Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2016

Μικρά κόλπα για να νικήσετε τη διάσπαση προσοχής των μαθητών με ΔΕΠΥ στην τάξη


Η διδασκαλία παιδιών με ΔΕΠΥ είναι αρκετά δύσκολη διαδικασία, αλλά χαρίζει μεγάλη ικανοποίηση και πολλές όμορφες στιγμές. Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει κανείς είναι η διατήρηση της προσοχής των παιδιών. Διαβάστε τις στρατηγικές που χρησιμοποιεί η Melinda Boring (λογοθεραπεύτρια) και χρησιμοποιήστε τις στο σπίτι ή ακόμα και στο σχολείο προκειμένου να βοηθήσετε τα παιδιά σας να μείνουν συγκεντρωμένα σε αυτά που διαβάζουν ή κάνουν.

- Δείχνω και λέω: Η μέθοδος αυτή είναι πολύ καλή τόσο για τους εκπαιδευτικούς, όσο και για τους μαθητές. Δείχνουμε στα παιδιά τι ζητάμε από αυτά και δεν τους δίνουμε απλώς λεκτικές οδηγίες προκειμένου να καταφέρουν να ολοκληρώσουν την εργασία τους. Οι πολλές λέξεις μπορεί να προκαλέσουν υπερφόρτωση στα παιδιά που έχουν δυσκολίες να διατηρήσουν την προσοχή τους σε κάτι. Συνδυάζοντας οπτικές και ακουστικές ενδείξεις σχετικά με το τι πρέπει να κάνουν, μεγιστοποιείτε την επίδραση που έχετε επάνω τους και υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα οι οδηγίες σας να παραμείνουν στη μνήμη του παιδιού. 

- Κάντε μια μικρή «παράκαμψη» και επιστρέψτε στο μάθημα. Συχνά τα παιδιά αφαιρούνται στο μάθημα. Όταν βλέπετε ότι ο μαθητής πλέον δεν σας προσέχει, μην προσπαθείτε να κερδίσετε την προσοχή τους λέγοντάς του «Κοίτα με» και επαναλαμβάνοντας αυτή την εντολή μέχρι να το κάνει. Δοκιμάστε έναν άλλο τρόπο. Ρωτήστε το για παράδειγμα ποιο παιχνίδια θα ήθελε να παίξει μετά. Ρωτήστε το δηλαδή κάτι που το ενδιαφέρει και είναι εύκολο. Αφού κερδίσετε και πάλι την προσοχή του, μετατοπίστε την σε αυτό που του διδάσκετε. 

- Δώστε μεγάλη προσοχή στον έπαινο/ την επιβράβευση. Είναι πολύ εύκολο για έναν μαθητή με ΔΕΠΥ να αποθαρρυνθεί, ιδίως όταν δέχεται πολλή κριτική για τη δουλειά του. Πολλά παιδιά είναι παρορμητικά και χρειάζονται την βοήθεια του ενήλικα προκειμένου να διοχετεύσουν την ενέργειά τους στην ολοκλήρωση των καθηκόντων τους. Πρέπει να υπάρχει σωστή ισορροπία ανάμεσα στις διορθώσεις και τους επαίνους. Ωστόσο, και οι έπαινοι θέλουν προσοχή. Αν επαινούμε οτιδήποτε θετικό κάνει το παιδί, τότε ο έπαινος θα γίνει λιγότερο αποτελεσματικός. Η υπερβολική επιβράβευση μπορεί να οδηγήσει τα παιδιά να προσπαθούν λιγότερο. Να χρησιμοποιείτε τον έπαινο στρατηγικά για να ανταμείβετε την προσπάθεια και την σκληρή δουλειά. 

- Τα παιδιά με ΔΕΠΥ είναι πολύ έξυπνα, αλλά επειδή είναι απρόσεκτα και υπερκινητικά, πολλές φορές κάνουμε εμείς το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς που θα έπρεπε να κάνουν αυτά. Αν περιοριστούμε στο να τους δίνουμε λεκτικές οδηγίες προκειμένου να ολοκληρώσουν μια εργασία, θα πρέπει πολλές φορές να ξαναγυρνάμε πίσω και να επαναλαμβάνουμε τα ίδια και τα ίδια, γεμίζοντας τα κενά που προκύπτουν κάθε φορά λόγω της αδυναμίας συγκέντρωσης. Αντί να τους «ξαναταΐζουμε» τις ίδιες πληροφορίες, μπορούμε να ελέγχουμε αν μας ακούνε πραγματικά την ώρα που δίνουμε τις οδηγίες. Έτσι, μπορούμε να ξέρουμε ανα πάσα στιγμή αν μας άκουγαν πραγματικά ή ήταν χαμένα στον κόσμο τους. Κάνοντας ερωτήσεις ή ζητώντας τους να μας πουν με δικά τους λόγια όσα τους είπαμε εμείς, κάνουμε το μάθημα πιο αποτελεσματικό, διασκεδαστικό και ενδιαφέρον. 

- Νικήστε τη μονοτονία. Τα παιδιά με ΔΕΠΥ χρειάζονται τη δομή και τη ρουτίνα. Παράλληλα, όμως, χρειάζονται και την ποικιλία, την οποία αν δεν τους την παρέχουμε εμείς, θα την βρουν μόνα τους. Οι μαθητές με ΔΕΠΥ έχουν πολύ καλές ιδέες σχετικά με το πώς μπορούν να γίνουν τα πράγματα πιο ενδιαφέροντα. Ρωτάτε τους και ακούτε αυτά που σας λένε. Χρησιμοποιήστε μαρκαδοράκια διαφόρων χρωμάτων, μεταφερθείτε από το σαλόνι της τραπεζαρίας στον καναπέ και αλλάξτε λίγο κάποια πράγματα για να κάνετε το διάβασμα πιο ενδιαφέρον. 


Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου