Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2014

Συνάντηση με τους εκπαιδευτικούς των παιδιών σας

Συνάντηση με τους εκπαιδευτικούς των παιδιών σας –με ή χωρίς ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες: τι θα πρέπει να προσέξετε για να είναι αποδοτική και ευχάριστη. 

- Φροντίστε να ενημερώνεστε συχνά για την πρόοδο του παιδιού σας, ιδίως αν έχει δυσκολίες σε κάποιον τομέα. Μην περιμένετε την ημέρα που δίνονται οι βαθμοί. Ο χρόνος που έχει εκείνη την ημέρα ο εκπαιδευτικός στη διάθεσή του για κάθε γονιό είναι πολύ περιορισμένος και συνήθως δαπανάται σε θέματα σχετικά με τη βαθμολογία και την ακαδημαϊκή επίδοση του παιδιού και όχι με τη συνολική του εικόνα, μέσα και έξω από την τάξη. Κάθε εκπαιδευτικός ορίζει συνήθως μια μέρα την εβδομάδα που δέχεται γονείς. Επιλέξτε να τον επισκεφτείτε εκείνη την ημέρα και ώρα και αποφύγετε τις σύντομες συζητήσεις στο πόδι όταν πηγαίνετε ή παίρνετε το παιδί από το σχολείο. Είναι πολύ σημαντικό να έχει χρόνο για να συζητήσετε και να μην αισθάνεται αγχωμένος ή να μην αποσπάται η προσοχή του από παιδιά που φωνάζουν στους διαδρόμους ή μπαινοβγαίνουν στην τάξη. Καλό είναι να ενημερώνεστε για την πορεία των παιδιών σας 2-3 φορές σε κάθε τρίμηνο, έτσι ώστε να βλέπετε αν υπάρχει βελτίωση, αν είναι δηλαδή αποδοτικές οι παρεμβάσεις που δοκιμάζετε ή να προλάβετε τα όποια προβλήματα εμφανίζονται κατά καιρούς και να τα αντιμετωπίσετε πριν πάρουν μεγάλες διαστάσεις. 

- Ρωτήστε για το παιδί σας έχοντας από πριν ένα σύντομο αλλά περιεκτικό πλάνο των θεμάτων που θέλετε να θίξετε. Μην εστιάσετε αποκλειστικά στον ακαδημαϊκό τομέα, αλλά ρωτήστε για τη συμπεριφορά του μέσα και έξω από την τάξη, τις παρατηρήσεις στον σωματικό, κοινωνικό, συναισθηματικό τομέα. Ζητήστε πληροφορίες για το παιδί συνολικά. Ενδιαφέρεται για τα μαθήματα; Έχει παρέες; Φαίνεται χαρούμενο, αγχωμένο, δυστυχισμένο; Πώς είναι η συμπεριφορά του απέναντι στα άλλα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς; Υπάρχει κάτι που απασχολεί τον εκπαιδευτικό;

- Όσο αφορά τον ακαδημαϊκό τομέα, εξετάστε την πρόοδό του σε σχέση με την προηγούμενη επίδοσή του, αλλά και σε σχέση με το επίπεδο των άλλων παιδιών. Τα πάει καλύτερα από ότι τα πήγαινε; Τα καταφέρνει κάπου που πριν αποτύγχανε; Μήπως τώρα τελευταία δεν διαβάζει; Είναι πολύ πίσω από τους συμμαθητές του; Αν και το πρώτο κομμάτι είναι το πιο σημαντικό (η σύγκριση με την προηγούμενη επίδοση του ίδιου του παιδιού) πολλές φορές η έλλειψη ενημέρωσης για το επίπεδο του παιδιού σε σχέση με το επίπεδο των συμμαθητών του μας δημιουργεί μια λανθασμένη εικόνα για το πού βρίσκεται πραγματικά το παιδί. Μπορεί για παράδειγμα η βελτίωση του παιδιού να είναι πολύ μεγάλη, αλλά να εξακολουθεί να μην μπορεί να παρακολουθήσει την ύλη της τάξης του. Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε μια ρεαλιστική και ξεκάθαρη εικόνα για την ακαδημαϊκή επίδοση του παιδιού.

- Αν το παιδί έχει παράλληλη στήριξη ή παρακολουθεί και το τμήμα ένταξης, μιλήστε και με τους ειδικούς παιδαγωγούς. Ρωτήστε λεπτομέρειες για το ιδιαίτερο πρόγραμμα που ακολουθεί το παιδί και προσπαθήστε να καταλάβετε πώς ακριβώς δουλεύουν, πώς λειτουργεί αυτό στο πλαίσιο του σχολείου. Οι ειδικοί παιδαγωγοί έχουν διαφορετική εκπαίδευση και εμπειρία και βλέπουν τα πράγματα με πολύ διαφορετικό τρόπο από τους δασκάλους της γενικής τάξης. Μην αγνοείτε ή παραβλέπετε την άποψή τους. 

- Να είστε ειλικρινής με τους εκπαιδευτικούς, ακόμα και αν φοβάστε ότι θα σας κακοχαρακτηρίσουν. Αν δεν έχετε την υπομονή να βοηθήσετε το παιδί σας και μαλώνετε συνέχεια μαζί του, αν δεν μπορεί να κάνει τις ασκήσεις του και τις κάνετε εσείς, αν δεν ξέρετε την ύλη, αν το προσέχουν ο παππούς και η γιαγιά που δεν μπορούν να το διαβάζουν, αν περνάτε δύσκολα στο σπίτι λόγω της κρίσης, αν ετοιμάζεστε για διαζύγιο, ακόμα και αν δεν μπορείτε να «τα βγάλετε πέρα μαζί του», στο πρόσωπο του εκπαιδευτικού μπορείτε να βρείτε ένα βοηθό και σύμμαχο. Μην βλέπετε τους εκπαιδευτικούς σαν κακοπροαίρετους ειδικούς που δεν ενδιαφέρονται για το παιδί σας. Δεν είναι αυτοί που απλώς βάζουν ασκήσεις για το σπίτι και στο τέλος του τριμήνου «τιμωρούν» ή «επιβραβεύουν» το παιδί σας με έναν κακό ή έναν καλό βαθμό. Δεν είναι εκεί για να σας κρίνουν και να αποδείξουν ότι δεν τα καταφέρνετε. Είναι εκεί για να συνεργαστούν μαζί σας για το καλό του παιδιού. Μην είστε επιθετικοί και μην προσπαθείτε να αποδείξετε ότι όλα στο σπίτι είναι μια χαρά και τα προβλήματα εμφανίζονται μόνο ως δια μαγείας στο σχολείο (υπονοώντας ότι είναι δημιούργημα των εκπαιδευτικών). Δεν σας κατηγορεί κανένας, άσχετα αν το παίρνετε έτσι. Σας ενημερώνει για μια κατάσταση, ζητάει να μάθει αν συμβαίνει και αλλού, προκειμένου να μπορέσετε να το αντιμετωπίσετε από κοινού. Εξίσου καταστροφική με την επιθετικότητα μπορεί να είναι και η απόκρυψη στοιχείων σχετικά με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του παιδιού. Το να μην ενημερώνετε τον εκπαιδευτικό για την ύπαρξη διάγνωσης ή για τις υπηρεσίες υποστήριξης που λαμβάνει εκτός σχολείου (πχ εργοθεραπεία, λογοθεραπεία, ειδική αγωγή, ψυχολογική υποστήριξη) από ντροπή ή επειδή δεν θέλετε να μαθευτεί η δυσκολία του παιδιού, δεν βοηθά πραγματικά τον εκπαιδευτικό να κάνει σωστά τη δουλειά του και κατ΄ επέκταση δεν βοηθάει το παιδί. 

- Θυμήστε στον εκπαιδευτικό τα δυνατά σημεία και τις αδυναμίες του παιδιού σας. Ζητήστε την άποψή του και ακούστε την προσεκτικά. Ξέρει το παιδί σας πολύ καλά και το βλέπει σε ένα πλαίσιο τελείως διαφορετικό από αυτό του σπιτιού. Η άποψή του για τα δυνατά και αδύνατα σημεία του παιδιού μπορούν να σας βοηθήσουν να το δείτε πιο αντικειμενικά και να το κατανοήσετε σε βάθος. Ανταλλάξτε απόψεις! Εξηγήστε του ότι γνωρίζετε τις δυσκολίες του παιδιού σας, αλλά και τα προβλήματα που μπορεί να προκαλεί άθελά του ή μη μέσα στην τάξη. Δείξτε του ότι καταλαβαίνετε πόσο δύσκολη είναι η δουλειά του. Σκεφτείτε ότι έχει να διδάξει πράγματα σε 20 μικρά τερατάκια, με 5-6 ζόρικα παιδιά που μπορούν πραγματικά να προκαλέσουν το χάος. Σίγουρα μπορείτε να καταλάβετε πώς περνάει καθημερινά. 

- Δείξτε στον εκπαιδευτικό ότι είστε πραγματικά αποφασισμένοι να συμβάλλετε στην πρόοδο του παιδιού και στην επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν. Ζητήστε του να σας ενημερώνει όποτε κρίνει απαραίτητο και εξηγήστε του ότι δεν θα πρέπει να διστάζει σκεπτόμενος ότι «ενοχλεί» ή ότι «πιέζει».

- Αν πιστεύετε ότι έχετε βρει κάποιο τρόπο που θα βοηθούσε το παιδί σας, προτείνετέ τον με ευγενικό τρόπο χωρίς να πιέζετε για την εφαρμογή του πχ να του σημειώνει ένα μέρος του μαθήματος για να μαθαίνει και όχι όλο το μάθημα. Αν η ιδέα σας δεν είναι τελείως παράλογη, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να πραγματοποιηθεί. Μερικές φορές οι εκπαιδευτικοί έχουν πολλά στο κεφάλι τους και δεν μπορούν να εντοπίσουν τόσο εύκολα τι χρειάζεται το παιδί σας. Αντιθέτως, εσείς βλέπετε την κατάσταση «από μέσα» και μπορείτε αμέσως να δείτε τι το δυσκολεύει και σε τι μπορεί να ανταποκριθεί. 


Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου