Παραμονές των γιορτών του Πάσχα, δύo υπουργικές αποφάσεις υπογεγραμμένες από την υφυπουργό Ε. Χριστοφιλοπούλου σχετικές με τους τρόπους εξέτασης των μαθητών με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, προάγουν ένα εκπαιδευτικό μοντέλο που ευθέως στιγματίζει τους “ταπεινούς και καταφρονεμένους” του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Το μείζον για το εκπαιδευτικό μέλλον χιλιάδων μαθητών θέμα ανακινεί με ανακοίνωσή του ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής (ΠΕΣΕΑ), ανταποκρινόμενος σε πληθώρα διαμαρτυριών γονέων και μαθητών από όλη την χώρα. Διότι – όπως οι του ΠΕΣΕΑ εξηγούν – “ο αποκλεισμός των μαθητών με σύνθετες νοητικές, γνωστικές και συναισθηματικές δυσκολίες από τις προφορικές εξετάσεις ή άλλους εναλλακτικούς τρόπους παιδαγωγικής προσέγγισης και αξιολογικής κρίσης, μετά τις δύο υπουργικές αποφάσεις καθίσταται εξόφθαλμος”. Κοινώς , ακόμα και τα προσχήματα περί ίσων εκπαιδευτικών ευκαιριών και μεταχείρισης πλέον καταργούνται.
Περί προσχημάτων διευκρινίζοντας, σύμφωνα με την φιλοσοφία της κείμενης νομοθεσίας (Ν.2817/2000 και Ν.3699/2008), έστω θεωρητικά ως άτομα με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θεωρούνται όσοι και όσες για ολόκληρη ή ορισμένη περίοδο της σχολικής τους ζωής εμφανίζουν σημαντικές δυσκολίες μάθησης εξαιτίας αισθητηριακών, νοητικών, γνωστικών, αναπτυξιακών προβλημάτων, ψυχικών και νευροψυχικών διαταραχών οι οποίες, σύμφωνα με τη διεπιστημονική αξιολόγηση, επηρεάζουν τη διαδικασία της σχολικής προσαρμογής και μάθησης. Πλέον με τις δύο Υ.Α. ακόμα και αυτή η προσχηματική θεωρία καταργείται. Συγκεκριμένα δεν υπάρχει πρόβλεψη για την διδακτική διαχείριση και εναλλακτική αξιολόγηση ευπαθών κατηγοριών μαθητών, όπως: α) μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που οφείλονται σε νοητική ανεπάρκεια/ανωριμότητα, που φοιτούν σε κοινά Γυμνάσια, στα Ειδικά επαγγελματικά Γυμνάσια. Η αδυναμία αυτών των μαθητών να ανταπεξέλθουν με επάρκεια στις ενδοσχολικές εξετάσεις σε σχέση με τους συμμαθητές τους, δε λαμβάνεται καθόλου υπόψη, β) μαθητές με σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας. Δε λαμβάνεται υπόψη η αδυναμία πολλών μαθητών με αυξανόμενη παραβατικότητα στα γυμνάσια και λύκεια της χώρας μας, με συναισθηματικές δυσκολίες που εκφράζονται με ακραία επιθετικότητα, αρνητικά συναισθήματα (φόβος, χαμηλή αυτοεκτίμηση, κατάθλιψη) καθώς και με κοινωνικές δυσκολίες, αντικοινωνική συμπεριφορά, άρνηση συνεργασίας, βίαιες συμπλοκές να ανταπεξέλθουν πάντα με επάρκεια στις ενδοσχολικές εξετάσεις από κοινού με τους υπόλοιπους μαθητές.
Οι του ΠΕΣΕΑ χρησιμοποιούν σκληρές διατυπώσεις αποτιμώντας τις δυό υπουργικές αποφάσεις και κωδικοποιώντας τα συμπεράσματά τους. Πρακτικώς καταγγέλουν το υπουργείο ότι συνειδητά δεν λαμβάνει υπόψη τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών και μαθητριών με σύνθετες γνωστικές, νοητικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας. Επίσης, διαγνώσκουν στο ΥΠΕΠΘ τάση περιορισμού των μαθητικών κατηγοριών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στις οποίες αναγνωρίζεται το δικαίωμα παροχής ειδικών υποστηρικτικών μέτρων. Και έχουν δίκιο. Διότι όπως με έμφαση οι υπουργικές αποφάσεις αναφέρουν «δε γίνεται δεκτή γνωμάτευση ή διάγνωση για καμία άλλη μαθησιακή δυσκολία ή αναπηρία η οποία δεν περιλαμβάνεται στο κείμενο των εν λόγω αποφάσεων»
Το δια ταύτα: Ολα τα παραπάνω δεν αποτελούν παρά σαφή παραβίαση των θεμελιωδών αρχών για την εκπαίδευση που κατοχυρώνονται από το Ελληνικό Σύνταγμα και τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (Ν. 2101/92). Μοιάζουν να τερματίζουν οριστικά την εφαρμογή στην πράξη της αντίληψης που θέλει την ειδική αγωγή και εκπαίδευση να αποτελεί μια ειδική σχεδιασμένη παιδαγωγική διαδικασία που να ικανοποιεί τις ιδιαίτερες ανάγκες όλων των παιδιών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η Πολιτεία, πλέον, συνειδητά και απροσχημάτιστα ενισχύει το σχολικό αποκλεισμό με αξιολογικές μεθόδους που οδηγούν τους μαθητές και τις μαθήτριες με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εκτός γυμνασίων και ειδικών επαγγελματικών γυμνασίων-λυκείων όταν αποτυχαίνουν, αντί να στοχεύει – όπως οφείλει - στην εκπαίδευσή τους. Διαχωρισμός δυνατών και αδύνατων το πασχαλινό μήνυμα του ΥΠΕΠΘ και ... όσοι πιστοί προσέλθετε.
Πηγή : Επί Ίσοις Όροις, Ελευθεροτυπία, 29/3/2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου