Ο τίτλος του προγράμματος είναι εύγλωττος: «Οι οικογένειες αγκαλιάζουν οικογένειες» και έχει ως έμβλημα δύο αγκαλιές που συμπλέκονται. Η πρωτοβουλία ανήκει στον Δήμο Βέροιας και έχει στόχο την οικονομική στήριξη οικογενειών που δεν τα βγάζουν πέρα, από άλλες που έχουν τη δυνατότητα να τις βοηθήσουν.
Τι μπορεί να κάνει μια ανάδοχος οικογένεια, όπως ονομάζεται, για να βοηθήσει μια άλλη; Να αναλάβει να της πληρώνει το ηλεκτρικό ρεύμα, το νερό, τα κοινόχρηστα, να την εφοδιάζει με τρόφιμα ή φάρμακα, να την προμηθεύει με είδη ένδυσης, να παραδίδει, αν πρόκειται για εκπαιδευτικό, δωρεάν μαθήματα στα παιδιά, για γιατρό ή νοσηλευτή να προσφέρει χωρίς χρήματα φροντίδα κ.ά.
«Ανάδοχος μπορεί να είναι και μια επιχείρηση, ένας σύλλογος ή κάποιος άλλος φορέας», εξηγεί στην «Κ» η ψυχολόγος-κοινωνική λειτουργός Αναστασία Μαρασλή, διευθύντρια Κοινωνικής Πολιτικής - Παιδείας και Πολιτισμού του δήμου και ιθύνων νους της πρωτοβουλίας. Δεν πρόκειται βεβαίως για μια απλή διαδικασία καθώς, πέρα από αυτή καθεαυτήν τη βοήθεια, υπεισέρχονται ζητήματα ηθικής, αλλά και προσωπικών δεδομένων.
Γι’ αυτό η δημοτική αρχή είναι ιδιαίτερα προσεκτική. Δημιούργησε μια βάση δεδομένων στην οποία καταχωρίζονται οι οικογένειες ή τα πρόσωπα που ζητούν βοήθεια και εκείνες που ενδιαφέρονται να την προσφέρουν. Στη συνέχεια γίνεται η επαφή μέσω του κοινωνικού λειτουργού. «Οι δύο πλευρές έχουν δικαίωμα να επιλέξουν αν θέλουν να γνωριστούν. Αν δεν το επιθυμούν, για λόγους ευνόητους, μπορούν να παραμείνουν στην ανωνυμία με τον κοινωνικό λειτουργό να αναλαμβάνει ρόλο διαμεσολαβητή».
Μέχρις ότου όμως φτάσουν έως εκεί, γίνεται μια σημαντική και ιδιαίτερα ευαίσθητη προεργασία. «Είναι υψίστης για μας σημασίας να προλάβουμε καταστάσεις και γι’ αυτό σχηματίζουμε το προφίλ ψυχικής υγείας εκείνων που δηλώνουν ότι θέλουν βοήθεια, αλλά και όσων ανταποκρίνονται στο αίτημα. Πρέπει πρώτα να δούμε αν πράγματι κάποιοι έχουν ανάγκη και να ελέγξουμε τι άνθρωποι είναι όσοι εμφανίζονται πρόθυμοι. Ολα αυτά με εχεμύθεια».
Με το «πάτημα του κουμπιού», αμέσως μετά το Πάσχα, της έναρξης του προγράμματος, τετρακόσιες πενήντα οικογένειες της Βέροιας ζήτησαν βοήθεια. Πολλές εξ αυτών βοηθούνται ήδη μέσω άλλων κοινωνικών δραστηριοτήτων του δήμου, όπως το δημοτικό ιατρείο, το κοινωνικό παντοπωλείο, πλην όμως, όπως τονίζει η κ. Μαρασλή, «οι δεξαμενές βοήθειας του είδους μπορεί να στερέψουν λόγω έλλειψης κονδυλίων και εμείς θέλουμε κάτι πιο σταθερό γι’ αυτούς τους ανθρώπους. Οι ανάδοχες οικογένειες είναι μια καλή λύση».
Καλύτερη προβολή
Η ανταπόκριση δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική μέχρι στιγμής, καθώς έχουν βρεθεί μόνο πέντε ανάδοχοι. Ωστόσο οι οργανωτές αισιοδοξούν. «Ξέρουμε ότι δεν είναι καθόλου εύκολο στις δραματικές οικονομικές συνθήκες που περνάει η κοινωνία μας. Σχεδιάζουμε καλύτερη προβολή με στόχο τη διείσδυση της διαδραστικής αυτής διαδικασίας στον πληθυσμό. Ετοιμάζουμε δική μας ιστοσελίδα».
Οταν η διαδικασία μιας αναδοχής ολοκληρώνεται, οι δύο πλευρές «υπογράφουν» μεταξύ τους ένα ηθικό συμβόλαιο χωρίς χρονοδιάγραμμα, μια και κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί για πόσο διάστημα ο ανάδοχος θα μπορεί να βοηθάει την έχουσα ανάγκη οικογένεια. «Ενας λόγος που επιδιώκεται η ανωνυμία είναι και το ότι αν γνωριστούν, θα είναι δύσκολο σε περίπτωση διακοπής της βοήθειας για εκείνον που τη δίνει να συνεχίσει να βλέπει τον άλλον», επισημαίνει η κ. Μαρασλή.
Μία φορά τον μήνα ο επιχειρηματίας κ. Σπύρος αγοράζει τρόφιμα που προορίζονται για οικογένεια την οποία ο ίδιος δεν γνωρίζει. «Ερχεται εθελοντής του προγράμματος, τα παραλαμβάνει και φτάνουν μέσω του δήμου στον προορισμό τους», λέει στην «Κ». «Είναι αναγκαίο, στη δύσκολη φάση που περνάει η χώρα, οι ντόπιες κοινωνίες να οργανωθούν για να αντεπεξέλθουν στην κρίση», τονίζει.
Του Σταυρου Τζιμα για την καθημερινή via Καλά Νέα
Τι μπορεί να κάνει μια ανάδοχος οικογένεια, όπως ονομάζεται, για να βοηθήσει μια άλλη; Να αναλάβει να της πληρώνει το ηλεκτρικό ρεύμα, το νερό, τα κοινόχρηστα, να την εφοδιάζει με τρόφιμα ή φάρμακα, να την προμηθεύει με είδη ένδυσης, να παραδίδει, αν πρόκειται για εκπαιδευτικό, δωρεάν μαθήματα στα παιδιά, για γιατρό ή νοσηλευτή να προσφέρει χωρίς χρήματα φροντίδα κ.ά.
«Ανάδοχος μπορεί να είναι και μια επιχείρηση, ένας σύλλογος ή κάποιος άλλος φορέας», εξηγεί στην «Κ» η ψυχολόγος-κοινωνική λειτουργός Αναστασία Μαρασλή, διευθύντρια Κοινωνικής Πολιτικής - Παιδείας και Πολιτισμού του δήμου και ιθύνων νους της πρωτοβουλίας. Δεν πρόκειται βεβαίως για μια απλή διαδικασία καθώς, πέρα από αυτή καθεαυτήν τη βοήθεια, υπεισέρχονται ζητήματα ηθικής, αλλά και προσωπικών δεδομένων.
Γι’ αυτό η δημοτική αρχή είναι ιδιαίτερα προσεκτική. Δημιούργησε μια βάση δεδομένων στην οποία καταχωρίζονται οι οικογένειες ή τα πρόσωπα που ζητούν βοήθεια και εκείνες που ενδιαφέρονται να την προσφέρουν. Στη συνέχεια γίνεται η επαφή μέσω του κοινωνικού λειτουργού. «Οι δύο πλευρές έχουν δικαίωμα να επιλέξουν αν θέλουν να γνωριστούν. Αν δεν το επιθυμούν, για λόγους ευνόητους, μπορούν να παραμείνουν στην ανωνυμία με τον κοινωνικό λειτουργό να αναλαμβάνει ρόλο διαμεσολαβητή».
Μέχρις ότου όμως φτάσουν έως εκεί, γίνεται μια σημαντική και ιδιαίτερα ευαίσθητη προεργασία. «Είναι υψίστης για μας σημασίας να προλάβουμε καταστάσεις και γι’ αυτό σχηματίζουμε το προφίλ ψυχικής υγείας εκείνων που δηλώνουν ότι θέλουν βοήθεια, αλλά και όσων ανταποκρίνονται στο αίτημα. Πρέπει πρώτα να δούμε αν πράγματι κάποιοι έχουν ανάγκη και να ελέγξουμε τι άνθρωποι είναι όσοι εμφανίζονται πρόθυμοι. Ολα αυτά με εχεμύθεια».
Με το «πάτημα του κουμπιού», αμέσως μετά το Πάσχα, της έναρξης του προγράμματος, τετρακόσιες πενήντα οικογένειες της Βέροιας ζήτησαν βοήθεια. Πολλές εξ αυτών βοηθούνται ήδη μέσω άλλων κοινωνικών δραστηριοτήτων του δήμου, όπως το δημοτικό ιατρείο, το κοινωνικό παντοπωλείο, πλην όμως, όπως τονίζει η κ. Μαρασλή, «οι δεξαμενές βοήθειας του είδους μπορεί να στερέψουν λόγω έλλειψης κονδυλίων και εμείς θέλουμε κάτι πιο σταθερό γι’ αυτούς τους ανθρώπους. Οι ανάδοχες οικογένειες είναι μια καλή λύση».
Καλύτερη προβολή
Η ανταπόκριση δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική μέχρι στιγμής, καθώς έχουν βρεθεί μόνο πέντε ανάδοχοι. Ωστόσο οι οργανωτές αισιοδοξούν. «Ξέρουμε ότι δεν είναι καθόλου εύκολο στις δραματικές οικονομικές συνθήκες που περνάει η κοινωνία μας. Σχεδιάζουμε καλύτερη προβολή με στόχο τη διείσδυση της διαδραστικής αυτής διαδικασίας στον πληθυσμό. Ετοιμάζουμε δική μας ιστοσελίδα».
Οταν η διαδικασία μιας αναδοχής ολοκληρώνεται, οι δύο πλευρές «υπογράφουν» μεταξύ τους ένα ηθικό συμβόλαιο χωρίς χρονοδιάγραμμα, μια και κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί για πόσο διάστημα ο ανάδοχος θα μπορεί να βοηθάει την έχουσα ανάγκη οικογένεια. «Ενας λόγος που επιδιώκεται η ανωνυμία είναι και το ότι αν γνωριστούν, θα είναι δύσκολο σε περίπτωση διακοπής της βοήθειας για εκείνον που τη δίνει να συνεχίσει να βλέπει τον άλλον», επισημαίνει η κ. Μαρασλή.
Μία φορά τον μήνα ο επιχειρηματίας κ. Σπύρος αγοράζει τρόφιμα που προορίζονται για οικογένεια την οποία ο ίδιος δεν γνωρίζει. «Ερχεται εθελοντής του προγράμματος, τα παραλαμβάνει και φτάνουν μέσω του δήμου στον προορισμό τους», λέει στην «Κ». «Είναι αναγκαίο, στη δύσκολη φάση που περνάει η χώρα, οι ντόπιες κοινωνίες να οργανωθούν για να αντεπεξέλθουν στην κρίση», τονίζει.
Του Σταυρου Τζιμα για την καθημερινή via Καλά Νέα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου