Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου 2011

26 Σεπτεμβρίου: Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών

Τα γλωσσικά χαρακτηριστικά των χωρών της ΕΕ σχηματίστηκαν από ιστορικούς και γεωγραφικούς παράγοντες, καθώς και από την κινητικότητα των πληθυσμών. Σήμερα, υπάρχουν 20 επίσημα αναγνωρισμένες γλώσσες στην ΕΕ (Αγγλική, Τσέχικη, Δανέζικη, Ολλανδική, Εσθονική, Φινλανδική, Γαλλική, Γερμανική, Ελληνική, Ουγγρική, Ιταλική, Λετονική, Λιθουανική, Μαλτέζικη, Πολωνική, Πορτογαλική, Σλοβακική, Σλοβένικη, Ισπανική και Σουηδική), ενώ τρεις επιπλέον γλώσσες (Ιρλανδική, Βουλγαρική και Ρουμανική) προστέθηκαν από την πρωτοχρονιά του 2007.
Η πολυγλωσσία της ΕΕ έχει διττή μορφή. Πολλές γλώσσες ομιλούνται εντός της γεωγραφικής επικράτειας της ΕΕ, ενώ ένα σημαντικό ποσοστό των πολιτών διαθέτει την ικανότητα να ομιλεί μία ή περισσότερες ξένες γλώσσες. Σύμφωνα με τα πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία της ΕΕ, το 56% των πολιτών της ΕΕ διαθέτουν καλή γνώση μιας ξένης γλώσσας. Επιπλέον, το 28% έχει καλή γνώση δύο ξένων γλωσσών, ενώ το 11% διαθέτει το «χάρισμα» των τριών. Όμως, το 44% δεν έχει επαρκή γνώση έστω μιας γλώσσας.

Η Αγγλική γλώσσα αποτελεί την πιο δημοφιλή ξένη γλώσσα. Το 38% των πολιτών της ΕΕ διαθέτει επαρκή γνώση των Αγγλικών ως ξένη γλώσσα. Γαλλικά και Γερμανικά έπονται με σημαντική διαφορά καθώς το αντίστοιχο ποσοστό συνίσταται σε 14% έκαστος.

Στον τομέα της μητρικής γλώσσας, το μεγαλύτερο ποσοστό στην ΕΕ καταλαμβάνει η Γερμανική με 18% (Γερμανία και Αυστρία), ενώ ακολουθούν μαζί η Αγγλική (Ηνωμένο Βασίλειο και Ιρλανδία), Γαλλική (Γαλλία, Βέλγιο και Λουξεμβούργο) και Ιταλική (Ιταλία και Μάλτα) με 13% έκαστος. Συνεπώς, η Αγγλική γλώσσα αποτελεί την πιο διαδεδομένη γλώσσα στην ΕΕ καθώς ομιλείται από το 51% των πολιτών της (είτε ως μητρική είτε ως ξένη γλώσσα), ενώ ακολουθούν η Γερμανική και η Γαλλική με 32% και 26% αντίστοιχα.

Το 77% των πολιτών της ΕΕ θεωρούν ότι τα παιδιά πρέπει να μαθαίνουν την Αγγλική γλώσσα ως πρώτη ξένη. Με σημαντική διαφορά ακολουθεί η Γαλλική γλώσσα με 33% ως δεύτερη και η Γερμανική με 28% ως τρίτη. Σε 22 χώρες η Αγγλική γλώσσα αποτελεί την πρώτη επιλογή, ενώ η Γαλλική σε τρεις (Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία και Λουξεμβούργο).

Στη θέση της δεύτερης γλώσσας η Γαλλική επιλέγεται σε 7 χώρες, η Γερμανική σε 10, η Ρωσική σε 3 (χώρες της Βαλτικής), η Ισπανική σε 2 (Γαλλία και Ηνωμένο Βασίλειο), ενώ σε μία χώρα επιλέγεται η Αγγλική (Λουξεμβούργο), Ιταλική (Μάλτα) και Σουηδική (Φινλανδία). Στην Ελλάδα η Αγγλική επιλέγεται ως πρώτη γλώσσα με 96%, η Γερμανική ως δεύτερη με 50% και η Γαλλική ως τρίτη με 34%.
Γλώσσες που επιλέγονται για εκμάθηση


Αγγλικά
Γαλλικά
Γερμανικά
Ισπανικά
Βέλγιο
88%
50%
7%
9%
Τσεχία
89%
9%
66%
4%
Δανία
94%
13%
62%
13%
Γερμανία
89%
45%
16%
Εσθονία
94%
6%
22%
1%
Ελλάδα
96%
34%
50%
3%
Ισπανία
85%
44%
14%
4%
Γαλλία
91%
24%
45%
Ιρλανδία
64%
42%
35%
Ιταλία
84%
34%
17%
17%
Κύπρος
98%
49%
19%
2%
Λετονία
94%
6%
28%
1%
Λιθουανία
93%
6%
34%
2%
Λουξεμβούργο
59%
83%
43%
2%
Ουγγαρία
85%
4%
73%
3%
Μάλτα
90%
24%
13%
2%
Ολλανδία
90%
22%
40%
21%
Αυστρία
84%
29%
10%
Πολωνία
90%
7%
69%
1%
Πορτογαλία
90%
60%
8%
7%
Σλοβενία
96%
6%
69%
3%
Σλοβακία
87%
7%
75%
3%
Φινλανδία
85%
10%
24%
3%
Σουηδία
99%
17%
35%
31%
Ηνωμένο Βασίλειο
71%
34%
39%
ΕΕ25
77%
33%
28%
19%


Οι πιο σημαντικοί λόγοι που ωθούν στην εκμάθηση ξένων γλωσσών είναι η χρησιμότητά τους στην εργασία, η δυνατότητα εργασίας σε άλλο κράτος, η ανεύρεση καλύτερης εργασίας στο ίδιο κράτος, η χρήση για τουριστικούς λόγους και η προσωπική ικανοποίηση. Από την άλλη πλευρά, οι πιο σημαντικοί παράγοντες που αποθαρρύνουν την εκμάθηση ξένων γλωσσών είναι η έλλειψη διαθέσιμου χρόνου και αντίστοιχων κινήτρων καθώς και τα έξοδα για την εκμάθηση.

Το 83% των πολιτών της ΕΕ κρίνει ότι η γνώση ξένων γλωσσών είναι χρήσιμη. Το συγκεκριμένο στατιστικό στοιχείο συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στην ανάδειξη του θέματος της διδασκαλίας ξένων γλωσσών σε πολιτική προτεραιότητα. Συγκεκριμένα, το 67% των πολιτών της ΕΕ συμφωνεί με την πρόταση της ανάδειξης του θέματος της διδασκαλίας ξένων γλωσσών σε πολιτική προτεραιότητα. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι χώρες με την πιο σθεναρή υποστήριξη για την ανάδειξη σε πολιτική προτεραιότητα είναι η Κύπρος με 87% και η Ελλάδα με 82%.

Το 65% των γλωσσομαθών δηλώνει ότι η σχολική εκπαίδευση αποτέλεσε το βασικό τρόπο για την εκμάθηση των ξένων γλωσσών. Ο ευρέως διαδεδομένος στην Ελλάδα τρόπος των ομαδικών μαθημάτων ξένων γλωσσών υπό την καθοδήγηση ενός καθηγητή αποτελεί τη δεύτερη επιλογή των Ευρωπαίων γλωσσομαθών με ποσοστό 22%. Αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι το 10% αξιοποιεί την παρακολούθηση ξένων ταινιών στην αυθεντική τους έκδοση. Όμως, το σχετικά χαμηλό ποσοστό του 37% των πολιτών της ΕΕ προτιμούν να παρακολουθούν τις ξένες ταινίες με υπότιτλους, ενώ το 57% προτιμούν την μεταγλώττιση.

Το 64% των Ευρωπαίων πολιτών πιστεύει ότι η εκμάθηση της πρώτης ξένης γλώσσας πρέπει να αρχίζει από την ηλικία των 6 ετών, δηλαδή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ το 39% από την προσχολική ηλικία παράλληλα με την εκμάθηση της μητρικής γλώσσας. Επιπλέον τα αντίστοιχα ποσοστά για την εκμάθηση της δεύτερης ξένης γλώσσας μειώνεται στο 55% για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση και στο 17% για την προσχολική ηλικία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου