Δευτέρα 16 Αυγούστου 2010

Οι προτάσεις του ΠΕΣΕΑ για την βελτίωση της νομοθεσίας περί ειδικής αγωγής

Οι ανισότητες σε βάρος των παιδιών με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που προκύπτουν από τον κατατεθέντα νόμο περί την «Ανάπτυξη της Δια Βίου Μάθησης και Λοιπές Διατάξεις» του ΥΠΕΠΘ είναι κραυγαλέες, αποτιμά ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής (ΠΕΣΕΑ), προτείνοντας σειρά ρυθμίσεων ώστε οι ανισότητες να αμβλυνθούν.

Στο όνομα της επί ίσοις όροις αξιολόγησης των προτεινομένων, τα παραθέτουμε όπως ακριβώς κατατέθησαν στην σχετική επιστολή του ΠΕΣΕΑ προς το υπουργείο παιδείας αλλά και σε όλους τους εμπλεκόμενους με την ειδική αγωγή/εκπαίδευση φορείς :

Α. Ο αποκλεισμός μαθητών με σύνθετες γνωστικές και συναισθηματικές δυσκολίες από τις πρόσφατες Υπουργικές Αποφάσεις με Αριθμ. Πρωτ.: 23519/Γ2/01-03-2010 και με Αριθμ. Πρωτ.: 28722/12-03-2010, με θέμα την αξιολόγηση μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες, κάνουν πιστή αντιγραφή του άρθρου 27 του Π.Δ. 12/2009. Σε αυτές, παρά τις σχετικές γνωμοδοτήσεις του Τμήματος Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου -οι οποίες μνημονεύονται στα κανονιστικά κείμενα του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ.-, έχουν παραλειφθεί και δεν υπάρχει πρόβλεψη για τη διδακτική διαχείριση και την εναλλακτική αξιολόγηση: α) στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που οφείλονται σε νοητική ανεπάρκεια/ανωριμότητα, που φοιτούν σε κοινά Γυμνάσια, στα Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια. Η αδυναμία αυτών των μαθητών να ανταπεξέλθουν με επάρκεια στις ενδοσχολικές εξετάσεις σε σχέση με τους συμμαθητές τους, δε λαμβάνεται καθόλου υπόψη, β) στους μαθητές με σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας, δε λαμβάνεται υπόψη η αδυναμία πολλών μαθητών με αυξανόμενη παραβατικότητα στα γυμνάσια και λύκεια της χώρας μας, με συναισθηματικές δυσκολίες που εκφράζονται με ακραία επιθετικότητα, αρνητικά συναισθήματα (φόβος, χαμηλή αυτοεκτίμηση, κατάθλιψη) καθώς και με κοινωνικές δυσκολίες με αντικοινωνική συμπεριφορά, άρνηση συνεργασίας, βίαιες συμπλοκές να ανταπεξέλθουν πάντα με επάρκεια στις ενδοσχολικές εξετάσεις από κοινού με τους υπόλοιπους μαθητές. Σύμφωνα με διεθνείς μελέτες η παιδική παραβατικότητα είναι αποτέλεσμα ενδοοικογενειακής βίας και αφορά παιδιά σχολικής ηλικίας με υψηλά ποσοστά συναισθηματικών προβλημάτων και συμπεριφοράς, που διαβιούν σε αντίξοες οικογενειακές και κοινωνικές συνθήκες. Επισημαίνουν δε τις αυξητικές τάσεις λόγω της έλλειψης, εντός των εκπαιδευτικών δομών, διαδικασιών έγκαιρης διάγνωσης και διαχείρισης των προβλημάτων που γεννά η γονεϊκή κακοποίηση και παραμέληση. Επίσης, όπως γνωρίζουμε η ειδική αγωγή και εκπαίδευση μπορεί να υποστηρίξει τόσο τις γνωστικές δυσκολίες των μαθητών που αναφέρονται σε ακαδημαϊκές δεξιότητες (γραφή, ανάγνωση, μαθηματικά), όσο και να παρέμβει διδακτικά και να τροποποιήσει την παραβατική συμπεριφορά. Γι’ αυτό το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής, προτείνει στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να επανεξετάσει το σοβαρό πρόβλημα που υπάρχει για τις περιπτώσεις των μαθητών και μαθητριών με σύνθετες γνωστικές, νοητικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας, προχωρώντας σε νομοθετική ρύθμιση όπου θα αναφέρεται ρητά «ότι προστατεύονται τα δικαιώματα όλων των παιδιών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για να φοιτούν ισότιμα με τις κατάλληλες προσαρμογές και διευκολύνσεις στο γενικό σχολείο».

Β. Στο Νόμο 3699/2008 (ΦΕΚ 199 τ. Α΄), άρθρο 5, παράγραφος 6 προβλέπεται ότι: «Στις Επιτροπές που συγκροτούνται για την εξέταση των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για τις εισαγωγικές πανελλαδικές εξετάσεις, σύμφωνα με το εδάφιο α΄ της παραγράφου 3 του άρθρου 27 του Π.Δ. 60/2006 (ΦΕΚ 65 τ. Α΄) παρίσταται ο Σύμβουλος Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ή ο Προϊστάμενος του οικείου ΚΕΔΔΥ ή οι εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που υπηρετούν σε αυτό, για την παροχή διευκρινήσεων ή επεξηγήσεων σε θέματα ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, όταν τους ζητηθούν από την αρμόδια επιτροπή». Με τη ρύθμιση αυτή που θέλει να: «παρίσταται ο Σύμβουλος Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης ή ο Προϊστάμενος του οικείου ΚΕ.Δ.Δ.Υ. ή οι εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» κι όχι να συμμετέχουν ως ισότιμα και ενεργά μέλη στην Επιτροπή Εξέτασης, δείχνει πώς οι συντάκτες του νόμου κινήθηκαν παντελώς αντιεπιστημονικά και αυθαίρετα, αγνοώντας προκλητικά τόσο τα άτομα με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, όσο και τον σημαντικό ρόλο που παίζουν κατά τη διαδικασία της διάγνωσης, της αξιολόγησης και της υποστήριξης των ΑμΕΕΑ ο Σχολικός Σύμβουλος Ειδικής Αγωγής και η διεπιστημονική ομάδα του ΚΕ.Δ.Δ.Υ. (Κ.Δ.Α.Υ.). Και με την Υπουργική Απόφαση Φ.253/155439/Β6/16-12-2009 (ΦΕΚ 2544 τ. Β΄/30-12-2009) συντηρείται το ίδιο νοσηρό και αντιεπιστημονικό κλίμα εις βάρος των ατόμων με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής, προτείνει στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να επανεξετάσει το ζήτημα, προχωρώντας σε νέα νομοθετική ρύθμιση όπου θα αναφέρεται ρητά «ότι είναι απαραίτητη η συμμετοχή στην Επιτροπή Εξέτασης του Σχολικού Συμβούλου Ειδικής Αγωγής και του/της Προϊστάμενης του ΚΕ.Δ.Δ.Υ., που μπορεί να αναπληρώνεται από μέλος της διεπιστημονικής ομάδας του ΚΕ.Δ.Δ.Υ. σε περίπτωση κωλύματος».

Γ. Με την εγκύκλιο 62022/Γ6/01-06-2010 της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. επισημαίνεται ότι: α) ως χρόνος υποβολής των αιτήσεων για την έγκριση της παράλληλης στήριξης ορίζεται αυτός ο οποίος προβλέπεται από το Άρθρο 6, πργρ. 1β,΄ του Νόμου 3699/2008 (δηλ. από την ημερομηνία εγγραφής τoύ μαθητή στο σχολείο μέχρι την 20η Οκτωβρίου κάθε σχολικού έτους), β) οι εγκεκριμένες Παράλληλες Στηρίξεις λόγω Αυτισμού ανανεώνονται για την επόμενη σχολική χρονιά εφ’ όσον δεν έχει λήξει η γνωμάτευση του ΚΕΔΔΥ, και γ) οι Δ/νσεις Α’/βάθμιας και Β΄/βάθμιας Εκπαίδευσης θα πρέπει στο χρονικό διάστημα από 10 έως 30 Σεπτεμβρίου 2010 να μας στείλουν τα στοιχεία για τις παράλληλες στηρίξεις λόγω αυτισμού που ανανεώνονται, καθώς και για αυτές οι οποίες διακόπτονται…

Γίνεται φανερό πως με την εγκύκλιο: α) η διαδικασία στελέχωσης των Παράλληλων Στηρίξεων, αντί για τον Ιούνιο, θα ξεκινάει (στην καλύτερη περίπτωση) περίπου στα μέσα Οκτώβρη, ένα (1) μήνα δηλαδή μετά την έναρξη των μαθημάτων… β) καταργείται η αυτόματη ανανέωση της Π.Σ., περιορίζοντάς την στο διάστημα που ορίζει η «διάρκεια ισχύος» της γνωμάτευσης ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Ο Νόμος 3699/2008 με σαφήνεια ορίζει ότι η Παράλληλη Στήριξη διακόπτεται μόνο κατόπιν γνωμοδότησης του οικεί¬ου ΚΕ.Δ.Δ.Υ. και της γνώμης των γονέων, δηλαδή, εάν οι γονείς και το ΚΕ.Δ.Δ.Υ. δεν πάρουν κάποια πρωτοβουλία διακοπής ή μείωσης, η Παράλληλη Στήριξη θεωρείται αυτονόητα και αυτόματα ανανεώσιμη, ανεξάρτητα από τη διάρκεια ισχύος της γνωμάτευσης. Ο Αυτισμός, πολλά Σύνδρομα, και κινητικές δυσκολίες δεν είναι αναπηρίες που θεραπεύονται. Η επαναξιολόγηση του ΚΕ.Δ.Δ.Υ., στο συντριπτικό ποσοστό των περιπτώσεων που χρήζουν Παράλληλης Στήριξης, σχετίζεται με την επανεκτίμηση των στόχων και τον επανακαθορισμό των παιδαγωγικών-εκπαιδευτικών δρομολογήσεων του Εξατομικευμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος της Παράλληλης Στήριξης που εφαρμόζεται.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής, προτείνει: 1. οι αιτήσεις των Γονέων-Κηδεμόνων και τα δικαιολογητικά για Παράλληλη Στήριξη να προωθούνται, μέσω Σχολικών Μονάδων προς τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, μέχρι την 21η Ιουνίου, και από τις Διευθύνσεις Π.Ε.&Δ.Ε. προς τη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. μέχρι την 25η Ιουνίου, ούτως ώστε στις αρχές Σεπτεμβρίου να έχει τοποθετηθεί το προσωπικό στις Σχολικές Μονάδες, 2. η Παράλληλη Στήριξη να ανανεώνεται κάθε χρόνο αυτόματα, για όλη την εκπαιδευτική βαθμίδα στην οποία βρίσκεται το παιδί (π.χ. για όλο το Δημοτικό), και μόνο εάν οι γονείς μέσω των εγκεκριμένων φορέων διάγνωσης ζητήσουν π.χ. τη σταδιακή μείωσή της ως εξελικτικό στάδιο της παρέμβασης με στόχο τη διαδικασία αυτονόμησης του παιδιού, να είναι δυνατή η τροποποίηση ή/και διακοπή του προγράμματος της Παράλληλης Στήριξης.

Δ. Με το νόμο 3699/2008, άρθρο 34 (Εξουσιοδοτικές Διατάξεις) προβλέπεται η σύσταση θέσεων Σχολικών συμβούλων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στην Προσχολική Εκπαίδευση.

Με τον πρόσφατο νόμο 3848/2010, άρθρο 11 στο Β’ Κεφάλαιο (Επιλογή Στελεχών της Εκπαίδευσης), προβλέπεται ότι υποψήφιοι για τις θέσεις Σχολικών Συμβούλων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, και για τις θέσεις Προϊσταμένων ΚΕ.Δ.Δ.Υ μπορεί να είναι: α. εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του κλάδου δασκάλων, β. εκπαιδευτικοί του Π.Δ. 323/1993 (Εκπ/κοί Αγγλικής Γλώσσας, Φυσικής Αγωγής και Μουσικής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης), και γ. εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης των αντίστοιχων προς τα διδασκόμενα γνωστικά αντικείμενα κλάδων, που έχουν τα τυπικά προσόντα τοποθέτησης σε Σ.Μ.Ε.Α.Ε. ή Τμήματα Ένταξης.

Από τις παραπάνω διατάξεις δεν προβλέπεται υποψηφιότητα εκπαιδευτικών από τον κλάδο των Νηπιαγωγών Ειδικής Αγωγής τόσο για τις θέσεις Σχολικών Συμβούλων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, όσο και για τις θέσεις Προϊσταμένων στα ΚΕ.Δ.Δ.Υ.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής καταγγέλλει τον αποκλεισμό του Κλάδου των Νηπιαγωγών Ειδικής Αγωγής: α) από τις θέσεις Σχολικών Συμβούλων Ειδικής Αγωγής στην Προσχολική Εκπαίδευση, και β) από τις θέσεις των προϊσταμένων ΚΕ.Δ.Δ.Υ., και καλεί την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει άμεσα σε νομοθετικές ρυθμίσεις με: 1) την έκδοση του Π.Δ., σύμφωνα με το οποίο να συστήνονται οι θέσεις Σχολικών Συμβούλων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στην Προσχολική Εκπαίδευση, 2) τη σχετική τροποποίηση του νόμου 3848/2010, ώστε να συμπεριληφθούν και οι εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Κλάδου των Νηπιαγωγών στους/στις υποψηφίους για τις θέσεις Σχολικών Συμβούλων Ειδικής Αγωγής στην Προσχολική Εκπαίδευση, και στους/στις υποψηφίους για τις θέσεις Προϊσταμένων ΚΕ.Δ.Δ.Υ., και 3) να αναγνωριστεί η προϋπηρεσία των αναπληρωτών Προϊσταμένων των Κ.Δ.Α.Υ. και των ΚΕ.Δ.Δ.Υ. ως στελεχών της εκπαίδευσης, με ό,τι εργασιακό, ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό δικαίωμα προβλέπεται για το σύνολο των στελεχών της εκπαίδευσης.

Ε. Στην υπ’ αριθμ. 73493/Δ2 /23-06-2010 Εγκύκλιο της Υπουργού Παιδείας κ. Α. Διαμαντοπούλου με θέμα: «Πρόσκληση υποψήφιων εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για ένταξη στους πίνακες αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 9 του ν. 3848/2010 (ΦΕΚ 71/19.5.2010 τ. Α΄)», και στη σχετική τροπολογία που περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Νόμου «Ανάπτυξη της Δια Βίου Μάθησης και Άλλες Διατάξεις», άρθρο 26, πργρ. 9α, εκτός του ότι κάθε υποψήφιος, ανάλογα με τον κλάδο του, έχει τη δυνατότητα να δηλώσει στην αίτησή του ότι επιθυμεί να προσληφθεί από τον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών ως αναπληρωτής ή ωρομίσθιος σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.) Α’/θμιας Εκπ/σης ή Β’/θμιας Εκπ/σης σε περίπτωση κατά την οποία εξαντληθούν οι πίνακες υποψηφίων αναπληρωτών Ειδικής Αγωγής (τελευταίο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρο 22 του ν. 3699/2008), οι υποψήφιοι των κλάδων ΠΕ60 και ΠΕ70 της Α/θμιας Εκπαίδευσης καθώς και ΠΕ02 και ΠΕ03 της Β/θμιας Εκπαίδευσης μπορούν να συμπεριλάβουν στις προτιμήσεις τους την επιλογή του πεδίου «για το πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες», το οποίο θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» (συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο). Επιπλέον, η προϋπηρεσία που θα αποκτηθεί από όσους προσληφθούν θα αναγνωρίζεται, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

Γίνεται σαφές ότι παρά τη διαφωνία τόσο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής, της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης όσο και δεκάδων άλλων επιστημονικών φορέων και σωματείων για τα επιμορφωτικά σεμινάρια 400 ωρών στην ειδική αγωγή, αλλά και τη ρητή διαβεβαίωση από την ηγεσία του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. για την κατάργησή τους, σήμερα, από το παράθυρο μπαίνει το «Πρόγραμμα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες»…

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, αλλά και το πλήθος των καταγγελιών από Συλλόγους Γονέων–Κηδεμόνων και μαχόμενους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και σε Τμήματα Ένταξης καλεί την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει στην κατάργηση: α) του άρθρου 2 πργρ. 7 του Ν. 3194/2003 (ΦΕΚ 267/20-11-2003, τεύχος Α΄), β) τα άρθρα 20 και 21 του Ν. 3699/2008 (ΦΕΚ 199/02-10-2008), γ) την υπ’ αριθμ. 73493 /Δ2 /23-06-2010 Εγκύκλιο της Υπουργού Παιδείας που αφορά και την τοποθέτηση εκπαιδευτικών με πιστοποιητικά επιμορφωτικών σεμιναρίων 400 ωρών στην ειδική αγωγή, γιατί θεωρούμε ότι έτσι ενισχύεται η ποιοτική αναβάθμιση της ειδικής αγωγής, εκπαίδευσης και επαγγελματικής εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία ή των ΑμΕΕΑ με την απρόσκοπτη λειτουργία των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής, των Τμημάτων Ένταξης και Συνεκπαίδευσης, ενώ παράλληλα αποθαρρύνονται τα συντεταγμένα διοικητικά όργανα του εκπαιδευτικού συστήματος να «παρανομούν» εις βάρος του δικαιώματος της ένταξης και της εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία ή των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΑμΕΕΑ) στα γενικά σχολεία.

Πηγή: Ελευθεροτυπία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου