Τρίτη 4 Μαρτίου 2014

Μετά από τρεις μέρες καθισιό, αδιάβαστος στο σχολείο. Τι φταίει και τι μπορεί να γίνει;

Είναι ιδιαίτερα συχνό το φαινόμενο οι μαθητές μετά από Σαββατοκύριακο ή πολυήμερες αργίες/ διακοπές να πηγαίνουν αδιάβαστοι και άγραφοι στο σχολείο. Το δυστύχημα είναι ότι πολλοί εκπαιδευτικοί (δάσκαλοι και καθηγητές) προγραμματίζουν αμέσως μετά τις «διακοπές» διαγωνίσματα, με το σκεπτικό ότι τα παιδιά έχουν χρόνο για διάβασμα και θα μπορέσουν να κάνουν την επανάληψή τους χωρίς πίεση και άγχος προκειμένου να γράψουν καλά!

Η πραγματικότητα είναι λίγο διαφορετική, ιδίως για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίοι συνήθως πηγαίνουν αδιάβαστοι ή ελάχιστα διαβασμένοι την τελευταία στιγμή και συχνά μετά από ομηρικούς καβγάδες στο σπίτι. 

Τι φταίει και τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για αυτό;


Τι φταίει:

- Τα παιδιά, ιδίως μικρής ηλικίας, δυσκολεύονται να οργανώσουν το χρόνο τους. Μερικές μέρες χωρίς σχολείο τους φαίνεται πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Κάθε μέρα αναβάλλουν το διάβασμα για την επομένη γιατί «προλαβαίνουν» μέχρι που διαπιστώνουν ότι ο χρόνος πέρασε και την επομένη έχουν κανονικά σχολείο.

- Ιδίως στην περίοδο των διακοπών βγαίνουν εκτός ρυθμού και αποσυντονίζονται. Αν υπάρχουν ταξίδια, ψώνια, επισκέψεις, αναγκαστικά ακολουθούν το πρόγραμμα της οικογένειας, κάτι που μπερδεύει ακόμα πιο πολύ τις ώρες του διαβάσματος.

- Καθώς απομακρύνονται ολοένα και περισσότερο από την τελευταία μέρα που πήγαν στο σχολείο, ξεχνάνε τι έχουν να κάνουν και ψάχνουν τελευταία στιγμή. Όμως πολλές φορές, οι ασκήσεις και τα διαβάσματα είναι ανάλογα των ημερών του καθισιού, με αποτέλεσμα να μην προλαβαίνουν.

Τι μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε

- Την πρώτη μέρα των διακοπών ελέγξτε τι έχουν να γράψουν και να μάθουν. Γράψτε τα σε ένα χαρτί όλα μαζί και αν για κάτι έχετε απορία, τηλεφωνήστε εκείνη την στιγμή σε κάποιον συμμαθητή/ κάποια συμμαθήτριά του. Μην αφήνετε τις μερες να περνούν. Ενδεχομένως μετά από λίγο να μην βρίσκετε κανένα να ρωτήσετε. 

- Αφού συγκεντρώσετε όλα τα μαθήματα, προσπαθήστε να υπολογίσετε πόσο χρόνο χρειάζεται το παιδί για το κάθε ένα, αλλά και συνολικά. Μην ξεχνάτε ότι το παιδί θα χρειαστεί γενικά περισσότερο χρόνο από ότι συνήθως, καθώς θα έχει βγει από το πρόγραμμά του, θα είναι πιο ενθουσιασμένο ή/και κουρασμένο από ότι συνήθως και θα έχει το μυαλό του αλλού. Αφού έχετε καταλήξει στο χρόνο που απαιτείται για διάβασμα και γράψιμο, προσπαθήστε να δείτε ποιες μέρες και ώρες είναι βολικό να ασχοληθεί με τα μαθήματά του. Δείτε το πρόγραμμα της οικογένειας: πότε έχετε κανονίσει εξόδους, πότε έχετε επισκέψεις, πότε θα λείπετε κοκ. Φτιάξτε το πρόγραμμά σας όσο πιο ρεαλιστικά γίνεται και παρουσιάστε το στο παιδί για να σας πει αν συμφωνεί ή αν έχει κάποια καλύτερη πρόταση. Λάβετε σοβαρά τις υποδείξεις του, γιατί αν από την αρχή δεν του αρέσει το πρόγραμμα, η αποτυχία του είναι σίγουρη. Αν θεωρεί ότι δεν χρειάζεται να διαβάσει καθόλου, εξηγήστε του τι μαθήματα έχει και δελεάστε το με κάτι που του αρέσει, πχ θα διαβάσεις το πρωί την ιστορία και μετά μπορείς να πας με τους φίλους σου μια βόλτα μέχρι το μεσημέρι. 

- Μη γεμίζετε το πρόγραμμα της οικογένειας με εξόδους και συναντήσεις. Το ότι εσείς δεν έχετε δουλειά, δεν σημαίνει ότι και τα παιδιά σας δεν έχουν τίποτα να κάνουν. Φροντίστε να αφήνετε κάθε μέρα χρόνο για διάβασμα προκειμένου το παιδί να μην βγει τελείως από τον ρυθμό του. 

-Μην αφήνετε όλα τα μαθήματα για το τέλος ή μην τα κάνετε όλα την πρώτη μέρα και μετά δεν τα ξαναγγίζετε. Μοιράστε το διάβασμα ετσι ώστε να γίνεται λίγο κάθε μέρα και αφήστε χρόνο για τις απαιτούμενες επαναλήψεις. Με αυτό τον τρόπο το παιδί δεν θα αποδιοργανωθεί τελείως, θα διατηρήσει επαφή με τα μαθήματά του, θα απολαύσει τις διακοπές του και θα πάει διαβασμένο στο σχολείο. Αν και το να τα «τελειώνετε νωρίς» για να μην έχετε τις υπόλοιπες μέρες τίποτα μπορεί να φαίνεται καλή ιδέα, αν δεν γίνει σωστή επανάληψη προς τις τελευταίες μέρες μπορεί να δημιουργήσει την ψευαίσθηση στο παιδί ότι τα ξέρει, τα θυμάται, χωρίς αυτό να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. 

- Βοηθήστε το παιδί να «στρωθεί στο διάβασμα». Λίγο πριν την ώρα που έχετε προγραμματίσει διάβασμα, βοηθήστε το να ολοκληρώσει αυτό που κάνει και να καθαρίσει το μυαλό του (πχ καθίστε λίγο στο μπαλκόνι για να συζητήσετε, ζητήστε του να σας βοηθήσει σε μια απλή δουλειά του σπιτιού). Στη συνέχεια επιμείνετε να πάει για διάβασμα, όπως έχετε συμφωνήσει και να μην το αφήσετε να το αναβάλλει για αργότερα ή για κάποια άλλη μέρα. Την ώρα που διαβάζει καθίστε δίπλα του, βοηθήστε το ή καθίστε λίγο πιο μακριά και διαβάστε και εσείς κάτι. Μην έχετε ανοικτή την τηλεόραση ή το ραδιόφωνο, μην κάνετε δουλειές στο σπίτι που θα μπορούσαν να αποσπάσουν την προσοχή του παιδιού. Αν έχετε δύο ή περισσότερα παιδιά φροντίστε να διαβάζουν την ίδια ώρα ή αν το ένα από αυτά είναι μικρό, βάλτε το εκείνη την ώρα να ζωγραφίσει ή να κάνει κάποια άλλη «δουλειά» πχ να τακτοποιήσει τη βιβλιοθήκη του.

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου