έναν προθάλαμο προετοιμασίας τεσσάρων μαθημάτων. Να θυμίσουμε επίσης ότι υπήρχε μια μικρή προσμέτρηση του βαθμού του απολυτηρίου των υποψηφίων».
Ετσι το νέο εξεταστικό σύστημα που θα εφαρμοστεί το καλοκαίρι του 2016 φέρνει πολλές αλλαγές. Ωστόσο δεν λύνει τα... αυτονόητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας ώστε, για παράδειγμα, το μάθημα της Χημείας να αποτελεί αυξημένης βαρύτητας μάθημα για τα τμήματα Χημείας ή το μάθημα Πληροφορικής για τα αντίστοιχα με την Πληροφορική τμήματα.
Γιατί θα πέσουν οι βάσεις
Συγκεκριμένα και όπως εξηγεί ο κ. Χατζητέγας, το καλοκαίρι του 2016 αναμένεται θεαματική πτώση βάσεων στις πανελλαδικές εξετάσεις καθώς η προσμέτρηση τεσσάρων μαθημάτων αντί για έξι ή επτά που ίσχυε στο παρελθόν και η «εξαφάνιση» της προφορικής βαθμολογίας για την εισαγωγή στα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης δημιουργούν εντελώς νέα δεδομένα.
Ετσι, αν υποθέσουμε ότι ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων μείνει ο ίδιος και η ζήτηση δεν διαφοροποιηθεί ουσιαστικά, είναι σχεδόν βέβαιον ότι οι περιζήτητες σχολές, όπως οι Ιατρικές, θα έχουν μια πτώση τουλάχιστον 600 μορίων σε σχέση με πέρυσι (η Ιατρική της Αθήνας αναμένεται να «πέσει» στις 18.500 μόρια), ενώ μεγαλύτερη θα είναι η πτώση στις Νομικές Σχολές (κοντά στις 17.500 μόρια αναμένεται ότι θα βρεθεί αυτή της Αθήνας), στις υψηλόβαθμες Οικονομικές Σχολές και στα περιζήτητα τμήματα του Πολυτεχνείου, στα οποία η πτώση αναμένεται να ξεπεράσει τα 1.000 μόρια.
Η πτώση αυτή είναι αποτέλεσμα του ότι οι υποψήφιοι θα εξετάζονται το καλοκαίρι σε τέσσερα δύσκολα μαθήματα, ενώ από το νέο εξεταστικό σύστημα θα λείπουν όχι μόνο το «μπόνους» της προφορικής βαθμολογίας αλλά και τα «εύκολα» μαθήματα τα οποία στο παρελθόν ανέβαζαν τις επιδόσεις των νέων.
Η πτώση των βάσεων αναμένεται ότι θα είναι εντυπωσιακή στα τμήματα μεσαίας και χαμηλής ζήτησης, όπου και πιθανότατα θα ξεπεράσει τα 2.000 μόρια.
Τα παιδαγωγικά τμήματα έχουν απομονωθεί στο 4ο επιστημονικό πεδίο, το οποίο παρουσιάζει εξαιρετικά χαμηλή ζήτηση, καθώς η πρόσβαση σε αυτό εξασφαλίζεται με την επιλογή πέμπτου μαθήματος, των Μαθηματικών Γενικής Παιδείας για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών και της Ιστορίας Γενικής Παιδείας για τους υποψηφίους των άλλων προσανατολισμών. Η πτώση των βάσεων σε αυτή την περίπτωση μπορεί να φτάσει και τα 4.000 μόρια.
Τα παραπάνω φανερώνουν ότι δεν μπορεί να γίνει καμία σύγκριση ανάμεσα στα στοιχεία των βάσεων της περυσινής χρονιάς και εκείνα της επομένης καθώς έχει αλλάξει ο αλγόριθμος υπολογισμού των μορίων και έχουν αναδιαταχθεί τα επιστημονικά πεδία.
Πάντως οι εκπαιδευτικοί εφέτος θα κληθούν να διδάξουν σε ανομοιογενείς τάξεις καθώς τα παιδιά ενός σχολικού τμήματος θα έχουν προεπιλέξει διαφορετικούς προσανατολισμούς και θα συγκεντρώνουν την προσοχή τους σε τέσσερα μόνο μαθήματα, ανάλογα με το ενδιαφέρον τους.
Πηγή: Βήμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου