Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 2013

Κατεύθυνση του βλέμματος σε συγκεκριμένο σημείο: μερικές ιδέες για το πώς μπορούμε να την πετύχουμε

Υπάρχουν περιπτώσεις μικρών παιδιών με διαταραχή στο φάσμα του αυτισμού ή νοητική καθυστέρηση που δυσκολεύονται ιδιαίτερα να εστιάσουν το βλέμμα τους σε ένα σημείο (πχ σε κάποιο παιχνίδι, κάποια εικόνα, κάποιο αντικείμενο) ή να το ακολουθήσουν με τα μάτια τους καθώς αλλάζει θέση. Το γεγονός αυτό δημιουργεί μεγάλες δυσκολίες, τόσο κατά την καθημερινή ζωή του παιδιού όσο και κατά τη διδασκαλία του  (είναι αδύνατο να διδάξεις οτιδήποτε σε ένα παιδί που κοιτάει μονίμως τη δεξιά γωνία του ταβανιού). Τι μπορεί να γίνει σε αυτές τις περιπτώσεις;

Μερικές ιδέες για να «μάθετε» στο παιδί να κατευθύνει το βλέμμα του σε ένα συγκεκριμένο σημείο και να το κρατάει εκεί για όσο χρειαστεί είναι οι παρακάτω:

- Αν στο παιδί αρέσουν τα τραγούδια, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το τραγούδι «μια ωραία πεταλούδα». Τραγουδίστε το σχηματίζοντας με τα χέρια σας την πεταλούδα ή φτιάξτε από χαρτόνι μια πεταλούδα με έντονα χρώματα. Καθώς τραγουδάτε, μετακινείτε την πεταλούδα, σύμφωνα με τον ρυθμό, πάνω – κάτω, αριστερά- δεξιά, αρχίζοντας από διαφορετικό σημείο κάθε φορά, αυξάνοντας σταδιακά το εύρος, την ταχύτητα και κατά συνέπεια και την δυσκολία της δραστηριότητας. Προσοχή: αν το παιδί έχει την τάση να κουνάει τον κορμό του ή το κεφάλι του αριστερά –δεξιά όταν ακούει μουσική, η συγκεκριμένη δραστηριότητα δεν ενδείκνυται, αφού η κίνηση θα επηρεάζει την κατεύθυνση του βλέμματος. 

- Παιχνίδι με την μπάλα: διαλέξτε μια μικρή πλαστική μπάλα (μικρότερη από μπάλα ποδοσφαίρου, μεγαλύτερη από μπαλάκι τένις) με έντονα χρώματα και σχέδια. Πιάστε την με την παλάμη σας και αρχίστε να την κινείτε ρυθμικά στρίβοντας ελαφρώς τον καρπό σας αριστερά και δεξιά, πλησιάζοντάς την προς το παιδί κάνοντας κάποιον ήχο πχ μπιζζζζζ. Αγγίξτε απαλά την μύτη του 3 φορές λέγοντας μπιπ – μπιπ – μπιπ. Αυξήστε σταδιακά το βαθμό δυσκολίας της δραστηριότητας, αλλάζοντας το σημείο εκκίνησης, την ταχύτητα, το εύρος της κίνησης, βάζοντας ενδιάμεσα παύσεις, αλλάζοντας κατεύθυνση κοκ. 

- Αν το παιδί αγαπάει τα μουσικά όργανα και τους ήχους, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε καμπανάκια. Το παιδί θα κατευθύνει την προσοχή του και το βλέμμα του στον ήχο. 

- Χρησιμοποιήστε μια κούκλα κουκλοθεάτρου για να πείτε μια ιστορία ή ένα τραγουδάκι. Πλησιάστε την στο παιδί, σε διάφορα σημεία του σώματός του, αγγίξτε την επάνω του και απομακρύνετέ την. Φροντίστε το περιεχόμενο του τραγουδιού/ιστορίας να αιτιολογεί την κίνηση πχ ένα μικρό σκυλάκι που δίνει φιλάκια στο παιδί, ένα κουνούπι που το τσιμπάει σε διάφορα μέρη τους σώματός του κοκ. 

Δοκιμάστε όλες τις ιδέες που έχετε και δείτε ποια έχει τα καλύτερα αποτελέσματα. Για παράδειγμα, στο κέντρο μας, σε ένα τρίχρονο παιδί με νοητική καθυστέρηση και πολλά κινητικά προβλήματα, ιδιαίτερα αποτελεσματική φάνηκε η δραστηριότητα με την μπάλα, ενώ η δραστηριότητα με την λιγότερη επιτυχία ήταν οι κούκλες κουκλοθεάτρου.

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου