ΠΑΡΙΣΙ. Γεννήθηκαν ταυτόχρονα με το Ιντερνετ και προκαλούν επανάσταση στα πολιτιστικά ήθη: πρόκειται για τη «γενιά #» (γενιά #χάσταγκ ή δίεση), τους γεννηθέντες δηλαδή μεταξύ 1995 και 2000, μια γενιά που ευνοεί την εκκόλαψη νέων δημιουργιών, αποκλειστικά σε ηλεκτρονική μορφή, υποχρεώνοντας τις επιχειρήσεις του τομέα να εκσυγχρονισθούν και να υιοθετήσουν ριζικά νέα θεώρηση για τα προϊόντα τους.
Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξε διεθνής μελέτη 7.000 ατόμων, ηλικίας άνω των 15 ετών, σε εννέα δυτικές και αναπτυσσόμενες χώρες.
Συμμετοχή θεατή
Υστερα από μια πρώτη «ψηφιακή μετάβαση», με τον κινηματογράφο, τη φωτογραφία, τα παιχνίδια, τα βιβλία και τους μουσικούς δίσκους να εκδίδονται σε ψηφιακή μορφή, νέες μορφές επικοινωνίας και διασποράς μηνυμάτων, που επινοήθηκαν για αποκλειστική ψηφιακή χρήση, κάνουν την εμφάνισή τους.
Τα νέα αυτά πρότυπα, σύντομα λογοτεχνικά ή εικαστικά έργα, που ευνοούν τη συμμετοχή του αναγνώστη-θεατή και διασπείρονται μέσω των σελίδων και εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης, προσελκύουν τη νέα γενιά, «αμόλυντη» όπως είναι από τις παλιές, συμβατικές αναλογικές μεθόδους και μέσα.
Μεταξύ των πρωτοπόρων της νέας αυτής εποχής, η μελέτη επισημαίνει τους δημιουργούς του δημοφιλούς παιχνιδιού Candy Crush, το δίκτυο προβολής βίντεο YouTube, τη μουσική εφαρμογή Spotify και τη Netflix, παγκόσμια ηγέτιδα στη διαδικτυακή προβολή ταινιών με τη μέθοδο του streaming. Η Amazon, από τη μεριά της, πειραματίζεται με τα λεγόμενα «Kindle Singles», ηλεκτρονικά βιβλία «μεσαίου» μεγέθους, μεταξύ μιας νουβέλας και ενός άρθρου περιοδικού.
Οι χρήστες του Ιντερνετ στις ΗΠΑ ζητούν την ίδια στιγμή συντομότερα βίντεο, η μέση διάρκεια των δημοφιλέστερων τέτοιων βρίσκεται πλέον γύρω στα 4 λεπτά. Η μακράς διάρκειας μορφή βίντεο, την οποία είχαν εισαγάγει οι Amazon, iTunes και Hulu, αποτελεί πλέον τμήμα της «πρώτης ψηφιακής μετάβασης».
Παρά τους βαρύγδουπους τίτλους, όμως, που θυμίζουν περισσότερο ταξινόμηση προϊστορικών εποχών, η ζήτηση για λογοτεχνικά έργα -με την έννοια που είχε ο όρος τον 18ο αιώνα- παραμένει υπαρκτή, ακόμη και στη γενιά της δίεσης.
Απόδειξη αυτού αποτελεί η παγκόσμια εκδοτική επιτυχία που γνώρισαν ογκώδη μυθιστορήματα, όπως ο περίφημος «Χάρι Πότερ» στις εφηβικές ηλικίες, αλλά και πραγματικά ρομαντικά μυθιστορήματα, όπως το πρόσφατο «Λάθος αστέρι».
Την ίδια ώρα, η οικονομική επιτυχία της μελλοντικής αυτής πολιτιστικής παραγωγής σε νέα μέσα εξαρτάται άμεσα από την ικανοτήτων των δημιουργών, των στελεχών επιχειρήσεων και των σχεδιαστών λογισμικού να αντιληφθούν έγκαιρα τις ανάγκες και τις διαθέσεις της γενιάς#.
Πρόσφατο παράδειγμα προς αποφυγήν αποτελεί η σημαντική επένδυση της εταιρείας Zynga στο πάλαι ποτέ δημοφιλές παιχνίδι Farmville, του οποίου η δημοτικότητα είχε ήδη εκπνεύσει.
Τέτοιες εσφαλμένες επενδυτικές πρωτοβουλίες θα έπρεπε ωστόσο να προλαμβάνονται, με τις εταιρείες να εκμεταλλεύονται τη ραγδαία εξάπλωση του ηλεκτρονικού εξοπλισμού. Στις δυτικές χώρες, η μελέτη διαπίστωσε ότι 70% των καταναλωτών (και 84% των 15-18 ετών) διαθέτει «έξυπνο» κινητό τηλέφωνο. Το ποσοστό αυτό είναι στη Βραζιλία και τη Ρωσία 58%, ενώ στις αστικές ζώνες της Κίνας 36%.
Από συστάσεις φίλων
Στη Δύση, 87% των ατόμων 15-25 ετών παρακολουθεί βίντεο μέσω Διαδικτύου, 98% είναι ακροατές ψηφιακής μουσικής και το 46% δηλώνει ότι έχει διαβάσει ηλεκτρονικό βιβλίο. Την ίδια στιγμή, οι νέες συνήθειες μεταβάλλουν ριζικά και τον τρόπο με τον οποίο τα άτομα 15-25 ετών ενημερώνονται για τις νέες κυκλοφορίες. Σε ποσοστό περισσότερο από 75% τα άτομα 15-25 ετών λένε ότι επέλεξαν τα βίντεο που παρακολούθησαν, τα βιβλία που διάβασαν και τη μουσική που άκουσαν από συστάσεις φίλων σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το ψηφιακό χάσμα των γενεών τείνει, όμως, να καλυφθεί χάρη στο φαινόμενο της «ψηφιακής μετανάστευσης», που θέλει τους άνω των 35 ετών να υιοθετούν τα νέα αποκλειστικά ψηφιακά μέσα.
Οι νέες ψηφιακές τάσεις μοιάζουν εντέλει να λειτουργούν συμπληρωματικά στις παραδοσιακές μεθόδους και δεν αποτελούν έτσι απειλή για την επιβίωση της τυπογραφίας, των εικαστικών τεχνών, της μουσικής, της αναλογικής φωτογραφίας και κινηματογράφησης, όπως είχαν τόσο επιπόλαια προαναγγείλει οι Κασσάνδρες της ψηφιακής εποχής.
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου