Με μια ματιά:
- Ο εργοθεραπευτής χρησιμοποιεί μια μεγάλη ποικιλία ασκήσεων για να βοηθήσει τα παιδιά με Δυσπραξία να αναπτύξουν τις κινητικές τους δεξιότητες.
- Ο τύπος των δραστηριοτήτων/ ασκήσεων που χρησιμοποιούνται, εξαρτάται από τις ανάγκες κάθε παιδιού και το χώρο που λαμβάνει χώρα η εργοθεραπευτική παρέμβαση.
- Η γραφή και το δέσιμο των κορδονιών στα παπούτσια είναι μερικές από τις δεξιότητες που μπορεί να δουλέψει ο εργοθεραπευτής με το παιδί σας.
Αν το παιδί σας με Δυσπραξία κάνει εργοθεραπεία, ίσως γνωρίζετε σε ποιες κινητικές δεξιότητες εξασκείται. Πώς ακριβώς, όμως, ο εργοθεραπευτής δουλεύει με το παιδί σας για να χτίσει αυτές τις δεξιότητες; Η απάντηση εξαρτάται από τις ανάγκες του παιδιού σας και του χώρου που λαμβάνει χώρα η εργοθεραπεία. Αν γίνεται στο σχολείο, εστιάζει σε σχολικές δεξιότητες. Ο εργοθεραπευτής μπορεί να δουλεύει με το παιδί σας αναπτύσσοντας δεξιότητες λεπτής κινητικότητας, όπως τη γραφή και τη χρήση ψαλιδιού. Οι εργοθεραπείες εκτός σχολείου μπορεί να εστιάζουν περισσότερο σε δεξιότητες της καθημερινής ζωής, όπως το ντύσιμο και το δέσιμο των κορδονιών.
Και στις δύο περιπτώσεις υπάρχουν πολλοί τύποι ασκήσεων που μπορεί να χρησιμοποιούν οι εργοθεραπευτές προκειμένου να βελτιώσουν τις κινητικές δεξιότητες και τον κινητικό προγραμματισμό του παιδιού σας. Δείτε ορισμένα παραδείγματα.
Α) Γραφή.
Προκειμένουυ να βοηθήσει τα παιδιά να σχηματίζουν και να τοποθετούν τα γράμματα σωστά, καθώς και να τα γράφουν στο σωστό μέγεθος, ο εργοθεραπευτής μπορεί να:
- Χρησιμοποιεί αισθητηριακή ανατροφοδότηση για να βοηθά τα παιδιά να εξασκηθούν στο άνετο/αβίαστο σχηματισμό γραμμάτων. Ίσως τα βάζει να σχηματίζουν γράμματα στην άμμο ή σε αφρό ξυρίσματος. Τα παιδιά μπορούν επίσης να βοηθηθούν από ειδικά λογισμικά σχηματισμού στα tablet με τη χρήση stylus.
- Βάζει τα παιδιά να βάζουν το δάχτυλό τους ή ένα ξυλάκι από γλιφιτζούρι μετά από κάθε λέξη όταν γράφουν. Έτσι θα βοηθηθούν στο να αφήνουν το απαιτούμενο κενό μεταξύ των λέξεων.
- Δοκιμάζει διαφορετικούς τύπους χαρτιού ειδικού για εκμάθηση γραφής προκειμένου να μάθουν τα παιδιά να τοποθετούν τα γράμματα πάνω στη γραμμή. Μερικές σελίδες έχουν γραμμές με μεγαλύτερα κενά. Υπάρχουν επίσης σελίδες όπου το κάτω μισό του χώρου για γραφή είναι υπογραμμισμένο/τονισμένο.
- Χρησιμοποιεί ένα αναπτυξιακό αναλυτικό πρόγραμμα για την εκμάθηση της γραφής το οποίο θα αρχίζει από τα εύκολα έργα και θα πηγαίνει και στα πιο δύσκολα. Τα παιδιά αρχίζουν σχηματίζοντας κεφαλαία γράμματα που περιέχουν ίσιες γραμμές. Στη συνέχεια περνάει στα πιο σύνθετα μικρά (πεζά) γράμματα.
Β) Κόψιμο με το ψαλίδι.
Για να βοηθήσει τα παιδιά να κόβουν διάφορά σχήματα, ο εργοθεραπευτής μπορεί να:
- Δίνει στο παιδί να χρησιμοποιεί διαφορετικά είδη ψαλιδιών. Εδώ μπορεί να περιλαμβάνονται ψαλίδια με ιμάντα, ασύμμετρα ή και μικρότερα ψαλίδια, τα οποία βοηθούν τα παιδιά που δυσκολεύονται στο συντονισμό ή έχουν περιορισμένη δύναμη στο χέρι να αυξήσουν τον έλεγχο κατά το κόψιμο.
- Κόβει και απομακρύνει το χαρτί που περισσεύει γύρω γύρω από τα σχήματα. Αυτό βοηθά τα παιδιά να προσεγγίζουν πιο εύκολα τις γραμμές και να κόβουν με ακρίβεια ενώ το άλλο χέρι στηρίζει/κρατά και γυρίζει τη σελίδα.
- Τοποθετεί το ψαλίδι αρχικά στο χέρι του παιδιού, μετά προτείνει στα παιδιά πώς μπορούν να τοποθετούν μόνα τους το ψαλίδι με τη βοήθεια του αντίχειρα.
- Χρησιμοποιεί διαφορετικού χρώματος χαρτιά, καθώς και χαρτιά διαφορετικού πάχους. Αυτές οι ενδείξεις μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά που βιάζονται να μειώσουν λίγο την ταχύτητά τους και να κόψουν με ακρίβεια πάνω στη γραμμή.
Γ) Ντύσιμο.
Προκειμένου να βοηθήσει τα παιδιά να χειρίζονται κουμπιά, φερμουάρ και κόπτσες, ο εργοθεραπευτής μπορεί να:
- Χρησιμοποιεί γιλέκα ή επιφάνειες με αξεσουάρ, προκειμένου τα παιδιά να εξασκούνται στις δεξιότητες βήμα – βήμα. Τα παιδιά δουλεύουν με αυτά τα εργαλεία στο τραπέζι αντί να εργάζονται με πραγματικά ρούχα στο σώμα τους.
- Χρησιμοποιεί λεκτικές ενδείξεις όπως «το τρένο κινείται στις γραμμές» για να βοηθά τα παιδιά να θυμούνται πώς να ανοιγοκλείνει ένα φερμουάρ.
- Χρησιμοποιεί θεραπευτική πλαστελίνη για να βελτιώσει τη δύναμη του χεριού και το συντονισμό που απαιτείται, όταν υπάρχουν κόπτσες. Τα παιδιά τσιμπούν την πλαστελίνη με τον αντίχειρα, το δείκτη και το μεσαίο δάχτυλο, στην ίδια θέση που θα τα είχαν στο κλείσιμο της κόπτσας.
- Ευθυγραμμίζει τα κουμπιά και τις τρύπες στο γιλέκο και πιέζει τα κουμπιά μερικώς μέσα στις τρύπες. Τα παιδιά ολοκληρώνουν το τελικό βήμα πιέζοντας κάθε κουμπί.
Δ) Δέσιμο κορδονιών στα παπούτσια.
Ο εργοθεραπευτής μπορεί να:
- Χρησιμοποιεί έναν πίνακα κορδονιών με δύο κορδόνια διαφορετικού χρώματος για να διδάξει τα βήματα. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά βλέπουν πώς τα κορδόνια συνδέονται και μπλέκονται το ένα με το άλλο.
- Χρησιμοποιεί ένα παπούτσι τοποθετημένο στο τραπέζι αρχικά, γιατί έτσι είναι πιο εύκολο να δει το παιδί τα βήματα (σε σχέση με όταν το παπούτσι είναι στο πόδι του).
- Χρησιμοποιεί σχετικά μεγάλα κορδόνια στα παπούτσια έτσι ώστε να γίνονται εύκολα οι φιόγκοι, να μην λύνονται συνεχώς και να μην χρειάζονται τόσο μεγάλη ακρίβεια οι κινήσεις.
Ο εργοθεραπευτής μπορεί επίσης να εργάζεται με τα παιδιά με Δυσπραξία προκειμένουν να βελτιώσουν τις δεξιότητες αδρής κινητικότητας, την ισορροπία και το συντονισμό γενικά. Πχ ο εργοθεραπευτής μπορεί να βάζει το παιδί να πηδάει εμπόδια, να πιάνει μπάλες διαφορετικού μεγέθους και βάρους ή να τρέχει διαδρομές με εμπόδια. Κάποιες από αυτές τις δραστηριότητες είναι πολύ βοηθητικές και για τα παιδιά με διαταραχή αισθητηριακής επεξεργασίας που δυσκολεύονται στις κινητικές δεξιότητες.
Υπάρχουν πολλοί τρόπο με τους οποίους μπορείτε και εσείς να βοηθήσετε το παιδί σας να αποκτήσει δεξιότητες. Ρωτήστε τον θεραπευτή τι μπορείτε να κάνετε εσείς στο σπίτι. Διαβάστε για τις θεραπείες που εφαρμόζονται στη Δυσπραξία. Μιλήστε στον εκπαιδευτικό του παιδιού για τη Δυσπραξία. Και ανακαλύψτε διασκεδαστικούς τρόπους για να βελτιώσετε τις δεξιότητες λεπτής και αδρής κινητικότητας του παιδιού σας.
Απόδοση του άρθρου How Occupational Therapists May Work With Kids With Dyspraxia
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός - Νηπιαγωγός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου