Στα ελληνικά σχολεία η «δημοκρατία» σαν λέξη υπάρχει παντού. Υπάρχει στα βιβλία, υπάρχει στις εκθέσεις των μαθητών, υπάρχει στο στόμα των φιλολόγων. Στην πράξη, όμως; Πόση δημοκρατία υπάρχει στην καθημερινή ζωή του σχολείου; Όλοι ξέρουμε τι γίνεται όταν ένας μαθητής προσβάλει έναν καθηγητή: Τρώει αποβολή. Τι γίνεται, όμως, όταν ένας καθηγητής προσβάλει έναν μαθητή; Τι μπορεί να κάνει ο μαθητής; Τι μπορεί να κάνει το 15μελές (εκτός από το να διοργανώνει εκδρομές); Τι μπορεί να κάνει ένα σχολείο όταν αντιμετωπίζει κρούσματα ρατσισμού και bullying;
Αυτά και άλλα πολλά ήταν τα ερωτήματα που γέννησαν την ανάγκη του Συνεδρίου «Ξεστραβώσου! Μάθε τα δικαιώματά σου», που διοργανώθηκε στις 7-9 Δεκεμβρίου στην Αθήνα, από τη Δημιουργική Ομάδα Schooligans.
«Ο καθηγητής από τα νεύρα του μου πέταξε μια καρέκλα. Ενημερώσαμε τη διευθύντρια, αλλά δεν έκανε τίποτα. Τον βγάλατε εκτός ορίων, μας απάντησε» είπε στη διάρκεια του συνεδρίου η Καλλιόπη από το Ηράκλειο Κρήτης.
«Στην τρίτη γυμνασίου είχα αφήσει λίγα γένια. Ο διευθυντής μου είπε πως για να με αφήσει να γράψω στις εξετάσεις του Ιουνίου, θα πρέπει ή να ξυριστώ ή να με ξυρίσει ο ίδιος. Έβγαλε το ξυραφάκι και με ξύρισε ο ίδιος!» κατέθεσε ο Σταμάτης από την Αλεξανδρούπολη αποτυπώνοντας ένα σχολείο που δεν είναι εντέλει «φιλικό» προς τα παιδιά.
«Δύο παιδιά της πρώτης γυμνασίου αυνανιζόντουσαν κρυφά στο τελευταίο θρανίο. Η διευθύντρια τους έδωσε πενθήμερη αποβολή, χωρίς να συγκαλέσει τον Σύλλογο. Την άλλη μέρα, στην ώρα της προσευχής, ανακοίνωσε την αποβολή και τον αυνανισμό σε όλο το σχολείο. Τα παιδιά αναγκάστηκαν να αλλάξουν σχολείο» είπε η κ. Φωτεινή Μητσώνη, φιλόλογος σε σχολείο της Αττικής.
«Είμαι Αλβανός στην καταγωγή. Στην έκτη δημοτικού, ήμουν αριστούχος, έγινε κλήρωση και βγήκα σημαιοφόρος. Ήμουν πολύ χαρούμενος. Την άλλη μέρα, είπαν ότι ένας Αλβανός δεν μπορεί να κρατάει την ελληνική σημαία και ξαναέκαναν την κλήρωση. Στο γυμνάσιο, όταν ξαναβγήκα σημαιοφόρος, δεν ήθελα πια ο ίδιος να κρατάω την ελληνική σημαία» σημείωσε ο Κώστα από την Πάτρα αναφερόμενος σε ένα σχολείο που αντί να καταπολεμά, υπεραμύνεται του ρατσισμού.
«Είχα δηλώσει υποψηφιότητα στις εκλογές για το 15μελές, αλλά το όνομά μου έλειπε από τα ψηφοδέλτια. Όταν το είπα στον διευθυντή εκείνος δεν έκανε τίποτα. Έγινε κατάληψη στο σχολείο μου και τότε μόνο δέχθηκε να επαναληφθούν οι εκλογές» είπε ο Κωνσταντίνος από την Πάτρα.
Στις εργασίες του Συνεδρίου συμμετείχαν 42 μαθητές Λυκείου από όλη την Ελλάδα, καταθέτοντας τις προσωπικές τους εμπειρίες, συζητώντας με εμπειρογνώμονες για τις δυνατότητες που έχουν να υπερασπιστούν τα δικαιώματά τους, καθώς και προτείνοντας λύσεις για πιο αρμονική, δημοκρατική και δημιουργική καθημερινή συνύπαρξη στον χώρο του σχολείου. Επιπλέον, 100 περίπου μαθητές και εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν το Συνέδριο και έθεσαν τα δικά τους ερωτήματα στους εισηγητές. Το Συνέδριο ολοκληρώθηκε με την ψήφιση των προτάσεων που κατατέθηκαν και με τη συμβολική επίσκεψη στον χώρο της Πνύκας.
Αυτά και άλλα πολλά ήταν τα ερωτήματα που γέννησαν την ανάγκη του Συνεδρίου «Ξεστραβώσου! Μάθε τα δικαιώματά σου», που διοργανώθηκε στις 7-9 Δεκεμβρίου στην Αθήνα, από τη Δημιουργική Ομάδα Schooligans.
«Ο καθηγητής από τα νεύρα του μου πέταξε μια καρέκλα. Ενημερώσαμε τη διευθύντρια, αλλά δεν έκανε τίποτα. Τον βγάλατε εκτός ορίων, μας απάντησε» είπε στη διάρκεια του συνεδρίου η Καλλιόπη από το Ηράκλειο Κρήτης.
«Στην τρίτη γυμνασίου είχα αφήσει λίγα γένια. Ο διευθυντής μου είπε πως για να με αφήσει να γράψω στις εξετάσεις του Ιουνίου, θα πρέπει ή να ξυριστώ ή να με ξυρίσει ο ίδιος. Έβγαλε το ξυραφάκι και με ξύρισε ο ίδιος!» κατέθεσε ο Σταμάτης από την Αλεξανδρούπολη αποτυπώνοντας ένα σχολείο που δεν είναι εντέλει «φιλικό» προς τα παιδιά.
«Δύο παιδιά της πρώτης γυμνασίου αυνανιζόντουσαν κρυφά στο τελευταίο θρανίο. Η διευθύντρια τους έδωσε πενθήμερη αποβολή, χωρίς να συγκαλέσει τον Σύλλογο. Την άλλη μέρα, στην ώρα της προσευχής, ανακοίνωσε την αποβολή και τον αυνανισμό σε όλο το σχολείο. Τα παιδιά αναγκάστηκαν να αλλάξουν σχολείο» είπε η κ. Φωτεινή Μητσώνη, φιλόλογος σε σχολείο της Αττικής.
«Είμαι Αλβανός στην καταγωγή. Στην έκτη δημοτικού, ήμουν αριστούχος, έγινε κλήρωση και βγήκα σημαιοφόρος. Ήμουν πολύ χαρούμενος. Την άλλη μέρα, είπαν ότι ένας Αλβανός δεν μπορεί να κρατάει την ελληνική σημαία και ξαναέκαναν την κλήρωση. Στο γυμνάσιο, όταν ξαναβγήκα σημαιοφόρος, δεν ήθελα πια ο ίδιος να κρατάω την ελληνική σημαία» σημείωσε ο Κώστα από την Πάτρα αναφερόμενος σε ένα σχολείο που αντί να καταπολεμά, υπεραμύνεται του ρατσισμού.
«Είχα δηλώσει υποψηφιότητα στις εκλογές για το 15μελές, αλλά το όνομά μου έλειπε από τα ψηφοδέλτια. Όταν το είπα στον διευθυντή εκείνος δεν έκανε τίποτα. Έγινε κατάληψη στο σχολείο μου και τότε μόνο δέχθηκε να επαναληφθούν οι εκλογές» είπε ο Κωνσταντίνος από την Πάτρα.
Στις εργασίες του Συνεδρίου συμμετείχαν 42 μαθητές Λυκείου από όλη την Ελλάδα, καταθέτοντας τις προσωπικές τους εμπειρίες, συζητώντας με εμπειρογνώμονες για τις δυνατότητες που έχουν να υπερασπιστούν τα δικαιώματά τους, καθώς και προτείνοντας λύσεις για πιο αρμονική, δημοκρατική και δημιουργική καθημερινή συνύπαρξη στον χώρο του σχολείου. Επιπλέον, 100 περίπου μαθητές και εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν το Συνέδριο και έθεσαν τα δικά τους ερωτήματα στους εισηγητές. Το Συνέδριο ολοκληρώθηκε με την ψήφιση των προτάσεων που κατατέθηκαν και με τη συμβολική επίσκεψη στον χώρο της Πνύκας.
Πηγή: Αγγελιοφόρος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου