Η ποιότητα της μάθησης εξαρτάται από τον βαθμό συμμετοχής των παιδιών στις μαθησιακές διαδικασίες. Όταν το όραμα του δασκάλου ξεφεύγει από τη στείρα εκπαιδευτική διαδικασία και αγγίζει τομείς που για χρόνια είχαν εκλείψει, όπως ο πρωτογενής τομέας, που υπήρξε ο ζωοδότης για πολλές γενιές Ελλήνων, τότε σίγουρα μπορούμε να ελπίζουμε σε μελλοντικούς πολίτες με ανοιχτά μυαλά και μάτια προς όφελος πάντα της κοινωνίας μας.
Σε μια εποχή που οι μικροί μαθητές γίνονται αποδέκτες πολλών αλλαγών και μηνυμάτων, η ολοκληρωμένη γνώση σίγουρα αποτελεί σημαντικό «όπλο στη φαρέτρα τους», για να αντέξουν οι ίδιοι αλλά και για ν’ ανοίξουν με τη φρεσκάδα των ιδεών τους και τη θέρμη της νεανικής ψυχής τους τον δρόμο και σε εμάς τους υπόλοιπους.
Μ’ αυτό ως οδηγό, ο Διευθυντής, το διδακτικό προσωπικό και οι μαθητές του 3ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμπάκας πριν λίγους μήνες είχαν την έντονη θέληση να δημιουργήσουν με πολλή αγάπη και πολύ μεράκι έναν πανέμορφο λαχανόκηπο στο προαύλιο του σχολείου τους.
Πρόκειται για μια αξιέπαινη πρωτοβουλία, που σε παλιότερους ανέσυρε αναμνήσεις των παιδικών τους χρόνων, όταν ο σχολικός κήπος ήταν το καμάρι στα χωριά αλλά και μια όαση δροσιάς στις πόλεις. Οι παλαιότεροι σίγουρα θα θυμούνται τον πανέμορφο σχολικό κήπο που είχε δημιουργήσει στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμπάκας ο αείμνηστος δάσκαλος Σταύρος Στεργίου.
Ο κυριότερος λόγος δημιουργίας του λαχανόκηπου του 3ου Δηµοτικού Σχολείου Καλαµπάκας ήταν η βιωµατική διδασκαλία, η οποία ενθαρρύνει τον µαθητή να συµµετάσχει ενεργά στη διαδικασία της µάθησης, τον προτρέπει να ερευνά, να ανακαλύπτει, να ενεργοποιεί τη φαντασία του και τη δηµιουργικότητά του, και του προτείνει την αναζήτηση ή τη δηµιουργία νοήµατος, αντί της αποµνηµόνευσης πληροφοριών.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο λαχανόκηπος του 3ου Δημοτικού είναι ο πρώτος που κοσμεί Δημοτικό Σχολείο στην πόλης μας. Δημιουργήθηκε σε χώρο του προαυλίου που δεν χρησιμοποιούνταν. Προηγήθηκε ο καθαρισμός του χώρου από χόρτα και σαπισμένους κορμούς δέντρων, και έπειτα από τη μεταφορά χώματος από συνεργείο του δήμου, ακολούθησε η ακάματη εργασία δασκάλων και μαθητών, για να δημιουργηθεί ένας πανέμορφος λαχανόκηπος δύο επιπέδων: ανοιχτός και θερµοκήπιο.
Στους δυο αυτούς χώρους τα παιδιά βλέπουν τη διαφορά που υπάρχει στα φυτά του θερµοκηπίου και στα φυτά που δεν έχουν καµία προστασία από τις καιρικές συνθήκες.
Φέτος ο λαχανόκηπος λειτουργεί πειραµατικά και για τα προϊόντα του έχει βρεθεί τρόπος να διατεθούν µέσω κάποιων δοµών σε οικογένειες της Καλαµπάκας που έχουν οικονοµικό πρόβληµα.
Από την επόµενη χρονιά, µε τη βοήθεια του Διευθυντή Πρωτοβάθµιας εκπαίδευσης Νοµού Τρικάλων, κ. Χρήστου Μπουλούµπαση, θα γίνει µια προσπάθεια δηµιουργίας ενός Σχολικού Συνεταιρισµού και ένταξης της συγκεκριµένης δοµής σε διάφορα προγράµµατα.
Θα ήταν παράλειψη να μην σημειώσουμε ότι το σπουδαίο αυτό εγχείρημα έχει την αμέριστη συμπαράσταση του κ. Μπουλούμπαση αλλά και του Διευθυντή του σχολείου, κ. Δημητρίου Μέκρα.
Το εγχείρημα έχει προκαλέσει πρωτόγνωρα συναισθήματα στους μαθητές. Χαρακτηριστική είναι η φράση ενός εξ αυτών που είπε: «Στο σχολείο μας τα είχαμε όλα, δεν μας έλειπε τίποτα. Ένας λαχανόκηπος έλειπε, τον φτιάξαμε κι αυτόν». Αυτή η μικρή αλλά γεμάτη νόημα φράση μάς δείχνει και το επιθυμητό αποτέλεσμα αυτού του εγχειρήματος.
Συμμετοχή σε ημερίδα
Την Κυριακή 5 Ιουνίου 2016 το 3ο Δηµοτικό Σχολείο συμμετείχε στην ηµερίδα που διοργάνωσε το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) Περτουλίου-Τρικκαίων στον χώρο του Κ.Π.Ε, στον λόφο του Προφήτη Ηλία στα Τρίκαλα, µε θέµα: «ΕRASMUS+ και δίκτυα του ΚΠΕ Περτουλίου – Τρικκαίων».
Η ηµερίδα οργανώθηκε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράµµατος ΕRASMUS+ Βασική Δράση και «Μαθησιακή Κινητικότητα Ατόµων» του ΚΠΕ Περτουλίου Τρικκαίων µε τίτλο «Περιβαλλοντική εκπαίδευση και αειφόρος ανάπτυξη», και κατά τη διάρκειά της παρουσιάστηκε από τον Διευθυντή του Σχολείου και εκπαιδευτικούς ο κήπος του σχολείου.
Συνέχεια με δέντρα και φυτά
Στην προσπάθεια του 3ου Δηµοτικού Σχολείου για τη δηµιουργία του λαχανόκηπου πολύτιµη ήταν η βοήθεια του Συλλόγου Γονέων και Κηδεµόνων του Σχολείου αλλά και όλων των γονέων, οι οποίοι έµειναν ενθουσιασµένοι.
Οι Περιβαλλοντικές δράσεις του 3ου Δηµοτικού Σχολείου όμως δεν σταµατούν εδώ. Σκοπός του διευθυντή αλλά και των εκπαιδευτικών είναι να διαμορφωθεί ο χώρος δίπλα από τον λαχανόκηπο με δέντρα και φυτά.
Στόχοι και οφέλη
Ανατρέχοντας στην ιστορία των σχολικών κήπων, διαπιστώνουμε ότι η ποικιλία των γνωστικών αντικειμένων που μπορούν να διδαχθούν σε αυτόν προωθεί τη διεπιστημονική μάθηση, ενώ δημιουργούνται οι προϋποθέσεις, για να εξελιχθούν οι μικροί μαθητές σε ενήλικες ευαίσθητους περιβαλλοντικά.
Η δημιουργία και ιδιαίτερα η συντήρηση ενός κήπου στον χώρο του σχολείου, θεωρείται όλο και περισσότερο αναγκαία, διότι: παρέχει αισθητική απόλαυση, δίνει τη δυνατότητα για φυσική δραστηριότητα, συμβάλλει στην καλή υγεία, δίνει τη δυνατότητα για επαφή των παιδιών με τη φύση, μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολύ καλά αποτελέσματα στην εκπαιδευτική διαδικασία για την επίτευξη των στόχων για συμμετοχή και ενδιαφέρον των μαθητών για τα κοινά.
Είναι μια διαδικασία μέσα από την οποία δίνεται ευκαιρία στους μαθητές: για συμμετοχή, για δράση, για ενημέρωση και για απόκτηση γνώσεων για πολλά θέματα που συνδέονται με την αειφορία (εξοικονόμηση νερού, νέες μεθόδους καλλιέργειας, κομποστοποίηση, ανακύκλωση, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας), για ανάπτυξη ενδιαφέροντος για τα κοινά θέματα, ακόμα μπορεί να γνωρίσουν τα τοπικά προϊόντα και να ασχοληθούν με τη διάθεση των προϊόντων αυτών και τη σύνδεση με την διατροφή και την υγεία.
Η εργασία των μαθητών για την επίτευξη του «κοινού στόχου», δηλαδή: της δημιουργίας και της συντήρησης του σχολικού κήπου, λειτουργεί στην ανάπτυξη συνεργατικών σχέσεων μέσα στη σχολική κοινότητα σε πολλαπλά επίπεδα.
Εν κατακλείδι, ο απώτερος στόχος, αυτών των εκπαιδευτικών πρακτικών είναι ο μετασχηματισμός του σχολείου σε ένα δυναμικό σύστημα που έχει ως αφετηρία τον μαθητή και το άμεσο τοπικό του περιβάλλον, δίνοντας έμφαση όχι μόνο στη γνώση αλλά στη δράση και στη συμμετοχή.
Τέτοιες πρωτοβουλίες που έχουν ως στόχο την αλλαγή της ατομικής συμπεριφοράς αλλά και συνεισφέρουν στις κοινωνικές και οικολογικές διαδικασίες που προωθούν την ευημερία της κοινωνίας μας αξίζουν τον έπαινο αλλά και την συμπαράσταση όλων μας ιδιαίτερα όταν θέλουμε να βάλουμε ένα λιθαράκι στην εξέλιξη και στην πρόοδο του τόπου μας ειδικά και της κοινωνίας μας γενικότερα. Συγχαρητήρια σε όλους!
Πηγή: Τα Μετέωρα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου