Πέμπτη 5 Μαΐου 2016

Ευγένιος Τριβιζάς: «Να τονώσουμε την ελπίδα στα παιδιά, δημιουργώντας οάσεις στις ερήμους της απελπισίας»

Είναι στιγμές που μας κάνουν να αισθανόμαστε υπερήφανοι ή όπως χαρακτηριστικά λέμε «ότι υπάρχει ακόμα ελπίδα» να ξεχωρίσει η χώρα μας στα πέρατα του κόσμου για τα επιτεύγματά της! Έτσι αισθανθήκαμε όταν ενημερωθήκαμε ότι στις 9 Φλεβάρη, στο Μαϊάμι της Φλόριντα, το δεύτερο ηλεκτρονικό βιβλίο του Ευγένιου Τριβιζά απέσπασε το διεθνές βραβείο για τοκαλύτερο παγκοσμίως διαδραστικό βιβλίο προσχολικής ηλικίας για το 2016 στα φημισμένα «Kidscreen Awards», τον σημαντικότερo φορέα βράβευσης τηλεοπτικών, κινηματογραφικών και διαδικτυακών έργων για παιδιά στις ΗΠΑ.

Κι έχουμε ένα λόγο παραπάνω να αισθανόμαστε υπερήφανοι επειδή η αφορμή αυτής της βράβευσης, το «Κοτσάνι του πετροκέρασου» («Little Emily» στα αγγλικά), προέρχεται από τον αγαπημένο μικρών και μεγάλων Ευγένιο Τριβιζά, τον Έλληνα Χανς Κρίστιαν Άντερσεν όπως έχει χαρακτηριστεί. Όμως, επειδή η «ισχύς εν τη ενώσει» κάνει θαύματα, έτσι πίσω και από «Το Κοτσάνι του πετροκέρασου» βρίσκεται μια πολύ δυνατή ομάδα που δουλεύοντας συλλογικά έκανε το δεύτερο ηλεκτρονικό βιβλίο του Ευγένιου Τριβιζά να υπερισχύσει των δύο σπουδαίων συνυποψήφιων e-books προς βράβευση, του «Story Central» της Disney και του «My little Poney» της PlayDate Digital.


«Πέρα από την ευρηματικότητα και ποιοτική δουλειά του σκηνοθέτη Παναγιώτη Ράππα, του παραγωγού Hal Waite και μιας ομάδας εμπνευσμένων συνεργατών, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Αμερική, το Μεξικό και άλλες χώρες, η έκπληξη ίσως οφείλεται στο ότι οι δύο άλλες υποψηφιότητες βασίζονταν σε γνωστές στο κοινό, παραδοσιακές ή κλασικές, πολυπαιγμένες και χιλιοειπωμένες ιστορίες, ενώ«Το κοτσάνι του πετροκέρασου» ήταν κάτι το νέο, πρωτότυπο και διαφορετικό», αναφέρει στο Infokids.gr ο Ευγένιος Τριβιζάς και συμπληρώνει: «Αυτό είναι ένα γενικότερο πρόβλημα στο χώρο του θεάματος για παιδιά. Ένα δυσανάλογο μεγάλο ποσοστό των παραγωγών για παιδιά δεν είναι σύγχρονες, πρωτότυπες, ποιοτικές δημιουργίες αλλά καλές, μέτριες ή κακές επαναλήψεις αρχαίων μύθων, λαϊκών παραμυθιών και κλασικών λογοτεχνημάτων. Έχουν τη θέση τους και είναι απαραίτητες βέβαια οι Χιονάτες, οι Οδύσσειες και οι Μικροί Πρίγκιπες, αλλά όχι σε σημείο που να αποκλείουν το νέο και πρωτότυπο με αναπόφευκτη συνέπεια το παιδικό ρεπερτόριο να μην ανανεώνεται με τους ρυθμούς που θα έπρεπε».


Ιδιαίτερη αναφορά στη συλλογική αυτή προσπάθεια έκανε στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Infokids.gr και ο βραβευμένος σκηνοθέτης, animator και ισόβιο μέλος της Ακαδημίας Κινηματογράφου των Ηνωμένων Πολιτειών, Παναγιώτης Ράππας, ο οποίος βρίσκεται πίσω από την καλλιτεχνική επιμέλεια, την εικονογράφηση και τη σκηνοθεσία του βραβευμένου e-book: «Τα βιβλία της εταιρείας Ever After Tales είναι οπτικοακουστικά μέσα και άρα συλλογικά έργα. Στην προκειμένη περίπτωση ήταν η υψηλή ποιότητα της παραγωγής που το έκανε να ξεχωρίσει. Μια πολύ όμορφη ιστορία του Ευγένιου Τριβιζά διαβάστηκε από έμπειρους και πολύ καλούς ηθοποιούς (Όλια Λαζαρίδου, Raza Jaffrey, Karla Cervantes), εικονογραφήθηκε πειστικά από την πλευρά μου, δώσαμε ενδιαφέρουσα κίνηση στις εικόνες μαζί με τον Uri Reyes, γράφτηκε μια ευχάριστη και ταιριαστή μουσική από τον Αντώνη Δελαπόρτα, ετοιμάστηκαν παιχνίδια που τη συνοδεύουν από έμπειρους προγραμματιστές (BOXEL Inc., RAPPASfilms, GENESIS PRODUCTIONS), όλα αυτά σκηνοθετήθηκαν με τρόπο που μιλά στα παιδιά και γενικότερα τον θεατή και τέλος, όλοι αυτοί οι άνθρωποι από τουλάχιστον επτά διαφορετικές χώρες συντονίστηκαν από τους έμπειρους παραγωγούς Hal Waite και Orfea Athanassiou. Για όλους αυτούς τους λόγους, η παραγωγή του βιβλίου, η συλλογική δηλαδή προσπάθεια, θεωρήθηκε επιτυχημένη από την επιτροπή και της δόθηκε το βραβείο».

Η ιστορία εκτυλίσσεται στο μικρό αλλά θαυµαστό Πλανήτη των Χρωµάτων, που έχει δύο μόνο κατοίκους, τον Αλέξη Πτωτιστή, τον χαρούµενο ζωγράφο, και την κόρη του, τη Ζωή. Ο Αλέξης έχει ζωγραφίσει ολόκληρο τον πλανήτη μόνο και μόνο για χάρη της μικρής του κόρης. Κάποιος όμως φθονεί τον μαγευτικό πλανήτη τους. Κάποιος είναι αποφασισµένος να τον καταστρέψει. Και αυτός ο κάποιος δεν είναι άλλος από τον φθονερό και ύπουλο Μουτζούρωνα, έναν μάγο που επειδή ξέρει να ζωγραφίζει μόνο νεκρές φύσεις, έχει αποφασίσει να σκοτώσει όλες τις φύσεις του κόσµου για να τις ζωγραφίσει. Πρόκειται για μια απολαυστική ιστορία για τη στοργή και τη δηµιουργικότητα, που μεταφέρει τους αναγνώστες σε έναν πολύχρωµο γαλαξία από νεροµπογιές με μπλε, ασηµί και μωβ αποχρώσεις, ζούγκλες από ηλιοτρόπια και ροζ ιπποπόταµους, έναν γαλαξία που ό,τι και να φανταστείς μπορεί να γίνει πραγµατικότητα!

«Η ιστορία θέλει να περάσει ένα μήνυμα ελπίδας και αισιοδοξίας για μικρούς και μεγάλους. Ένα χαμένο στο χάος του διαστήματος κοτσάνι πετροκέρασου είναι αρκετό για να δώσει σε ένα μικρό κορίτσι το κουράγιο να δημιουργήσει από την αρχή έναν αφανισμένο πλανήτη», μάς λέει χαρακτηριστικά ο Ευγένιος Τριβιζάς.


Πόσο εξοικειωμένοι είναι όμως οι γονείς και γενικότερα ο κόσμος στην Ελλάδα με το ηλεκτρονικό βιβλίο;

«Το αναγνωστικό κοινό των ψηφιακών βιβλίων είναι μικρότερο, αλλά συνεχώς διευρυνόμενο. Όσον αφορά τα παιδιά, οι ηλεκτρονικές συσκευές ανάγνωσης (electronic book readers) καθίστανται όλο και περισσότερο προσιτές. Η καμπάνια της οργάνωσης One Laptop per Child για τα φτωχά παιδιά της Αιθιοπίας και η πάμφθηνη συσκευή της Datawind με στόχο τα διακόσια είκοσι εκατομμύρια παιδιά της Ινδίας, δείχνουν ότι δε θα αργήσει η μέρα που θα είναι διαθέσιμες για κάθε παιδί, κάθε σχολείου, σε όλο τον κόσμο», αναφέρει ο αγαπημένος μας παραμυθάς, ενώ από την πλευρά του, ο Παναγιώτης Ράππας σημειώνει: «Οτιδήποτε νέο αντιμετωπίζεται πάντα όχι μόνο με ενθουσιασμό αλλά και με δυσπιστία. Υπάρχουν ιατρικές θεωρίες του 19ου αιώνα που υποστηρίζουν ότι οι τότε προσπάθειες για να εξελιχθεί ένα γρήγορο τρένο θα αποτύχουν, γιατί το ανθρώπινο σώμα δεν μπορεί να αντέξει σε ταχύτητες μεγαλύτερες του αλόγου. Οι Έλληνες γονείς δεν είναι διαφορετικοί από άλλους γονείς. Προσπαθούν στην πλειοψηφία τους να εξασφαλίσουν ό,τι καλύτερο για τα παιδιά τους. Και αυτό που κάνουμε εμείς είναι να δημιουργούμε περιεχόμενο που μπορεί να διασκεδάσει τα παιδιά και να τα διδάξει ευχάριστα μέσα από τις νέες και σε συνεχή εξέλιξη τεχνολογίες».


Από τους πρώτους που κλήθηκαν να επανδρώσουν το 1989 το στούντιο παραγωγής κινουµένων σχεδίων Amblin του Στίβεν Σπίλμπεργκ στο Λονδίνο, ο Παναγιώτης Ράππας μάς εξηγεί πόσο σημαντική είναι αυτή η βράβευση για τον ίδιο και για τη χώρα μας γενικότερα: «Η καθαρά δημιουργική δουλειά (ιστορία, εικονογράφηση και κίνηση, μουσική και σκηνοθεσία) έγινε στην Ελλάδα (στην Αθήνα και την Ύδρα) από Έλληνες δημιουργούς. Άρα, θα μπορούσε να συμπεράνει κανείς ότι όταν συνεργαζόμαστε επίμονα και συστηματικά μπορούμε να φτάσουμε και εμείς όσο πιο ψηλά γίνεται. Και ελπίζω να είναι ένα αισιόδοξο μήνυμα αυτή η βράβευση. Ιδιαίτερα για τους νέους που πλήττονται άδικα από αυτή την χωρίς τέλος κρίση που μαστίζει τη χώρα μας. Προσωπικά, θεωρώ ότι κέρδισα ένα δύσκολο στοίχημα: το να φτάνεις σε υψηλό επίπεδο έχοντας πίσω σου ένα τεράστιο μηχανισμό, όπως είναι τα στούντιο του Hollywood, να σε υποστηρίζει είναι πολύ δύσκολο αλλά όχι ακατόρθωτο. Αν το καταφέρεις όμως έξω από αυτό το μηχανισμό και σταθείς απέναντι του ισότιμα αποκτά μια άλλη διάσταση».


Και όπως η μικρή Ζωή από το «Κοτσάνι του πετροκέρασου» βρίσκει το κουράγιο να δημιουργήσει από την αρχή έναν αφανισμένο πλανήτη, έτσι κι εμείς θα θέλαμε να γίνουμε ήρωες των παραμυθιών του Ευγένιου Τριβιζά και με έναν μαγικό τρόπο να φτιάξουμε από την αρχή μια κοινωνία με όσο το δυνατόν λιγότερα φρικτά πράγματα να συμβαίνουν γύρω μας και ειδικά στα παιδιά. Επειδή όμως αυτό -τουλάχιστον για την ώρα!- είναι αδύνατο, ο εθνικός μας παραμυθάς αποκαλύπτει μέσω του Infokids.gr το κλειδί για να αντιμετωπίσουμε τις δύσκολες καταστάσεις των καιρών μας με αισιοδοξία: «Δυστυχώς η εποχή μας δεν είναι ούτε η πρώτη ούτε η μόνη στην οποία συμβαίνουν φριχτά πράγματα. Πολύ φριχτότερα συνέβαιναν σε άλλες εποχές, ιδίως σε παιδιά. Κάθε κοινωνία έχει τα φριχτά της αλλά και τα υπέροχά της. Την απελπισία αλλά και την ελπίδα της. Αυτήν πρέπει να τονώνουμε στα παιδιά, δημιουργώντας στις ερήμους της απελπισίας οάσεις ελπίδας».

Κι ενώ πολλά έχουν ειπωθεί και άλλα τόσα έχουν γραφτεί για το πώς πρέπει οι γονείς να μυήσουν τα παιδιά τους στην ανάγνωση βιβλίων, ο Ευγένιος Τριβιζάς κλείνοντας, μάς λέει ότι η αποστολή των γονέων ως προς αυτή την κατεύθυνση είναι «Να τους διαβάζουν βιβλία που και οι ίδιοι απολαμβάνουν. Η έννοια της συναπόλαυσης είναι καθοριστική».

Το ηλεκτρονικό βιβλίo του Ευγένιου Τριβιζα «Το Κοτσάνι του πετροκέρασου» κυκλοφορεί σε ελληνικά, αγγλικά και ισπανικά και διατίθεται από το Apple Store και το Google Play (τιμή 2,99 ευρώ).

Πηγή: infokids

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου