Η ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών της προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας αποτελούν το θεμέλιο της εκπαίδευσης της Φινλανδίας, βαθμίδες στις οποίες στρέφει τη μεγαλύτερη προσοχή το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, σε αντίθεση με το λύκειο, που λειτουργεί σχεδόν όπως ένα ΑΕΙ, με επιλογές μαθημάτων και με προσανατολισμό στην προετοιμασία για τις εισαγωγικές εξετάσεις.
Στη βόρεια αυτή χώρα της Ευρώπης, όπου το εκπαιδευτικό της σύστημα θεωρείται πρότυπο για άλλες χώρες και πρωτοποριακό σε ό,τι αφορά τις μεθόδους και πρακτικές διδασκαλίας, η εκπαίδευση στο λύκειο και το άγχος των μαθητών για την προετοιμασία εισαγωγής τους στα ακαδημαϊκά ιδρύματα, απασχολεί την πολιτεία που έχει σχεδιάσει εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2020.
Εκεί, οι τάξεις του λυκείου δεν διαχωρίζονται σύμφωνα με την ηλικία των μαθητών, αλλά με βάση την επιλογή των μαθημάτων, ενώ οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τη φοίτησή τους σε 2 έως 4 χρόνια, ανάλογα με το εάν κρίνουν ότι δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν τα μαθήματα ή αντίθετα θέλουν να επιταχύνουν.
Το σχολικό έτος χωρίζεται σε κύκλους σπουδών, όπως συμβαίνει στα ΑΕΙ, και υπάρχει διαχωρισμός επαγγελματικών και γενικών λυκείων, από τα οποία δίνεται ισότιμη δυνατότητα πρόσβασης στα πανεπιστήμια, χωρίς φροντιστήρια και ιδιωτικά σχολεία. Η ύλη για τις εξετάσεις δεν περιορίζεται σε ένα μόνο βιβλίο, καθώς τα αναλυτικά προγράμματα είναι ευέλικτα και οι υποψήφιοι επιλέγουν μόνοι τους τα μαθήματα, στα οποία θα εξεταστούν. Αλλά ακόμη και ο «παράδεισος» της εκπαίδευσης επιδέχεται βελτίωσης. Η πολιτεία έχει ανησυχήσει για το άγχος των μαθητών της τελευταίας βαθμίδας και εξετάζει τη διαμόρφωση ενός νέου συστήματος εξετάσεων.
Τους εκπαιδευτικούς στόχους της βόρειας ευρωπαϊκής χώρας πρόκειται να παρουσιάσει ο επίτιμος πρόξενος της Φινλανδίας στη Θεσσαλονίκη Μάρκο Σουομαλαϊνεν, σε εκδήλωση που διοργανώνει η Επιτροπή Πολιτιστικής Πολιτικής του ΑΠΘ, στο κτίριο της Παιδαγωγικής, σήμερα το απόγευμα (18.00).
Ο φοιτητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του ΑΠΘ Βασίλης Συμεωνίδης πρόκειται να αναφερθεί στις πρωτοτυπίες του εκπαιδευτικού συστήματος, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, στο πλαίσιο ερευνητικής εργασίας που εκπόνησε στη χώρα, κατά τη φοίτησή του στο πανεπιστήμιο του Ελσίνκι, στο πλαίσιο του προγράμματος ανταλλαγής Erasmus.
Στην έρευνά του επισημαίνει τη βαρύτητα του εκπαιδευτικού συστήματος της Φινλανδίας στην προσχολική αγωγή και τη δημοτική εκπαίδευση. Στη σκανδιναβική αυτή χώρα, στην προσχολική εκπαίδευση, λειτουργούν τα κέντρα ολοήμερης φροντίδας, αντί των νηπιαγωγείων, όπου τα παιδιά παραμένουν από τις 8 το πρωί μέχρι τις 4 το απόγευμα. Έμφαση δίνεται στο ελεύθερο παιχνίδι και στη συναναστροφή των παιδιών μεταξύ τους, ώστε να αναπτύξουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες. Τα νήπια τρώνε και κοιμούνται όλα μαζί στους χώρους του κέντρου.
Το δημοτικό σχολείο ξεκινά για τους Φινλανδούς μαθητές στην ηλικία των εφτά – έναν χρόνο αργότερα από εμάς – καθώς στα έξι μπαίνουν σε προπαρασκευαστική τάξη, όπου προετοιμάζονται για το μεγάλο βήμα της δημοτικής εκπαίδευσης, αποκτώντας την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Κτιριακά, τα τμήματα προσχολικής και δημοτικής εκπαίδευσης βρίσκονται σε ενιαίο χώρο, έτσι ώστε η ένταξη των παιδιών να γίνεται ομαλότερα.
Στο δημοτικό, το αναλυτικό πρόγραμμα είναι ευέλικτο και είναι στην ευχέρεια του κάθε σχολείου να κάνει τον προγραμματισμό. Οι δάσκαλοι είναι το μεγάλο πλεονέκτημα των σχολείων, καθώς στη διάρκεια των σπουδών τους θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει οπωσδήποτε προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές, πριν διδάξουν.
Άλλωστε, η εισαγωγή σε παιδαγωγικές σχολές πανεπιστημίων είναι εξαιρετικά δύσκολη, εξαιτίας των υψηλών απαιτήσεων στις εξετάσεις και του μικρού ποσοστού αποδοχής (μόλις το 10% των υποψηφίων). Το επάγγελμα του δασκάλου έχει μεγάλο κύρος, αντίστοιχο μ’ αυτό ενός γιατρού.
Πηγή: ΑΜΠΕ via Καθημερινή
Στη βόρεια αυτή χώρα της Ευρώπης, όπου το εκπαιδευτικό της σύστημα θεωρείται πρότυπο για άλλες χώρες και πρωτοποριακό σε ό,τι αφορά τις μεθόδους και πρακτικές διδασκαλίας, η εκπαίδευση στο λύκειο και το άγχος των μαθητών για την προετοιμασία εισαγωγής τους στα ακαδημαϊκά ιδρύματα, απασχολεί την πολιτεία που έχει σχεδιάσει εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2020.
Εκεί, οι τάξεις του λυκείου δεν διαχωρίζονται σύμφωνα με την ηλικία των μαθητών, αλλά με βάση την επιλογή των μαθημάτων, ενώ οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τη φοίτησή τους σε 2 έως 4 χρόνια, ανάλογα με το εάν κρίνουν ότι δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν τα μαθήματα ή αντίθετα θέλουν να επιταχύνουν.
Το σχολικό έτος χωρίζεται σε κύκλους σπουδών, όπως συμβαίνει στα ΑΕΙ, και υπάρχει διαχωρισμός επαγγελματικών και γενικών λυκείων, από τα οποία δίνεται ισότιμη δυνατότητα πρόσβασης στα πανεπιστήμια, χωρίς φροντιστήρια και ιδιωτικά σχολεία. Η ύλη για τις εξετάσεις δεν περιορίζεται σε ένα μόνο βιβλίο, καθώς τα αναλυτικά προγράμματα είναι ευέλικτα και οι υποψήφιοι επιλέγουν μόνοι τους τα μαθήματα, στα οποία θα εξεταστούν. Αλλά ακόμη και ο «παράδεισος» της εκπαίδευσης επιδέχεται βελτίωσης. Η πολιτεία έχει ανησυχήσει για το άγχος των μαθητών της τελευταίας βαθμίδας και εξετάζει τη διαμόρφωση ενός νέου συστήματος εξετάσεων.
Τους εκπαιδευτικούς στόχους της βόρειας ευρωπαϊκής χώρας πρόκειται να παρουσιάσει ο επίτιμος πρόξενος της Φινλανδίας στη Θεσσαλονίκη Μάρκο Σουομαλαϊνεν, σε εκδήλωση που διοργανώνει η Επιτροπή Πολιτιστικής Πολιτικής του ΑΠΘ, στο κτίριο της Παιδαγωγικής, σήμερα το απόγευμα (18.00).
Ο φοιτητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του ΑΠΘ Βασίλης Συμεωνίδης πρόκειται να αναφερθεί στις πρωτοτυπίες του εκπαιδευτικού συστήματος, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, στο πλαίσιο ερευνητικής εργασίας που εκπόνησε στη χώρα, κατά τη φοίτησή του στο πανεπιστήμιο του Ελσίνκι, στο πλαίσιο του προγράμματος ανταλλαγής Erasmus.
Στην έρευνά του επισημαίνει τη βαρύτητα του εκπαιδευτικού συστήματος της Φινλανδίας στην προσχολική αγωγή και τη δημοτική εκπαίδευση. Στη σκανδιναβική αυτή χώρα, στην προσχολική εκπαίδευση, λειτουργούν τα κέντρα ολοήμερης φροντίδας, αντί των νηπιαγωγείων, όπου τα παιδιά παραμένουν από τις 8 το πρωί μέχρι τις 4 το απόγευμα. Έμφαση δίνεται στο ελεύθερο παιχνίδι και στη συναναστροφή των παιδιών μεταξύ τους, ώστε να αναπτύξουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες. Τα νήπια τρώνε και κοιμούνται όλα μαζί στους χώρους του κέντρου.
Το δημοτικό σχολείο ξεκινά για τους Φινλανδούς μαθητές στην ηλικία των εφτά – έναν χρόνο αργότερα από εμάς – καθώς στα έξι μπαίνουν σε προπαρασκευαστική τάξη, όπου προετοιμάζονται για το μεγάλο βήμα της δημοτικής εκπαίδευσης, αποκτώντας την απαραίτητη αυτοπεποίθηση. Κτιριακά, τα τμήματα προσχολικής και δημοτικής εκπαίδευσης βρίσκονται σε ενιαίο χώρο, έτσι ώστε η ένταξη των παιδιών να γίνεται ομαλότερα.
Στο δημοτικό, το αναλυτικό πρόγραμμα είναι ευέλικτο και είναι στην ευχέρεια του κάθε σχολείου να κάνει τον προγραμματισμό. Οι δάσκαλοι είναι το μεγάλο πλεονέκτημα των σχολείων, καθώς στη διάρκεια των σπουδών τους θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει οπωσδήποτε προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές, πριν διδάξουν.
Άλλωστε, η εισαγωγή σε παιδαγωγικές σχολές πανεπιστημίων είναι εξαιρετικά δύσκολη, εξαιτίας των υψηλών απαιτήσεων στις εξετάσεις και του μικρού ποσοστού αποδοχής (μόλις το 10% των υποψηφίων). Το επάγγελμα του δασκάλου έχει μεγάλο κύρος, αντίστοιχο μ’ αυτό ενός γιατρού.
Πηγή: ΑΜΠΕ via Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου