Δευτέρα 27 Ιουνίου 2016

Εκμάθηση γερμανικών με τη βοήθεια της μουσικής

Με την κατάκτηση ενός πτυχίου γλωσσομάθειας να αποτελεί πλέον αυτοσκοπό, ο εμπλουτισμός ενός συμβατικού μαθήματος με ομαδικές εργασίες, η ενεργός εμπλοκή των παιδιών σε αυτές αλλά και η άμιλλα που εμπεριέχει η πρόκληση της συμμετοχής σε ένα διαγωνισμό, μόνο θετικά αποτελέσματα επιφέρει στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας.

Αυτό αποδεικνύει η ακάματη ενασχόληση με το αντικείμενό τους καθηγητών της γερμανικής, οι οποίοι μάλιστα είναι υποχρεωμένοι να αφιερώνουν αρκετό χρόνο στις καθημερινές μετακινήσεις τους μεταξύ των σχολείων της επαρχίας που υπηρετούν. Ο κ. Νίκος Αποστόλου στη Σάμο και η κ. Χαρίκλεια Λιάκου στην Καρδίτσα, πρόσφατα βρέθηκαν στον κατάμεστο κήπο της οικίας του Γερμανού πρέσβη στην Αθήνα, δρος Πέτερ Σόοφ, προκειμένου να παραλάβουν τα βραβεία τους ως «Καθηγητές Γερμανικών 2016» – την τρίτη θέση κατέλαβε η κ. Αντιγόνη Ντίνου από το 1ο Δημοτικό Σχολείο Φιλοθέης – Ιόνιο Σχολή. Ολοι είχαν ανταποκριθεί στο 11ο κατά σειρά ετήσιο «κάλεσμα» της Πρεσβείας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, όπου επιβραβεύονται οι εξαιρετικές επιδόσεις διδασκόντων τη γερμανική και συμμετείχαν στον διαγωνισμό, ο οποίος είχε φέτος θέμα «Μαθαίνοντας Γερμανικά με Τραγούδια».

Πώς καταγράφουν οι ίδιοι την εμπειρία τους; «Υπηρετώ σε 4 σχολεία, το 3ο Δημοτικό Σάμου, με το οποίο πήραμε το πρώτο βραβείο, άλλο ένα Δημοτικό και δύο ΕΠΑΛ, όλα στο Βαθύ. Εχει τρέξιμο αλλά δεν πειράζει», αρχίζει να λέει ο κ. Αποστόλου, για τον οποίο η Γερμανική Παιδαγωγική Υπηρεσία Ανταλλαγών (PAD), έχει εξασφαλίσει ένα πρόγραμμα επίσκεψης και παρακολούθησης μαθημάτων σε γερμανικό σχολείο για δύο εβδομάδες, προκειμένου να εντρυφήσει στο γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα. «Το πρότζεκτ έτρεξε από τα μέσα Ιανουαρίου μέχρι τα μέσα Μαρτίου. Ευτυχώς το σχολείο διαθέτει όλη την απαραίτητη υποδομή, καθώς όλη η δουλειά έγινε ηλεκτρονικά. Αρχικά, φτιάξαμε ένα χάρτη ιδεών, με τις σκέψεις των παιδιών. Αποφασίσαμε να στραφούμε σε ποπ και ροκ μουσική και οι ιδέες έπεφταν βροχή: “Κύριε, να βρούμε πληροφορίες για τους μουσικούς, την ιστορία του κάθε συγκροτήματος”. “Να φτιάξουμε κουίζ ή παιχνίδια με λεξιλόγιο”. “Να μάθουμε πώς λέγονται τα μουσικά όργανα στα γερμανικά”. “Να φτιάξουμε βίντεο με τους στίχους τραγουδιών και να τα ανεβάσουμε στο Youtube”... Ακολούθησε η επιλογή τεσσάρων τραγουδιών και τα παιδιά χωρίστηκαν σε ισάριθμες ομάδες. Συναντιόντουσαν σε σπίτια για έρευνα στο Ιντερνετ, δουλεύαμε στην τάξη. Στείλαμε την τελική εργασία στην πρεσβεία σε ψηφιακή μορφή. Είναι καλό να ξεφεύγουμε από το σχολικό βιβλίο, να ασχολούμαστε με τις νέες τεχνολογίες. Και φυσικά οφείλουμε εμείς οι εκπαιδευτικοί να ακολουθούμε τις ιδέες των παιδιών, γιατί διακρίνονται από πρωτοτυπία. Oσο για τη χαρά τους όταν έμαθαν ότι κερδίσαμε; Απερίγραπτη! Ενθουσιάστηκαν, επειδή πέρασαν άλλα σχολεία από μεγάλες πόλεις», καταλήγει ο ίδιος.

Ανάλογη η πορεία της συναδέλφου του, κ. Λιάκου, η οποία πήρε το δεύτερο βραβείο με το 1ο Δημοτικό Σχολείο Παλαμά Καρδίτσας και υπηρετεί σε 6 Δημοτικά σχολεία: «Καθημερινά κινούμαι μεταξύ δύο σχολείων –έχω 12 τάξεις– όμως ο κλάδος μας έχει έλλειψη. Είμαστε 5 συνάδελφοι σε όλο τον νομό», θα πει. Σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή της στον διαγωνισμό, η καθηγήτρια αναφέρει: «Πρότεινα στα παιδιά ένα ποπ τραγούδι, το “Πόσο όμορφος είσαι”, που αναφέρεται στην παραβατική συμπεριφορά εφήβων, τις ενδοοικογενειακές συγκρούσεις αλλά και στη σημασία του να αισθανθεί ο νέος την εσωτερική του ομορφιά. Τα παιδιά πρότειναν να γυρίσουμε ένα βίντεο κλιπ. Αυτό όμως δεν θα ήταν αρκετό. Η διδακτική μου προσέγγιση περιελάμβανε αντί για στεγνή μετάφραση του λεξιλογίου, κυρίως ακουστική κατανόηση, όπως με τη χρήση χρωματιστών καρτών που τοποθετούσαν στη σωστή σειρά ακούγοντας το τραγούδι.Το κλιπ ακολούθησε, συμμετείχαν όλοι. Κλείσαμε ζωγραφίζοντας ένα μεγάλο πανό. Το αποτέλεσμα, όμως, δεν τους φάνηκε ιδιαίτερα επαγγελματικό επειδή γυρίστηκε με το προσωπικό μου τάμπλετ, οπότε όταν τα παιδιά έμαθαν ότι πήραμε το δεύτερο βραβείο, δεν το πίστευαν!».

Υπάρχει «συνταγή επιτυχίας»; «Να αφουγκραζόμαστε τα παιδιά αλλά και να θέτουμε από κοινού στόχους. Να τους διδάξουμε το γλωσσικό μάθημα ως κάτι χρηστικό – μαθαίνω γερμανικά για να ταξιδέψω, για να συμμετάσχω σε πρόγραμμα ανταλλαγής μαθητών... Ετσι αποκτούν κίνητρα και τα παιδιά μετατρέπονται σε συνεργάτες σου».

Ανταλλαγή μαθητών


Στο πλαίσιο του Διεθνούς Προγράμματος Βραβείων 2016 της Γερμανικής Παιδαγωγικής Υπηρεσίας Ανταλλαγών (PAD), για την προώθηση της γερμανικής γλώσσας, από τους 62 φετινούς υποψήφιους επελέγησαν τέσσερις. Η 16χρονη Μαριγιάννα Παπαδάκη, μαθήτρια του 2ου Λυκείου Ιεράπετρας Κρήτης, βρίσκεται στην τετράδα των «καλύτερων μαθητών γερμανικών». Πώς έφτασε ώς εκεί; «Γράψαμε μία έκθεση σχετικά με τους λόγους που θέλαμε να συμμετάσχουμε στο πρόγραμμα. Εγραψα ότι θέλω να πάω στο Βερολίνο, επειδή έχω ως χόμπι το θέατρο, έχω δει παραστάσεις του Μπρεχτ. Ονειρεύομαι να σπουδάσω στη Γερμανία – θαυμάζω αυτή τη χώρα και σαν ομορφιά αλλά και σαν οργάνωση!». Πώς ενημερώθηκε για τον διαγωνισμό; «Από το Γυμνάσιο ήθελα να λάβω μέρος σε ανταλλαγή μαθητών αλλά ο διευθυντής μου έλεγε να περιμένω μέχρι το Λύκειο. Οταν δεν συμπληρώθηκε τμήμα Γερμανικών, παρακάλεσα μία καθηγήτρια της Γ΄ Λυκείου να με ενημερώσει. Αν και δεν είναι προϋπόθεση να είσαι αριστούχος, λαμβάνουν υπόψη τη γενική βαθμολογία και αν έχεις εξωσχολικές δραστηριότητες. Μια μέρα μου τηλεφώνησαν για συνέντευξη από την πρεσβεία...». Οσο για το πρόγραμμα; «Επιλέγονται 4 παιδιά από 90 χώρες, σύνολο γύρω στα 500 και σχηματίζουν γκρουπ των 11 περίπου ατόμων, 5 μέρες παραμονή στη Βόννη, μετά διαμονή σε οικογένειες για 14 μέρες, 5 μέρες στο Βερολίνο και άλλες 5 στο Μόναχο», εξηγεί η ίδια. «Είμαι ενθουσιασμένη! Είναι σαν να μου δίνουν ένα βραβείο για το διάβασμα που έχω ρίξει τόσα χρόνια – κι αυτό το αναγνώρισε η Γερμανία, όχι η Ελλάδα».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου