Ο Διονύσης Μαρούλης, Δρ. Νεοελληνικής Φιλολογίας και Διευθυντής Καλλιτεχνικού Σχολείου Αθηνών μίλησε στο Κοσμοδρόμιο για το παρόν και το μέλλον αυτών των σχολείων.
Η 21η Ιανουαρίου 2025 ήταν Πανελλαδική Ημέρα Δράσης για τα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία όλης της χώρας. Εκατοντάδες μαθητές των εν λόγω σχολείων , μαζί με τους γονείς τους, βγήκαν στους δρόμους με τον εμπνευσμένο και καλλιτεχνικό τρόπο που πάντα χαρακτηρίζει τη διαμαρτυρία τους. Στην πραγματικότητα, η καθημερινότητα αυτών των μαθητών θυμίζει την ταινία «Η μέρα της Μαρμότας» -όλα επαναλαμβάνονται κάθε μέρα από την αρχή.
Όπως επισήμαινε στην αρχή της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, με ανοικτή επιστολή του προς τον υπουργό Παιδείας, ο Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων Καλλιτεχνικού Σχολείου Κερατσινίου Δραπετσώνας:
Τα Καλλιτεχνικά Σχολεία, τα οποία αριθμούν 2.040 μαθητές είναι τα μόνα σχολεία της Ελλάδας που τα 2/3 των μαθητών δεν κάνουν μάθημα τις μισές διδακτικές ώρες κάθε μέρα, το μισό σχολικό έτος, λόγω καθυστερημένης πρόσληψης καθηγητών ειδικοτήτων χορού και κινηματογράφου. Δεν είναι δυνατόν να υφίσταται καλλιτεχνικό σχολείο χωρίς καθηγητές των συγκεκριμένων τεχνών. Για την φετινή σχολική χρονιά ενώ η προκήρυξη για την πρόσληψη των ωρομίσθιων καθηγητών χορού και κινηματογράφου έληξε 17/07 , τα οριστικά αποτελέσματα ακόμα δεν έχουν εκδοθεί.
Και κάπως έτσι, με το πρώτο χτύπημα του σχολικού κουδουνιού «η μέρα της μαρμότας» ξεκίνησε να προβάλλεται στις οθόνες των καλλιτεχνικών σχολείων για άλλη μια χρονιά. Για άλλη μια φορά, έπρεπε να φτάσουν τα Χριστούγεννα για να αρχίσουν να δουλεύουν σε (πιο) κανονικό ρυθμό τα καλλιτεχνικά σχολεία.
Ποια είναι όμως η μικρή ιστορία τους και πώς έφτασαν σε αυτή τη δύσκολη θέση;
Τα καλλιτεχνικά σχολεία ιδρύθηκαν το 2003 επί υπουργίας Πέτρου Ευθυμίου, ακολουθώντας την πορεία των Μουσικών Σχολείων που είχαν ιδρυθεί το 1998. Το ξεκίνημά τους επενδύθηκε με πολλά όνειρα και ελπίδες από τους μαθητές με έφεση στις τέχνες. Πρώτο καλλιτεχνικό σχολείο που ιδρύθηκε ήταν αυτό του Γέρακα του Δήμου Παλλήνης Αττικής το 2004. Παράλληλα μαζί του ξεκίνησε την πορεία του και αυτό στο Ηράκλειο Κρήτης. Τρία χρόνια αργότερα προστέθηκε το σχολείο στους Αμπελόκηπους Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια τα αντίστοιχα σε Αθήνα, Περιστέρι, Κερατσίνι-Δραπετσώνα, Κοζάνη, Αργολίδα, Μεσολόγγι, Έδεσσα, Κομοτηνή.
Τα συγκεκριμένα σχολεία ακολουθούν κανονικά το πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας για τα Γενικά Γυµνάσια-Λύκεια αλλά με διευρυμένο εβδομαδιαίο ωράριο (συνολικά 40 ώρες) µέσα στο οποίο διδάσκονται τα µαθήµατα τριών κατευθύνσεων: Εικαστικές Τέχνες, Θέατρο-Κινηματογράφος και Χορός. Αυτές είναι και οι τέχνες πάνω στις οποίες εξετάζονται οι υποψήφιοι/ες προς εισαγωγή.
Σε σύντομο διάστημα από την ίδρυσή τους τα καλλιτεχνικά σχολεία θεωρούνταν ήδη τα «εναλλακτικά δημόσια σχολεία» τα οποία «κυνηγούν» όλο και περισσότερα παιδιά μιας και το κλίμα εντός τους είναι δημιουργικό, ελευθεριακό, γόνιμο και πάνω από όλα, «τα παιδιά νιώθουν πολύ χαρούμενα εκεί».
Ενδεικτικό παράδειγμα της μεγάλης δημοφιλίας που απέκτησαν είναι πως φέτος για τις 17 διαθέσιμες θέσεις κάθε κατεύθυνσης στο Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Αθηνών (εισάγεται ένα σύνολο 50 μαθητών/ριών κάθε χρονιά) οι υποψήφοι/ες έφτασαν τους/τις περίπου 200 (σε κάθε κατηγορία). Λόγω του σκληρού ανταγωνισμού, στις περισσότερες περιπτώσεις οι μαθητές έχουν κάνει εντατική προετοιμασία -με το αζημίωτο φυσικά, μέσα από ιδιαίτερα μαθήματα- για την κατεύθυνση που τους ενδιαφέρει να περάσουν. Στο δια ταύτα, η ειδυλλιακή εικόνα που περιέβαλε αυτά τα σχολεία, δεν άργησε να δώσει τη θέση της σε αυτήν μιας δύσκολης καθημερινότητας, με πολλά και συχνά δυσεπίλυτα προβλήματα.
Κάποια από αυτά τα σχολεία -με ποιο τρανό παράδειγμα το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο της πρωτεύουσας- ιδρύθηκαν χωρίς να έχει λυθεί η στέγασή τους. Το εν λόγω σχολείο ιδρύθηκε το 2018. Ξεκίνησε να λειτουργεί το σχολικό έτος 2019-20 χωρίς κτίριο (!) Προσωρινά συστεγάστηκε με το Μουσικό Γυμνάσιο-Λύκειο στην Ακαδημία Πλάτωνος. Στη συνέχεια αποφασίστηκε να μεταστεγαστεί στην οδό Πρασσά στη Νεάπολη Εξαρχείων (πρώην 5ο ΓΕΛ), ένα μεγάλο κτίριο με όμορφο περιβάλλοντα χώρο αλλά με το κτιριακό σύμπλεγμα να βρίσκεται σε ιδιαίτερα κακή κατάσταση. Το κτίριο έχει χαρακτηριστεί ως διατηρητέο από το υπουργείο Πολιτισμού. Το αποτέλεσμα είναι κάθε προσπάθεια εκ μέρους του Δήμου Αθηναίων να ξεκινήσουν εργασίες αποκατάστασης/ ανακαίνισης του κτιρίου να τρακάρουν στις γνωστές καθυστερήσεις/γνωματεύσεις που απαιτούνται από το ΥΠΠΟ -βασικός λόγος άλλωστε που η Αθήνα αυτή τη στιγμή έχει «πλημμυρίσει» από διατηρητέα και εγκαταλελειμμένα κτίρια που βρίσκονται στο παρά ένα της κατάρρευσης.
Παρά τις συνεχείς εκκλήσεις των γονέων των μαθητών αυτού του σχολείου μέσω επιστολών, συναντήσεων και παρεμβάσεων το Καλλιτεχνικό Αθηνών συστεγάζεται αυτή τη στιγμή σε κτίριο που ανήκει στο συγκρότημα του Πειραματικού Λυκείου στους Αμπελόκηπους. Η έλλειψη προαυλίου και λοιπών χώρων πληγώνει μαθητές και καθηγητές και προσβάλλει την εκπαιδευτική διαδικασία -μαθήματα γίνονται στο δώμα του 2ου Πρότυπου ΓΕΛ, στο απέναντι πάρκο, στους διαδρόμους του σχολείου ή και στο γραφείο καθηγητών. Φέτος, κάθε φορά που ξεσπάει μια καταρρακτώδης βροχή η αίθουσα χορού πλημμυρίζει με αποτέλεσμα τεχνικό κλιμάκιο του Δήμου να επισκευάζει ξανά και ξανά αυτή την αίθουσα.
Παρόλα αυτά, η ταυτότητα και ο χαρακτήρας αυτών των σχολείων βρίσκουν τελικά τον προορισμό τους χάρις στη μεγάλη προσπάθεια που καταβάλει το καθηγητικό προσωπικό, αλλά και τις πολλές δράσεις και εκδηλώσεις που διοργανώνουν αυτά τα σχολεία, έτσι ώστε οι μαθητές τους να παρακολουθούν ένα όσο πιο καταρτισμένο και πλούσιο πρόγραμμα γίνεται.
Ο Διονύσης Μαρούλης, Δρ. Νεοελληνικής Φιλολογίας και Διευθυντής Καλλιτεχνικού Σχολείου Αθηνών μίλησε στο Κοσμοδρόμιο για την ταυτότητα του εν λόγω σχολείου, περιέγραψε τη μεγάλη προσπάθεια που γίνεται εκ μέρους όλου του προσωπικού αλλά και για το παρόν και το μέλλον αυτών των σχολείων.
Γιατί θεωρείτε ότι είναι απαραίτητη η ύπαρξη αυτών των σχολείων;
Τα Καλλιτεχνικά Σχολεία αποτελούν έναν απαραίτητο θεσμό στην εκπαίδευση, καθώς παρέχουν ένα εξειδικευμένο και εμπλουτισμένο μαθησιακό περιβάλλον που καλλιεργεί ταλέντα, ενισχύει τη δημιουργικότητα και προάγει την πολιτιστική παιδεία. Η ύπαρξή τους είναι ζωτικής σημασίας για πολλούς λόγους»:
1. Ανάπτυξη Καλλιτεχνικών Ταλέντων
Τα Καλλιτεχνικά Σχολεία παρέχουν στους μαθητές που έχουν έφεση στις τέχνες (εικαστικά, θέατρο, χορό) ένα περιβάλλον που ενισχύει τις δεξιότητές τους. Σε αντίθεση με τα γενικά σχολεία, όπου η ενασχόληση με τις τέχνες είναι περιορισμένη, στα Καλλιτεχνικά Σχολεία οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να εξελιχθούν μέσα από εξειδικευμένη διδασκαλία και βιωματικές δραστηριότητες.
2. Πολιτιστική και Πνευματική Καλλιέργεια
Τα σχολεία αυτά δίνουν έμφαση στην πολιτιστική εκπαίδευση, φέρνοντας τους μαθητές σε επαφή με την καλλιτεχνική δημιουργία τόσο από το παρελθόν όσο και από το παρόν. Μέσα από εκδηλώσεις, επισκέψεις σε μουσεία και συνεργασίες με πολιτιστικούς φορείς, οι μαθητές αποκτούν βαθύτερη κατανόηση της τέχνης και της ιστορικής της σημασίας.
3. Καλλιέργεια Κριτικής Σκέψης και Δημιουργικότητας
Η εκπαίδευση μέσω της τέχνης ενισχύει την κριτική σκέψη, την καινοτομία και την επίλυση προβλημάτων. Οι μαθητές μαθαίνουν να εκφράζονται με νέους τρόπους, να βλέπουν τον κόσμο με διαφορετική ματιά και να παράγουν πρωτότυπες ιδέες, κάτι που είναι πολύτιμο σε όλους τους τομείς της ζωής και της εργασίας.
4. Ολιστική Εκπαίδευση-Συνδυασμός Τέχνης και Ακαδημαϊκής Μόρφωσης
Τα Καλλιτεχνικά Σχολεία δεν επικεντρώνονται μόνο στις τέχνες, αλλά προσφέρουν ένα ισορροπημένο πρόγραμμα σπουδών που περιλαμβάνει και τα γενικά μαθήματα. Έτσι, οι μαθητές λαμβάνουν ολοκληρωμένη εκπαίδευση, συνδυάζοντας τη γνώση με τη δημιουργική έκφραση.
5. Ενίσχυση Αυτοπεποίθησης και Έκφρασης
Οι μαθητές των Καλλιτεχνικών Σχολείων αναπτύσσουν αυτοπεποίθηση, καθώς τους δίνεται η δυνατότητα να εκφραστούν μέσα από τη μουσική, τη ζωγραφική, τον χορό, τη σκηνική παρουσία. Αυτό συμβάλλει στην προσωπική τους εξέλιξη και στη δημιουργία μιας ισχυρής καλλιτεχνικής ταυτότητας.
6. Επαγγελματικός Προσανατολισμός και Ευκαιρίες Σταδιοδρομίας
Τα Καλλιτεχνικά Σχολεία προετοιμάζουν τους μαθητές για μελλοντικές σπουδές και επαγγέλματα στον χώρο των τεχνών, προσφέροντας μια δυνατή βάση για όσους επιθυμούν να ακολουθήσουν καριέρα σε τομείς όπως το θέατρο, ο κινηματογράφος, η ζωγραφική, η σκηνοθεσία και ο χορός.
7. Δημιουργία Κοινότητας και Συνεργασίας
Μέσα σε αυτά τα σχολεία, οι μαθητές μαθαίνουν να συνεργάζονται, να ανταλλάσσουν ιδέες και να λειτουργούν συλλογικά. Η τέχνη βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες και να δημιουργήσουν ισχυρούς δεσμούς μεταξύ τους.
Συνολικά, τα Καλλιτεχνικά Σχολεία αποτελούν έναν ανεκτίμητο θεσμό που δεν προετοιμάζει μόνο πιθανούς αυριανούς καλλιτέχνες, αλλά και σκεπτόμενους, δημιουργικούς και πολιτιστικά ευαισθητοποιημένους πολίτες.
Θεωρείτε ότι η Πολιτεία ήταν/ είναι έτοιμη για να υποστηρίζει αυτά τα σχολεία στην πράξη, όταν τα ίδρυσε;
Η ίδρυση των Καλλιτεχνικών Σχολείων αποτέλεσε ένα ιδιαίτερα θετικό και προοδευτικό βήμα για την ελληνική εκπαίδευση, καθώς αναγνώρισε την ανάγκη για εξειδικευμένη διδασκαλία στις τέχνες. Στην πράξη, όμως, η Πολιτεία δεν ήταν πλήρως προετοιμασμένη να καλύψει τις ιδιαίτερες απαιτήσεις τους. Από την αρχή, υπήρχαν ελλείψεις σε εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς, κατάλληλες υποδομές, χρηματοδότηση και θεσμική υποστήριξη, γεγονός που επηρέασε τη συνολική λειτουργία των σχολείων αυτών.
Αν και έχουν περάσει χρόνια από την έναρξη του θεσμού των Καλλιτεχνικών Σχολείων, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις που πρέπει να καλυφθούν άμεσα. Τα Καλλιτεχνικά Σχολεία μπορούν να ανθίσουν και να συμβάλουν ουσιαστικά στον πολιτισμό και την παιδεία της χώρας, αρκεί να τους δοθούν τα μέσα και η προσοχή που τους αξίζουν.
Ποια προβλήματα θα θέλατε να λυθούν άμεσα;
Παρόλο που το σχολείο μας έχει καταφέρει να επιτύχει πολλά μέσα από τη σκληρή δουλειά της σχολικής κοινότητας, υπάρχουν προβλήματα που χρήζουν άμεσης επίλυσης για να μπορέσει να αναπτυχθεί πλήρως:
Έλλειψη Μόνιμων Εκπαιδευτικών στα Καλλιτεχνικά Μαθήματα
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε είναι η έλλειψη μόνιμου προσωπικού στα εξειδικευμένα μαθήματα. Κάθε χρόνο, η στελέχωση του σχολείου μας στις κατευθύνσεις χορού και κινηματογράφου γίνεται μετά την έναρξη των μαθημάτων από ωρομίσθιους, γεγονός που δημιουργεί αστάθεια στη διδασκαλία και δυσκολεύει τη μακροπρόθεσμη εκπαιδευτική στρατηγική. Η άμεση πρόσληψη μόνιμων καθηγητών θεάτρου και χορού θα εξασφάλιζε συνέχεια και ποιότητα στη διδασκαλία.
Ανάγκη για Κατάλληλες Υποδομές και Εξοπλισμό
Η τέχνη απαιτεί χώρους και μέσα για να αναπτυχθεί. Το σχολείο μας έχει περιορισμούς στις αίθουσες χορού, θεάτρου και εικαστικών, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η εκπαιδευτική διαδικασία. Η δημιουργία σύγχρονων εργαστηρίων και χώρων πρόβας είναι απαραίτητη για την πλήρη ανάπτυξη των μαθητών μας και για αυτό πρέπει ο Δήμος Αθηναίων να προχωρήσει άμεσα στην ολοκλήρωση του κτιρίου που έχει διατεθεί για τη σταθερή στέγαση του σχολείου μας.
Περιορισμένη Χρηματοδότηση για Καλλιτεχνικές Δράσεις
Οι τέχνες απαιτούν πόρους για να υλοποιηθούν. Το σχολείο μας βασίζεται συχνά σε δωρεές και πρωτοβουλίες γονέων και εκπαιδευτικών για να χρηματοδοτήσει παραστάσεις, εκθέσεις και πολιτιστικές εκδρομές. Ένα σταθερό και επαρκές κονδύλι από την Πολιτεία ή άλλους φορείς θα έδινε τη δυνατότητα στους μαθητές μας να συμμετέχουν σε περισσότερες εκδηλώσεις και συνεργασίες με καλλιτεχνικά ιδρύματα.
Δυσκολία Πρόσβασης των Μαθητών στο Σχολείο
Το σχολείο μας δέχεται μαθητές από διάφορες περιοχές, κάτι που καθιστά τη μεταφορά τους καθημερινά δύσκολη. Η έλλειψη επαρκούς μεταφορικού μέσου δυσκολεύει πολλούς μαθητές να φτάσουν εγκαίρως στο σχολείο.
Ενίσχυση της Διασύνδεσης με Πανεπιστήμια και Καλλιτεχνικούς Φορείς
Ένα καλλιτεχνικό σχολείο πρέπει να είναι συνδεδεμένο με τον κόσμο της τέχνης. Αν και έχουμε αναπτύξει συνεργασίες με μουσεία, θέατρα και καλλιτέχνες, θα θέλαμε περισσότερες θεσμικές συνεργασίες με ανώτατες σχολές καλών τεχνών, δραματικές σχολές και χοροθέατρα. Αυτό θα επέτρεπε στους μαθητές να έχουν περισσότερες ευκαιρίες για επιμόρφωση και επαγγελματική καθοδήγηση.
Αναγνώριση του Καλλιτεχνικού Απολυτηρίου
Ένα χρόνιο ζήτημα που απασχολεί τα Καλλιτεχνικά Σχολεία είναι η αναγνώριση του καλλιτεχνικού απολυτηρίου ως προσόν εισαγωγής σε συναφείς σχολές. Η επίλυση αυτού του ζητήματος θα έδινε περισσότερες ευκαιρίες στα παιδιά να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε αντικείμενα που αγαπούν.
Ανάγκη για Περισσότερη Υποστήριξη σε Ψυχολογικό και Συμβουλευτικό Επίπεδο
Οι μαθητές που ακολουθούν καλλιτεχνικές σπουδές αντιμετωπίζουν πολλές πιέσεις, τόσο από το απαιτητικό εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα όσο και από την ανάγκη τους να εκφραστούν μέσω της τέχνης. Ένα μόνιμο δίκτυο ψυχολογικής υποστήριξης και επαγγελματικού προσανατολισμού θα βοηθούσε τους μαθητές να διαχειριστούν τις προκλήσεις της εκπαιδευτικής και καλλιτεχνικής τους πορείας.
Η επίλυση αυτών των προβλημάτων δεν θα ωφελήσει μόνο το δικό μας σχολείο, αλλά συνολικά την καλλιτεχνική εκπαίδευση στη χώρα. Ένα Καλλιτεχνικό Σχολείο που λειτουργεί σωστά μπορεί να δημιουργήσει μια γενιά πολιτιστικά καλλιεργημένων και δημιουργικών πολιτών.
Για εσάς ως διευθυντή αυτού του σχολείου ποια είναι η γνώση και η εμπειρία που αποκομίζετε από τη διεύθυνση αυτού του σχολείου;
Η διεύθυνση ενός Καλλιτεχνικού Σχολείου είναι μια βαθιά εμπειρία γεμάτη προκλήσεις, αλλά και ανεκτίμητες γνώσεις και συναισθήματα. Ως διευθυντής, αποκομίζω καθημερινά πολύτιμα διδάγματα που αφορούν τόσο την εκπαιδευτική διαδικασία όσο και την προσωπική μου εξέλιξη. Η μεγαλύτερη εμπειρία που έχω αποκομίσει είναι η κατανόηση του πόσο σημαντική είναι η δημιουργικότητα στην εκπαίδευση. Σε ένα καλλιτεχνικό σχολείο, η μάθηση δεν είναι μια απλή μετάδοση γνώσεων αλλά μια διαδικασία έκφρασης, εξερεύνησης και συνεργασίας. Επιπλέον, ως διευθυντής έχω την ευθύνη να καθοδηγώ και να συντονίζω ένα δυναμικό σύνολο εκπαιδευτικών, καλλιτεχνών και μαθητών. Αυτό μου έχει διδάξει τη σημασία της ευελιξίας και της επικοινωνίας. Κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας έχει τις δικές του ιδέες, τη δική του προσωπικότητα και τις δικές του ανάγκες. Η διαχείριση ενός τέτοιου περιβάλλοντος απαιτεί ανοιχτό μυαλό, σεβασμό και διάθεση για συνεργασία. Κάθε σχολική χρονιά φέρνει νέες προκλήσεις, από οργανωτικά θέματα μέχρι καινοτόμες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις. Μέσα από τη διεύθυνση του σχολείου, έχω μάθει να προσαρμόζομαι στις αλλαγές, να βρίσκω λύσεις σε απρόβλεπτες καταστάσεις και να ενσωματώνω νέες ιδέες.
Έχω συνειδητοποιήσει ότι ένα καλλιτεχνικό σχολείο δεν είναι απλώς ένας χώρος μάθησης, αλλά μια μικρή πολιτιστική κυψέλη, όπου η τέχνη και η παιδεία αλληλεπιδρούν. Αυτό μου έχει δώσει την ευκαιρία να έρθω σε επαφή με καλλιτέχνες, εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές που μοιράζονται το ίδιο πάθος για την τέχνη και την εκπαίδευση. Η εμπειρία της διεύθυνσης ενός Καλλιτεχνικού Σχολείου είναι ένα συνεχές ταξίδι γνώσης, ανακάλυψης και δημιουργίας. Είναι μια μεγάλη ευθύνη που με διδάσκει καθημερινά την αξία της παιδείας, της τέχνης και της συνεργασίας.
Ποιες συνεργασίες έχει δημιουργήσει το σχολείο, έτσι ώστε να προάγει καλλιτεχνικές και πνευματικές δραστηριότητες για τους μαθητές τους;
Το Καλλιτεχνικό Σχολείο Αθήνας έχει αναπτύξει ένα ευρύ δίκτυο συνεργασιών με πολιτιστικούς και εκπαιδευτικούς φορείς. Αναφέρω τα σύμφωνα συνεργασίας με το Τμήμα Παραστικών Τεχνών του ΕΚΠΑ, Το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΕΚΠΑ και σύντομα με το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ. Τα σύμφωνα αυτά δίνουν ένα πλαίσιο συνέργειας για κοινές δράσεις όπως επισκέψεις, υποδειγματικές διδασκαλίες, καλλιτεχνικά πρότζεκτ κ.ά.
Επιπλέον, το Καλλιτεχνικό Σχολείο Αθήνας συνεργάζεται με διάφορους καλλιτέχνες και επαγγελματίες του χώρου των τεχνών, οι οποίοι προσκαλούνται να διδάξουν ή να παρουσιάσουν το έργο τους στους μαθητές. Φυσικά, κάθε χρόνο υλοποιούνται δράσεις για καλλιέργεια κουλτούρας ισότητας και συνεργασίας π.χ. το πρόγραμμα από το Ίδρυμα Ωνάση «3D Printing και Ping Pong: ο αγώνας για ισότητα ξεκινά από το σχολείο». Επίσης, κάθε χρονιά πραγματοποιούνται συνεργασίες με Μουσεία, Θέατρα, Κινηματογράφους, Πολιτιστικούς Συλλόγους π.χ. το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, την Εθνική Πινακοθήκη, το Μπενάκη, το Θέατρο Όλβιο, το Διάζωμα κ.ά.. Μία άλλη σημαντική συνεργασία είναι με το Μέγαρο Μουσικής όπου οι μαθητές/τρεις μπορούν να παρακολουθήσουν πρόβες και παραστάσεις. Το σχολείο λαμβάνει ακόμα μέρος σε εγχώρια και διεθνή φεστιβάλ και διαγωνισμούς όπως στο δίκτυο για το θέατρο «Φεστιβάλ Φιλοσοφίας στη Μ. Ελλάδα», το Νεανικό Φεστιβάλ Δήμου Βύρωνα ή τον Διασχολικό Διαγωνισμό Δημιουργικής Γραφής Λυκείων «Δημήτριος Αρμάος» (αποσπάσαμε το Α’ Βραβείο Ποίησης το 2024).
Η χρονιά στο σχολείο μας ολοκληρώνεται με τελικές καλλιτεχνικές εκδηλώσεις και για τις τρεις κατευθύνσεις όπου παρουσιάζεται το σύνολο της καλλιτεχνικής διαδρομής των παιδιών σε διάφορους χώρους του αθηναϊκού κέντρου π.χ. το 2024, Έκθεση έργων Κατεύθυνσης Εικαστικών στο Κέντρο Μελίνα Μερκούρη.
Ποιες είναι μερικές από τις δράσεις/ εκδηλώσεις για τις οποίες είστε υπερήφανος ως διευθυντής αυτού του σχολείου;
Μία από τις πιο αξιοσημείωτες πρωτοβουλίες μας είναι η συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Διαζώματος, «Υιοθεσία αρχαίων θεάτρων. Μαθητές ξεναγούν μαθητές στα αρχαία θέατρα». Επιπλέον, κατά τη σχολική χρονιά 2023-2024, υλοποιήσαμε το πρόγραμμα «Από την Αθήνα στην Ελευσίνα. Μία πολιτιστική διαδρομή στο χθες και το σήμερα». Στόχος ήταν η εμπλοκή όλων των μαθητών στη διερεύνηση μνημείων και η δημιουργία πρωτότυπων Εξαιρετική είναι και η διαδρομή της ταινίας animation «Οι Σειρήνες τραγουδούν ακόμη» (The Sirens Still Singing) η οποία δημιουργήθηκε από την ομάδα «Μύθος, Μουσική και animation» στο πλαίσιο του μαθήματος της Μουσικής από τις μαθήτριες και τους μαθητές της κατεύθυνσης Χορού της Β’ Λυκείου με τη συμμετοχή μαθητών από άλλες κατευθύνσεις υπό την καθοδήγηση της υπεύθυνης καθηγήτριας Ματίνας Βενετιάδου. Η ομάδα «Μύθος, Μουσική και Animation» εργάστηκε εντατικά επί τρία χρόνια κατά τη διάρκεια της πανδημίας, συνδυάζοντας δημιουργική γραφή, χορωδιακό τραγούδι, stop-motion animation, σκηνοθεσία και μοντάζ. Η ταινία έχει διακριθεί σε πολυάριθμα διεθνή φεστιβάλ κινηματογράφου π.χ. Πρώτο Βραβείο Animation (μαθητές 13-18 ετών) στο Moscow International Children’s Film Festival 2023 ή Πρώτο Βραβείο Animation (μαθητές Γυμνασίου) στον 13ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Ταινιών Μικρού Μήκους 2023.
Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι στην κατεύθυνση Θεάτρου για τρίτη συνεχόμενη χρονιά οι μαθητές και μαθήτριές μας συμμετέχουν σε παραστάσεις θεάτρου Φόρουμ. Μέσα από το θέατρο Φόρουμ, αλλά και τις τεχνικές που προσφέρει εν γένει το Θέατρο του Καταπιεσμένου, τα παιδιά επεξεργάζονται μείζονα κοινωνικά ζητήματα και αλληλεπιδρούν διαδραστικά μέσω των παραστάσεων με άλλες σχολικές κοινότητες σ’ ένα μοίρασμα εμπειριών και βιωμάτων, ώστε από κοινού να διερευνήσουν πιθανές λύσεις. Τη φετινή χρονιά συνεχίζεται η παράσταση «Εσύ να μη μιλάς», που προσεγγίζει το ζήτημα των ενδοσχολικών συγκρούσεων, με στόχο την πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων σχολικής βίας και εκφοβισμού.
Πηγή: Κοσμοδρόμιο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου