Η άνοδος των sites κοινωνικής δικτύωσης κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών έχει φέρει αρκετά σχολεία σε δύσκολη θέση. Ενώ κάποια σχολεία έχουν λάβει την απόφαση να μπλοκάρουν ιστοσελίδες όπως το Facebook, αυτό δεν αποτρέπει τους μαθητές από την πρόσβαση στο δικό τους χρόνο και κατ' επέκταση τα προβλήματα να διαχέονται στην τάξη. Ως μέρος της πρόληψης είναι ζωτικής σημασίας ότι τα σχολεία οφείλουν να αφιερώνουν χρόνο στους μαθητές για το πώς να παραμένουν ασφαλείς στο διαδίκτυο και τη σημασία της διατήρησης ορισμένων πληροφοριών ιδιωτικά. Η online συμπεριφορά έχει offline συνέπειες και αρκετοί έφηβοι το αγνοούν πλήρως. Τι γίνεται όμως και με τους εκπαιδευτικούς; Ποια πολιτική οφείλουν να επιλέξουν τα σχολεία εφόσον εμπλακούν με την κοινωνική δικτύωση; Δείτε τη σχετική παρουσίαση και το αντίστοιχο διάγραμμα ροής για αναρτήσεις ή σχόλια που αφορούν σχολείο το οποίο "κοινωνικοποιείται" στο Διαδίκτυο.
Κοινωνική δικτύωση και εκπαιδευτικοί
Το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου μπορεί να είναι εξαιρετικά ευάλωτο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και είναι εξίσου σημαντικό να προστατεύονται με τον ίδιο τρόπο όπως οι μαθητές σε θέματα κυβερνοεκφοβισμού και υποκλοπής (ψηφιακής) ταυτότητας. Όλα τα μέλη του συλλόγου διδασκόντων οφείλουν να κατανοήσουν τη σημασία της πλήρους αξιοποίησης των οποιωνδήποτε ρυθμίσεων απορρήτου, και ενδεχομένως να χρειάζονται υποστήριξη σε αυτό.
Πολλά σχολεία έχουν ξεκινήσει να ασχολούνται με τα social media για να επικοινωνήσουν με τους γονείς και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς. Αυτό είναι μια ενθαρρυντική κίνηση και δείχνει πόσο αποτελεσματικά οι πληροφορίες μπορούν να δημοσιοποιηθούν γρήγορα. Σχολεία με κοινωνικό προφίλ μπορεί να στέλνουν υπενθυμίσεις για εκδηλώσεις τους και τοπικά γεγονότα ή, για παράδειγμα, να ενημερώνουν τους γονείς κατά τη διάρκεια κακοκαιρίας, όταν το σχολείο αναγκάστηκε να κλείσει.
Οδηγίες για εκπαιδευτικούς στα σχολεία που κάνουν χρήση του Facebook
Ο διάλογος με τους γονείς μπορεί συχνά να είναι σύνθετος και μια σειρά από σχολεία εντάσσουν ήδη τη χρήση των κοινωνικών μέσων δικτύωσης έτσι ώστε να επικοινωνούν κυρίως με τους γονείς. Το άνοιγμα σελίδας στο Facebook από ένα σχολείο είναι πολύ πιο σύνθετο από την απλή δημιουργία ενός λογαριασμού και μια σειρά από παράγοντες πρέπει να συνεξεταστούν. Αυτός ο οδηγός θα σας οδηγήσει βήμα-βήμα μέσα από τη διαδικασία και περιλαμβάνει μια χρήσιμη λίστα για να εργαστούν πριν από το ξεκίνημα.
Μπορείτε να κατεβάσετε τη σχετική παρουσίαση στα συνημμένα αρχεία, αν ανήκετε στο εκπαιδευτικό προσωπικό των σχολείων που κάνουν χρήση του Facebook για να επικοινωνούν με τους γονείς (Ρυθμίσεις απορρήτου Facebook σε μορφή παρουσίασης ppt 12 διαφανειών). Επίσης, διαβάστε το σχετικό οδηγό (16 σελ.) που διέθεσε πρόσφατα ο ίδιος ο κατασκευαστής (στα Αγγλικά). Στην ελληνική γλώσσα, έχει προνοήσει το Εθνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου και διαθέτει αναλυτικό οδηγό ασφάλειας "Προστασία της ιδιωτικής μας σφαίρας στο Facebook". Μπορείτε να το κατεβάσετε απευθείας εδώ(14 ΜΒ).
Το είδος των ανθρώπων που κάνουν τέτοιου είδους αναρτήσεις ή σχόλια, γενικά είναι αδιάφοροι με το να σπιλώσουν τη φήμη του σχολείου, κατ' επέκταση των εκπαιδευτικών και μία επιστολή από πλευράς της διεύθυνσης του σχολείου ενδεχομένως να επιδεινώσει την κατάσταση. Οι δυσαρεστημένοι γονείς τείνουν να αντιδρούν άσχημα αν λάβουν κατ' ιδίαν αλληλογραφία από το σχολείο. Εφόσον οι αναρτήσεις ή τα σχόλια έγιναν σε μια ιδιωτική (κλειστή) συζήτηση στο Facebook ή αν ήταν ορατά δημοσίως στο ευρύ κοινό, τότε έχουμε δύο σενάρια και θα πρέπει να αξιολογηθεί η προσέγγιση του σχολείου.
Όταν γίνονται σχόλια για ιδιωτική χρήση είναι συνήθως αντιπαραγωγικό να προσπαθήσουμε να τα λογοκρίνουμε. Οι άνθρωποι έχουν το δικαίωμα να εκθέτουν τις απόψεις τους, όσο προσβλητικά και να τα βρίσκουμε και αν δεν είναι διαθέσιμες σε οποιονδήποτε, εκτός από μια κλειστή ομάδα ανθρώπων, τότε είναι συνήθως καλύτερο απλώς να τα αγνοήσουμε.
Όταν τα σχόλια αναγράφονται δημόσια, τότε η απάντηση εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη σοβαρότητά τους:
Αν είναι καθαρά συκοφαντικά, η καταγγελία στη Safeline είναι η ενδεδειγμένη οδός, οπότε θα σας κατευθύνουν αναλόγως καθώς συνεργάζεται με τους Φορείς Παροχής Υπηρεσιών Διαδικτύου, το Ακαδημαϊκό Δίκτυο ΕΔΕΤ και το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, Ερευνητικά και Πολιτιστικά Ιδρύματα, Ενώσεις Καταναλωτών, καθώς και την Ελληνική Αστυνομία για τον περιορισμό της ροής παράνομου περιεχομένου στο Διαδίκτυο.
Αν είναι λιγότερο συκοφαντικά, αλλά θα μπορούσε να θεωρηθεί ως εκφοβισμός, τότε μία επιλογή είναι να γίνει αναφορά μέσω χρήσης του ίδιου του εργαλείου (π.χ. Facebook) όπως το ενσωματώνει η εφαρμογή σε διαδικασίες υποβολής αναφορών. Ατυχώς, αυτά μπορεί να μην είναι συνήθως αποτελεσματικά, αλλά αξίζει μια δοκιμή.
Για κάτι που δεν απαιτεί καταγγελτική δράση, αξιολογούμε ό, τι έχει αναρτηθεί χρησιμοποιώντας μια διαδικασία που βασίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό και η οποία ακολουθείται σε ανάλογες περιπτώσεις από την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ. Επισυνάπτεται προσαρμοσμένη εκδοχή για την αναφορά σε μορφή διαγράμματος ροής επίσης στα συνημμένα αρχεία (Εκτίμηση απάντησης σε διαδικτυακές αναρτήσεις ή σχόλια σε μορφή pdf). Η διαδικασία αυτή τείνει να λειτουργεί με βάση την υπόθεση ότι οποιαδήποτε απάντηση είναι είτε δημόσια (ή τουλάχιστον ως προς την αρχική ανάρτηση) ή ότι δεν θα υπάρξει καμία απάντηση.
Όπως πάντα, μπορείτε να επικοινωνήσετε με τους επαγγελματίες της Γραμμής Βοήθειας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, καθώς έχουν μεγάλη εμπειρία και απευθύνονται ακριβώς σε παιδιά & εφήβους και τις οικογένειές τους, παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου (παρενόχληση, επιβλαβές περιεχόμενο, κ.ά.).
Η Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ 80011 80015 είναι χωρίς χρέωση για αστικές και υπεραστικές κλήσεις. Στελεχώνεται από εξειδικευμένους παιδοψυχολόγους σε θέματα χρήσης – κατάχρησης διαδικτύου για τα παιδιά και τους εφήβους. Λειτουργεί στη Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.), στο Παράρτημα του Νοσοκομείου Παίδων «Π. & Α. Κυριακού», καθημερινές και ώρες 09:00-15:00.
Πηγή: Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου