Τετάρτη, 22 Μαρτίου 2017

Για τα παιδιά στο Φάσμα του Αυτισμού, η αλλαγή της ώρας είναι πηγή άγχους.

Αϊόβα – Πριν o μαθητής της Γ’ τάξης Shellten Brown φτάσει στο σχολείο, οι δάσκαλοί τους στο Viola Gibson Δημοτικό Σχολείο έχουν προγραμματίσει ήδη κάθε λεπτό της μέρας του – από την πρωινή του ρουτίνα μέχρι τα μαθήματα ανάγνωσης και το πότε θα πάει στην τουαλέτα. Η προσκόλληση σε ένα προβλέψιμο πρόγραμμα προσφέρει ανακούφιση και ασφάλεια στον Shellten αλλά και σε πολλά άλλα παιδιά στο φάσμα του Αυτισμού. H μετάβαση στη θερινή ώρα- η οποία θα γίνει την Κυριακή- μπορεί να βγάλει τα παιδιά στο Φάσμα του Αυτισμού από το πρόγραμμά τους, προειδοποιούν εκπαιδευτικοί και παιδίατροι. Μολονότι αυτή η ώρα που χάνεται με την αλλαγή των ρολογιών μπορεί να προκαλέσει μικρή ενόχληση σε πολλούς, τα άτομα στο Φάσμα του Αυτισμού μπορεί να χρειαστούν ακόμα και εβδομάδες για να προσαρμοστούν. «Η πλειοψηφία των παιδιών που αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες με αυτή την αλλαγή της ώρας είναι παιδιά στο Φάσμα του Αυτισμού» αναφερει η Dr. Deborah Lin-Dyken παιδίατρος στο University of Iowa Hospitals and Clinics. «Τα παιδιά με αυτισμό είναι πολύ προσκολλημένα στις ρουτίνες και τα προγράμματα. Δεν έχουν ευελιξία». Τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού συχνά ανταποκρίνονται σε οπτικά ερεθίσματα. Συνηθίζουν να πηγαίνουν για ύπνο όταν είναι σκοτάδι έξω και να ξυπνούν όταν βγαίνει ο ήλιος. Μετακινώντας το ρολόι προς τα εμπρός καθώς πλησιάζει το καλοκαίρι καταργούμε το πρότυπο αυτό. «Με αυτό τον τρόπο μπερδεύονται οι σταθερές τους», αποσαφηνίζει η Julia Hendred, ειδική στον Αυτισμό στη Σχολική Κοινότητα Cedar Rapids.

«Το βλέπουμε αυτό μερικές φορές όταν έρχονται στο σχολείο», εξηγεί η Hendred. «Βασίζονται στο σχολείο, αφού είναι προσανατολισμένο απόλυτα σε ρουτίνες. Θέλουν να έρχονται και να ξέρουν ότι το πρόγραμμά τους θα μένει σταθερό στο σχολείο». Οι δάσκαλοι ειδικής αγωγής στο Viola Gibson Δημοτικό, όπου προσφέρονται ειδικά προγράμματα εκπαίδευσης, αναφέρουν ότι παρατηρούν αλλαγές στους περισσότερους μαθητές εξαιτίας της αλλαγής της ώρας προκειμένου να υπάρχει για περισσότερη ώρα φως τα απογεύματα. 

«Είναι δύσκολο να το δεχτούν, δεν το καταλαβαίνουν », δήλωσε ο Andrea Soukup, ο οποίος διδάσκει στο νηπιαγωγείο και την πρώτη δημοτικού σε παιδιά με αυτισμό. «Δεν καταλαβαίνουν γιατί είναι κουρασμένα και ανήσυχα. Όλη η μέρα είναι μια σύγχυση, ιδιαίτερα κουραστική». 
Τα παιδιά με διαταραχή στο φάσμα του αυτισμού συχνά αναστατώνονται και γίνονται ανήσυχα όταν συμβαίνουν αλλαγές, εξηγεί η Lin-Dyken και αυτη η έλλειψη ηρεμίας μπορεί να οδηγήσει σε ξεσπάσματα, ευερεθιστότητα ή περιφρόνηση. Οι σταδιακές αλλαγές– πχ η μετατόπιση του χρονοδιαγράμματος κατά 10 ή 15 λεπτά κάθε μέρα - μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί με αυτισμό προσαρμοστεί. Βοηθητική μπορεί να είναι και η εξάσκηση όπως και η χρήση υλικών που μπλοκάρουν το φως προκειμένου να μοιάζουν οι συνθήκες στις συνθήκες που επικρατούσαν όταν το παιδί έπεφτε για ύπνο. 

Αλλά το καλύτερο φυσικά, σύμφωνα με τη Lin-Dyken, είναι να κρατάμε όσο το δυνατόν πιο σταθερή τη ρουτίνα του παιδιού. 

Στο σχολείο, όπου δεν μπορεί να αλλάξει η ώρα προσέλευσης και αναχώρησης, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να συνεχίζουν με πολλή αγάπη, κατανόηση και υπομονή, εξηγεί η Hendred.

Τις ίδιες δυσκολίες συναντούν πολλά παιδιά με αυτισμό και κατά την αλλαγή της ώρας το Φθινόπωρο, καθώς το εσωτερικό ρολόι τους τα ξυπνάει πολύ νωρίς. Είναι σημαντικό να συνειδητοποιούμε ότι «τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού μπορεί να χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να προσαρμοστούν στη θερινή ώρα από ό, τι τα άλλα παιδιά», δήλωσε η Lin-Dyken. «Αν μέχρι τώρα τα πήγαιναν καλά στο σχολείο και τώρα και ξαφνικά αρχίζουν να δυσκολεύονται ή να κοιμούνται, σκεφτείτε ότι μπορεί να ευθύνεται σε κάποιο βαθμό και η αλλαγή της ώρας»

Απόδοση του άρθρου For Kids On The Spectrum, Time Change Brings Angst της Molly Duffy

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός- Νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου