Οι πτώσεις, τα τροχαία και οι συγκρούσεις με το ποδήλατο «στέλνουν» κάθε χρόνο 20.000 Ελληνόπουλα στο νοσοκομείο, εκ των οποίων τα 2.000 στη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, υπολογίζεται ότι στα εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων της πόλης προσέρχονται 10.800 τραυματισμένα παιδιά ετησίως.
Τα παιδιά που πέφτουν θύματα ατυχήματος, όμως, δεν έχουν την καλύτερη δυνατή αντιμετώπιση, λένε οι ειδικοί, εξηγώντας ότι αυτό οφείλεται στην έλλειψη παιδιατρικού νοσοκομείου, κρεβατιών εντατικής νοσηλείας και κέντρων αποκατάστασης στα δημόσια νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης.
«Σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα δεν υπάρχει παιδιατρικό νοσοκομείο με εξειδικευμένο τμήμα επειγόντων παιδιατρικών περιστατικών. Οι 8 κλίνες εντατικής θεραπείας παίδων του Ιπποκρατείου δεν καλύπτουν τις ανάγκες του παιδιατρικού πληθυσμού στον άξονα της Εγνατίας, από την Ηγουμενίτσα μέχρι την Αλεξανδρούπολη, αν ληφθεί υπόψη ότι απαιτούνται 15 κλίνες», τόνισε ο αναπληρωτής καθηγητής του ΑΠΘ, χειρουργός παίδων Κωνσταντίνος Καλλέργης, σε συνέντευξη Τύπου με αφορμή το 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Τραύματος και Επείγουσας Χειρουργικής που θα πραγματοποιηθεί στις 17-19 Φεβρουαρίου στη Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, το 75% των τραυμάτων και κακώσεων σε παιδιά οφείλονται στα τροχαία. «Πέραν των τροχαίων, αιτίες παιδικών τραυμάτων είναι οι πτώσεις, τα εγκαύματα, τραύματα από ξυλοδαρμούς, κακοποιήσεις, τραύματα από μυτερά και κοφτερά αντικείμενα, πυροβολισμοί και εκρήξεις. Το χρονικό διάστημα προσέγγισης του ατυχήματος, οι πρώτες ενέργειες και η μεταφορά του τραυματία στο νοσοκομείο συχνά είναι καθοριστικοί παράγοντες για την περαιτέρω αντιμετώπιση. Δυστυχώς, μόνο τα 3 στα 1.000 παιδιά με τραύμα μεταφέρονται σε νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης με το ΕΚΑΒ έχοντας τη δυνατότητα να λάβουν προνοσοκομειακή φροντίδα από τους διασώστες», επισήμανε ο κ. Καλλέργης.
Οι «άδικοι» θάνατοι
Την ώρα που η χώρα μας κατέχει την τρίτη θέση σε ατυχήματα και νεκρούς από αυτά στην Ευρώπη των «27», οι ειδικοί υπογραμμίζουν ότι οι 8 στους 10 θα μπορούσαν να αποφευχθούν. «Το 50% των θανάτων από τραύμα συμβαίνουν στο τόπο του ατυχήματος, το 30% τις επόμενες 4 ώρες και το 20% μετά από 2 έως 5 εβδομάδες. Το 80% των θανάτων αυτών είναι άδικοι και μπορούν να προληφθούν», ανέφερε ο καθηγητής Αγγειοχειρουργικής του ΑΠΘ, Θωμάς Γερασιμίδης. Σύμφωνα με τον ίδιο, η εφαρμογή προγράμματος για την οδική ασφάλεια ελάττωσε τα ατυχήματα και τους θανάτους. Στην Ελλάδα ο αριθμός των θανάτων από τροχαία το 2009 ανήλθε στους 1.463 και το 2010 μειώθηκε στους 1.280, αλλά η μείωση θεωρείται πλασματική, καθώς δε συνυπολογίστηκε το ποσοστό βαριά τραυματισμένων οι οποίοι κατέληξαν στο νοσοκομείο κατά τη νοσηλεία τους.
«Το 2010 μειώθηκαν οι θάνατοι και αυξήθηκαν οι βαριά τραυματισμένοι. Στη μείωση συνέβαλε η εκπαίδευση του προσωπικού προνοσοκομειακής φροντίδας. Το 50% των θανάτων που συμβαίνουν στον τόπο του ατυχήματος μπορεί να ελαττωθεί μόνο με μέτρα πρόληψης, με απόλυτα υπεύθυνη γι’ αυτά την Πολιτεία. Το 30% των θανάτων που συμβαίνουν τις πρώτες κρίσιμες ώρες μέχρι και τη διαχείριση των τραυματιών στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών μπορεί να ελαττωθεί με τη συνεχή εκπαίδευση των γιατρών. Αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι οι θάνατοι από τραύμα μπορούν να προληφθούν σε ποσοστό 11% - 80%», σημείωσε ο επίκουρος καθηγητής Χειρουργικής του ΑΠΘ Απόστολος Καμπαρούδης. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι «στις περιπτώσεις των ατόμων που μένουν ανάπηρα έπειτα από τραυματισμό βασικό ρόλο έχουν τα κέντρα αποκατάστασης, αλλά η Πολιτεία είναι παντελώς απούσα. Στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης υπάρχουν τρία ιδιωτικά κέντρα αποκατάστασης και κανένα δημόσιο. Η δε πρόσβαση σ’ αυτά μέσω των ασφαλιστικών ταμείων είναι δύσκολη, χρονοβόρα και οικονομικά δυσβάσταχτη για την οικογένεια του πάσχοντος».
Πηγή: Αγγελιοφόρος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου