«Τρέμω με την ιδέα ότι μπορεί κάποια στιγμή ο γιος μου να μου πει: ω, ρε γαμώτο, έχουμε αύριο μάθημα ντοκιμαντέρ», λέει η σκηνοθέτις Κατερίνα Ευαγγελάκου.
Κι όμως το ντοκιμαντέρ της «Από το απέραντα μικρό στο απέραντα μεγάλο», που γύρισε με «πρωταγωνιστή» τον καθηγητή Φυσικής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης Γιώργο Γραμματικάκη, είναι από τα βασικά επιχειρήματα μιας επιστημονικής ημερίδας-σεμιναρίου με τίτλο «Το ντοκιμαντέρ ως εκπαιδευτικό εργαλείο», που γίνεται σήμερα και αύριο στο Ινστιτούτο Γκαίτε με πρωτοβουλία του ινστιτούτου StoryDoc.
Κι όμως το ντοκιμαντέρ της «Από το απέραντα μικρό στο απέραντα μεγάλο», που γύρισε με «πρωταγωνιστή» τον καθηγητή Φυσικής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης Γιώργο Γραμματικάκη, είναι από τα βασικά επιχειρήματα μιας επιστημονικής ημερίδας-σεμιναρίου με τίτλο «Το ντοκιμαντέρ ως εκπαιδευτικό εργαλείο», που γίνεται σήμερα και αύριο στο Ινστιτούτο Γκαίτε με πρωτοβουλία του ινστιτούτου StoryDoc.
Η «αιρετική» άποψη της σκηνοθέτιδος δεν έρχεται σε αντίφαση με τους σκοπούς της ημερίδας. Διότι, όπως λέει και ο διευθυντής του Story Doc Κώστας Σπυρόπουλος, το ντοκιμαντέρ «δεν είναι υποκατάστατο του βιβλίου. Η εισαγωγή του στη σχολική πράξη δεν σημαίνει την παθητική θέαση και, μετά την προβολή, το σύνηθες ερώτημα: πώς σας φάνηκε παιδιά; Σημαίνει παρακίνηση των μαθητών να φανταστούν και να αποδώσουν πώς, παραδείγματος χάριν, δύο διαφορετικά αποσπάσματα ενός ντοκιμαντέρ μπορούν να συνδεθούν με αφηγηματικό λόγο ή να γυρίσουν με δικές τους κάμερες, ακόμα και με το κινητό τους τηλέφωνο, ιστορίες και περιστατικά από τον περίγυρό τους».
Και η Κατερίνα Ευαγγελάκου επαυξάνει. «Αλλη μια παθητική διδασκαλία, κατά την οποία τα παιδιά θα χαζεύουν οπτικοακουστικό υλικό, δεν έχει κανένα νόημα. Το ντοκιμαντέρ, ένα κινηματογραφικό είδος που διδάσκει ακόμα και στους δημιουργούς του τη συλλογικότητα και την πρωτοβουλία, μόνο με διαδραστικό τρόπο πρέπει να μπει στα σχολεία. Δεν θα φοβόμουν αν τα ελληνικά ήταν σαν τα γαλλικά, όπου στην αρχή της χρονιάς οι μαθητές παίρνουν δεκάδες dvd με αριστουργήματα της έβδομης τέχνης για να τα κουβεντιάσουν στην τάξη. Εδώ βασιλεύει ακόμα η παπαγαλία και η ατομικότητα».
Πώς βλέπει, δηλαδή, να γίνεται το ντοκιμαντέρ δημιουργική εκπαιδευτική εμπειρία; Μήπως σε εποχή κρίσης αυτή η διαδραστικότητα, που προτείνει, είναι πολυέξοδη; «Καθόλου», λέει η σκηνοθέτις. «Πρωτοβουλίες και καλή θέληση χρειάζονται. Ενα δεκάλεπτο ντοκιμαντέρ για τον Ιωάννη Καποδίστρια δεν θα διδάξει περισσότερα στους μαθητές από το να πάρουν μια κοινή ψηφιακή κάμερα και γυρίσουν ένα φιλμάκι για ένα δρόμο στη γειτονιά τους, που μπορεί να φέρει το όνομά του. Πρόσφατα, έμαθα μια καταπληκτική ιστορία. Μια καθηγήτρια για να διδάξει στα παιδιά μια πιο ώριμη αντιμετώπιση των κλοπών και του χουλιγκανισμού στο σχολείο, τα μάζεψε σπίτι της και τους έδειξε τον "Κλέφτη των ποδηλάτων" του Ντε Σίκα».
Το σεμινάριο στο «Γκαίτε» δεν έχει θεωρητικό χαρακτήρα. Το αντίθετο. Οπως λέει ο Κώστας Σπυρόπουλος, «έχουμε σκοπό να αναδείξουμε εκπαιδευτικό υλικό αλλά και συνδυασμό εκπαιδευτικού υλικού, δηλαδή, λογισμικό για το πώς μπορούν εναλλακτικά οι εκπαιδευτικοί να χρησιμοποιήσουν ντοκιμαντέρ στη σχολική πράξη». Υπάρχει, άλλωστε μεγάλος πλούτος από ντοκιμαντέρ, «που έχουν γυριστεί τα τελευταία 30 χρόνια κυρίως για λογαριασμό της ΕΡΤ, χωρίς να ξεχνάμε και τα ιδιωτικά κανάλια». Το ψηφιακό σχολείο «μπορεί να πάρει άμεσα σάρκα και οστά, αντλώντας από το ήδη υπάρχον υλικό».
Στην ημερίδα έχουν προσκληθεί οι αρμόδιοι φορείς (υπουργεία Παιδείας και Πολιτισμού), και είναι σημαντικό ότι ανάμεσα στους ομιλητές είναι και ο καθηγητής Αλέξης Δημαράς, πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Την εμπειρία της από τη Γερμανία θα μεταφέρει η Γκουντρούν Σόμερ, διευθύντρια του φεστιβάλ «doxs!» με ντοκιμαντέρ για παιδιά και νέους. Θα παρουσιάσει επιλεγμένα παραδείγματα από το σχολικό πρόγραμμα «Μικροί ήρωες». Εκτός από την Κατερίνα Ευαγγελάκου θα συμμετέχουν με ομιλίες και αποσπάσματα από ταινίες τους, οι σκηνοθέτες Μαριάννα Οικονόμου, Γιούρι Αβέρωφ, Φώτος Λαμπρινός, Βασίλης Λουλές και Μαρία Λεωνίδα.
Το ινστιτούτο Γκαίτε σκοπεύει να δημιουργήσει ειδική δανειστική βιντεοθήκη όπου οι εκπαιδευτικοί θα επιλέγουν ντοκιμαντέρ (με ελληνικούς υπότιτλους) και το αντίστοιχο εκπαιδευτικό υλικό. Οσο για το Story Doc, που ως γνωστόν εξειδικεύεται στην παροχή κατάρτισης και τεχνογνωσίας για τη συμπαραγωγή ελληνικών ντοκιμαντέρ στη διεθνή σκηνή, έβαλε έναν ακόμα στόχο: την εξεύρεση πόρων ώστε οι ομιλίες και τα βίντεο τού σεμιναρίου να βγουν σε κοινή έκδοση, τόσο χρήσιμη για τους εκπαιδευτικούς.
info: Ινστιτούτο Γκαίτε: Ομήρου 14-16, 5-9 μ.μ.
Πηγή: Ελευθεροτυπία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου