Τρίτη 21 Ιουνίου 2016

17 τρόποι για να μάθετε στο παιδί σας να γράφει το όνομά του.

Ίσως ένα από τα πιο σημαντικά «επιτεύγματα» του μικρού παιδιού στα μάτια της οικογένειάς του, του ίδιου, αλλά και των συνομηλίκων του είναι το γράψιμο του ονόματός του. Ποιος δεν έχει χαμογελάσει όταν ένα γεμάτο περηφάνια πιτσιρίκι φέρνει τη ζωγραφιά του από το νηπιαγωγείο με το όνομά του να πιάνει το μεγαλύτερο μέρος της σελίδας; «Γράψε και το όνομά σου» είναι η φράση που χρησιμοποιούν οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί μετά τα ενθουσιώδη μπράβο κάθε μουντζουρίτσας που έρχεται από τους λιλιπούτειους καλλιτέχνες. Είναι όμως τόσο εύκολο να μάθει κανείς να γράφει το όνομά του; Ίσως ναι για την Άννα, αλλά αν ρωτήσετε τον Αλέξανδρο έχει άλλη άποψη. Τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να μάθουν να γράφουν το όνομά τους χωρίς να τα πιέσουμε και να τους δημιουργήσουμε αρνητικά συναισθήματα για τη γραφή;



Δείτε μερικούς ευχάριστους τρόπους που ξεφεύγουν από τη βαρετή αντιγραφή σε φυλλάδια...

1. Δώστε στο παιδί την ευκαιρία να βλέπει το όνομά του γραμμένο. Μια ταμπελίτσα έξω από την πόρτα του δωματίου του, στην τσάντα του, στο ντοσιέ του, στα λογοτεχνικά του βιβλία, στο γραμματοκιβώτιο του σπιτιού, στο ποδήλατό του και όπου αλλού μπορείτε να φανταστείτε.

2. Γράψτε το όνομα του παιδιού στη βρεγμένη άμμο με ένα λεπτό ξυλαράκι. Ζητήστε από το παιδί να πατήσει πάνω στη γραμμή με το δαχτυλάκι του ή με κάποιο πιο χοντρό ξύλο. Αν θέλετε να κάνετε υπερπαραγωγή, πείτε στο παιδί να βάλει επάνω στις γραμμές πετρούλες ή κοχύλια, φροντίζοντας οι κινήσεις να γίνονται με την κανονική φορά της γραφής. Αφήστε το όνομα εκεί, να το καμαρώνει το παιδί σας, μέχρι να το σβήσει το κύμα. 

3. Τελίτσες: Σχηματίστε το όνομα του παιδιού με τελίτσες και μετά ζητήστε του να τις ενώσει. Στην αρχή, οι τελίτσες είναι πολλές, αλλά σταδιακά μπορούν να λιγοστεύουν. 

4. Για τους λάτρεις των λερωμένων χεριών υπάρχουν άπειρες δυνατότητες: δαχτυλομπογιές, αφρός ξυρίσματος, σαντιγή, χρώματα... Για παράδειγμα, γεμίστε ένα δίσκο με λίγο χρώμα (2-3 εκατοστά). Απλώστε το σε όλη την επιφάνεια το χρώμα και αφήστε το παιδί σαν να γράψει το όνομά του (βλέποντάς το από κάποιο χαρτόνι) με το δαχτυλάκι του ή μια μπατονέτα.

5. Πανδαισία χρωμάτων: Γράψτε το όνομα του παιδιού με μολύβι σε ένα χαρτί, δώστε του μπογιές (κηρομπογιές, μαρκαδόρους) διαφόρων χρωμάτων και ζητήστε του να πατήσει το όνομά του με όλες τις μπογιές (κάθε φορά να γράφει όλο το όνομα με το ίδιο χρώμα και μετά να κάνει το ίδιο με το επόμενο χρώμα). Έτσι, στο τέλος της διαδικασίας, το παιδί θα έχει ένα όνομα ουράνιο τόξο. 

6. Εκμεταλλευτείτε τους μαυροπίνακες και τις κιμωλίες, τους άσπρους πίνακες με τους μαρκαδόρους που συνήθως λατρεύουν τα παιδιά. 

7. Σχηματίστε το όνομα του παιδιού με πλαστικά ή ξύλινα γραμματάκια, διαλέγοντάς τα από ένα βαζάκι, βάζοντάς τα στην σωστή σειρά, μπερδεύοντάς τα κτλ. 

8. Γράψτε με glitter/ ασημόσκονη το όνομα του παιδιού σε χαρτόνι και ζητήστε του να περάσει από πάνω το δαχτυλάκι του για να το νιώσει. 

9. Γράψτε το όνομά του με μαρκαδόρο ανοιχτού χρώματος (πχ κίτρινο, ροζ) πολλές φορές (το ένα κάτω από το άλλο) και ζητήστε του να το πατήσει από επάνω με μαρκαδόρο άλλου χρώματος. 

10. Ονοματομπισκοτάκια: Κάντε ζυμαράκι και φτιάξτε μαζί με το παιδί κουλουράκια – γραμματάκια, που θα σχηματίζουν το όνομα του αρκετές φορές. Ψήστε τα και σερβίρετέ τα σε πιάτα, σχηματίζοντας σε κάθε κέρασμα το όνομά του, βάζοντας τα κουλουράκια στη σωστή σειρά. 

11. Σακούλα με ζελέ: Βάλτε σε μια σακουλίτσα τροφίμων που κλείνει από επάνω ζελέ για τα μαλλιά και λίγο χρώμα τροφίμων. Γράψτε σε μια λευκή σελίδα το όνομά του με χοντρό μαύρο μαρκαδόρο, τοποθετήστε το σακουλάκι (ξαπλωμένο) πάνω στη σελίδα και ζητήστε από το παιδί να περάσει το δαχτυλάκι του επάνω από τα γραμματάκια. 

12. Φασολοκατάσταση (ή ρεβυθοκατάσταση): Πάρτε ένα σκληρό χαρτόνι και γράψτε με μαρκαδόρο το όνομά του παιδιού. Στη συνέχεια δώστε του φασόλια και ζητήστε του να τα κολλήσει πάνω στο όνομά του. Αφού το ολοκληρώσει, πείτε του να «πιάσει» με τα δαχτυλάκια του τα γραμματάκια με κλειστά και ανοικτά μάτια. 

13. Πάρτε μια φωτογραφία του παιδιού, μεγενθύνετε και εκτυωπώστε την (έτσι ώστε να πιάνει όλη τη σελίδα) και γράψτε με μεγάλα γράμματα από κάτω το όνομα του παιδιού. Κόψτε σε κάθετες λωρίδες την σελίδα, έτσι ώστε σε κάθε λωρίδα να υπάρχει ένα μέρος της φωτογραφίας και ένα γράμμα. Ζητήστε από το παιδί να βάλει στη σωστή σειρά τις λωρίδες προκειμένου να σχηματίσει την εικόνα και το όνομά του. 

14. Ψάξε τα σωστά πατουσάκια: Κόψτε μικρά χαρτάκια σε τετραγωνάκια και ζωγραφίστε επάνω την πατούσα ενός σκύλου (ή μουστάκια μιας γάτας, πεταλουδίτσες, πασχαλίτσες και ό,τι άλλο αρέσει στο παιδί σας), γράψτε πάνω σε κάθε χαρτάκι ένα γραμματάκι. Φροντίζουμε να κάνουμε τουλάχιστον 24 χαρτάκια. Κάποια από αυτά έχουν τα γράμματα του ονόματος του παιδιού και τα άλλα έχουν τα υπόλοιπα γράμματα της αλφαβήτας. Δίνουμε ένα σκληρό χαρτόνι που έχει γραμμένο με χοντρό μαρκαδόρο το όνομα του παιδιού. Σκορπίζουμε τα χαρτάκια στο δωμάτιο ή τα ρίχνουμε σε μια μεγάλη λεκάνη με βαμβάκι ή σε ένα μεγάλο τάπερ με άμμο/ρύζι και ζητάμε από το παιδί να βρει τα χαρτάκια που σχηματίζουν το όνομά του. Η ίδια δραστηριότητα μπορεί να γίνει και με ένα καλάμι ψαρέματος με μαγνήτη και χαρτάκια με συνδετήρες επάνω για να «ψαρεύει» το παιδί τα γραμματάκια του. 

15. Σημάδεψε το όνομά σου: Βάλτε σε ένα μεγάλο τραπέζι ή στο πάτωμα άσπρα πλαστικά ποτηράκια άδεια ή με λίγο νερό, και γράψτε επάνω τους με ανεξίτηλο μαρκαδόρο ένα γράμμα από το όνομα του παιδιού. «Γράψτε» το όνομά του γράμμα- γράμμα (δηλαδή ποτηράκι – ποτηράκι). Βάλτε στην συνέχεια τα ποτηράκια πάνω στο τραπέζι, στη σωστή σειρά, έτσι ώστε να σχηματίζουν το όνομα του παιδιού, δώστε του ένα μπαλάκι του τένις και ζητήστε του να σημαδέψει και να ρίξει τα ποτηράκια με τη σωστή σειρά (το κυπελάκι με το πρώτο γράμμα πρέπει να πέσει πρώτο). Αν το παιδί δυσκολεύεται, μπορείτε την ίδια δραστηριότητα να την τροποποιήσετε λίγο. Τοποθετήστε τα κυπελάκια στο πάτωμα και δώστε στο παιδί μια μεγάλη μπάλα για να τα ρίξει. 

16. Αν στο παιδί σας αρέσει το κέντημα ή παρόμοιες δραστηριότητες, γράψτε σε ένα σκληρό χαρτόνι το όνομά του, ανοίξτε τρύπες και ζητήστε του είτε να ράψει με χοντρή βελόνα και κλωστή το όνομά του, είτε να το σχηματίσει περνώντας το κορδόνι. 

17. Απλώνω το όνομά μου : Κρεμάστε ένα σκοινί με τη βοήθεια δύο καθισμάτων, δώστε στο παιδί μανταλάκια διαφόρων χρωμάτων, ένα καλαθάκι με χαρτάκια με γράμματα και ζητήστε του να βρει τα γραμματάκια του ονόματός του (το οποίο έχετε γράψει σε ένα χαρτόνι που έχετε ήδη «απλώσει»). 



Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου