Η τραγική κατάληξη του 20χρονου σπουδαστή Βαγγέλη Γιακουμάκη, που βρέθηκε νεκρός σε αγροτική περιοχή στον Κατσικά Ιωαννίνων, έχει συγκλονίσει την κοινή γνώμη ανοίγοντας ξανά το «φάκελο» του bullying. Με αφορμή το περιστατικό αυτό, το in.gr μίλησε με την ψυχολόγο, παιδοψυχολόγο και συγγραφέα, Αλεξάνδρα Καππάτου, για τη στάση που πρέπει να υιοθετούν μαθητές, γονείς και καθηγητές απέναντι στον εκφοβισμό.
«Απαραίτητη η παρέα»
«Το παιδί δεν πρέπει να δείξει ότι φοβάται. Εάν δείξει ότι κάμπτεται, αυτό αποτελεί ερέθισμα σε εκείνον που τον ενοχλεί να πάρει θάρρος και να προχωρήσει σε πιο εντατικά πειράγματα», αναφέρει η κ. Αλεξάνδρα Καππάτου.
Παράλληλα, τονίζει τη σημασία της απόκτησης φίλων ως προς την αποτροπή καταστάσεων εκφοβισμού. Πρέπει δηλαδή να «έχει συμμάχους το παιδί, φίλους που να το υπερασπιστούν, να μιλήσει σε γονείς, άτομα εμπιστοσύνης, ή και στον καθηγητή με τον οποίο έχει καλύτερη σχέση».
»Η παρέα και οι φίλοι δημιουργούν ιστό ασφαλείας και στην ενήλικη ζωή. Όταν είναι απομονωμένος κανείς τότε είναι δύσκολα τα πράγματα» συνεχίζει η κ. Καππάτου, ενώ υπογραμμίζει τη σημασία που έχει η επικοινωνία ανάμεσα σε γονείς και παιδιά.
Σημειώνει ότι υπάρχουν περιστατικά bullying που τα παιδιά δεν έχουν αναφέρει στους γονείς και ότι μπορεί να περάσουν δύο χρόνια χωρίς εκείνοι να τα έχουν αντιληφθεί.
«Είναι δύσκολο να καταλάβει ο γονέας ότι υφίσταται εκφοβισμό το παιδί, ειδικά όταν είναι στην εφηβεία» αναφέρει η κ. Καππάτου, και προσθέτει: «Πρέπει να ξέρει το παιδί ότι μπορεί να εκμυστηρευτεί τα πάντα στον γονέα. Όταν το παιδί είναι στην εφηβεία πρέπει να γίνονται πολλές συζητήσεις όχι μόνο για το διάβασμα».
Στα σημάδια του εκφοβισμού εντάσσει τις κοπάνες, τις αλλαγές στις σχολικές επιδόσεις, τις ανησυχίες στον ύπνο και τις απαισιόδοξες συζητήσεις.
Μιλώντας για τις ενέργειες στις οποίες πρέπει να προβούν οι εκπαιδευτικοί για την αποφυγή καταστάσεων εκφοβισμού, η κ. Καππάτου προτείνει να ξεκαθαρίζουν από την αρχή της σχολικής χρονιάς τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούνται μέσα στην τάξη και να ορίζουν τις αποδεκτές συμπεριφορές. Οι ομαδικές εργασίες στις οποίες κάθε μαθητής μπορεί να συμβάλλει με τον τρόπο του και να νιώθει χρήσιμος, είναι μια ακόμη μέθοδος ενάντια στον εκφοβισμό που μπορεί να υιοθετηθεί από καθηγητές.
Σύμφωνα με έρευνα που επικαλείται η κ. Καππάτου στο τελευταίο της βιβλίο, «Παιδιά στην εφηβεία γονείς σε κρίση», στην Ελλάδα το ποσοστό των παιδιών που θυματοποιούνται είναι γύρω στο 10-15%, ενώ το ποσοστό εκείνων που εκφοβίζουν είναι 5-15%.
Μελέτες δείχνουν ότι μόνο ένα στα τέσσερα παιδιά αναφέρει ότι οι εκπαιδευτικοί θα παρέμβουν σε περιπτώσεις εκφοβισμού, επισημαίνεται μέσα στο ίδιο βιβλίο της κ. Καππάτου.
Προτείνει στους καθηγητές να προωθούν μοντέλα συνεργασίας μέσα στην τάξη, ενώ συμβουλεύει τους γονείς να μάθουν στο παιδί τους να αναγνωρίζει τα θετικά του σημεία και να τα προβάλλει αγνοώντας τα κακόβουλα σχόλια των εκφοβιστών.
«Η αυτοκτονία πιθανή εάν δεν έχεις συμμάχους»
Οι επιπτώσεις του εκφοβισμού, σύμφωνα με την κ. Καππάτου, καθορίζουν σημαντικά τον ενήλικο βίο, με τη χαμηλή αυτοεκτίμηση και το έντονο άγχος να είναι δύο από τις βασικές επιπτώσεις.
Μιλώντας για την αυτοκτονία μετά από εκφοβισμό, σημειώνει ότι είναι πιθανή «εάν έχεις υποστεί συστηματικά εκφοβισμό, έχεις διαπομπευτεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, χωρίς να υπάρχει σύμμαχος». Το άτομο νιώθει τότε «σκουπίδι, ότι η ζωή του δεν έχει αξία και ότι τον έχουν απορρίψει όλοι» συνεχίζει η ψυχολόγος.
Σχολιάζοντας, δε, τη λέξη «bullying», η κ. Καππάτου αναφέρει ότι μετά το 2006 με την υπόθεση του Άλεξ από τη Βέροια ήρθε «στην επιφάνεια».
»Δεν έχει γίνει κάτι ουσιαστικό από το 2006. Για τον εκφοβισμό στο Διαδίκτυο έχουν γίνει περισσότερα από ό,τι για τον εκφοβισμό στα σχολεία» τονίζει.
«Περισσότερα περιστατικά bullying στο Δημοτικό»
Οι αποδέκτες του bullying παρουσιάζουν μια άρνηση, δεν θέλουν να πάνε σχολείο, εκδηλώνουν ψυχοσωματικά συμπτώματα, πονοκεφάλους, κοιλιακό άγχος και δεν είναι πρόθυμοι να συμμετέχουν σε εκδηλώσεις, σύμφωνα με την παιδοψυχίατρο και επιστημονική υπεύθυνη του Συμβουλευτικού Κέντρου Οικογένειας (ΣΚΟ) Καλλιθέας, Άννα Σπυριδωνίδου.
Τα περισσότερα bullying «έρχονται» από τις τάξεις του Δημοτικού στο ΣΚΟ, αλλά τα πιο σοβαρά από το Λύκειο.
«Στο Λύκειο τα περιστατικά είναι λιγότερα, αλλά πιο σοβαρά», σημειώνει η κ. Σπυριδωνίδου στο in.gr η οποία καλείται να βοηθήσει παιδιά από τη Μαριούπολη να ενταχθούν στο ελληνικό σχολικό περιβάλλον.
Σε αυτήν την περίπτωση η ενσωμάτωση συντελείται μέσα από τη χρήση της αγγλικής γλώσσας. Ο φόβος όμως και η ανασφάλεια είναι εμφανή στοιχεία.
Ελισάβετ Σταμοπούλου
Πηγή: in.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου