Δευτέρα 27 Ιουνίου 2011

Οι διακοπές… εχθρός της φιλαναγνωσίας

Καινοτόμες δράσεις για να την ανακαλύψουν τα παιδιά μας. Βρισκόμαστε στις τελευταίες βαθμίδες στην κατάταξη αυτού του μαγικού κόσμου. Ας νιώσουμε εμείς πρώτοι τη χαρά του βιβλίου και ας προσπαθήσουμε να τη μεταδώσουμε και στα παιδιά μας
Οι καλοκαιρινές διακοπές έχουν ήδη ξεκινήσει για τους μαθητές και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, οι τηλεοράσεις και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια έχουν ήδη πάρει φωτιά. Κι εμείς οι γονείς θα αφήσουμε για άλλη μια φορά τα παιδιά μας να κατασπαταλήσουν τον ελεύθερο χρόνο τους και να αποχαυνωθούν μπροστά στις οθόνες. Μήπως θα πρέπει αυτό το καλοκαίρι να αναλάβουμε δράση; Μια καθοδήγηση των παιδιών προς το βιβλίο θα ήταν μια ωραία επιλογή.

Και οι γονείς θα νιώσουν ευτυχέστεροι και σαφώς τα παιδιά πολύ καλύτερα. Ως λαός βρισκόμαστε στις τελευταίες βαθμίδες στην κατάταξη της φιλαναγνωσίας και κάποτε θα πρέπει να ανακαλύψουμε αυτόν το μαγικό κόσμο και τα οφέλη που έχουμε να αποκομίσουμε μικροί και μεγάλοι. Ξεκινώντας από το γεγονός ότι η σχέση που έχουμε με το βιβλίο δεν είναι ένα κληρονομικό χάρισμα αλλά κάτι που καλλιεργείται, ας δώσουμε το παράδειγμα στα παιδιά μας ξεκινώντας από τον εαυτό μας. Ας νιώσουμε εμείς πρώτοι τη χαρά και την απόλαυση που προφέρει ένα βιβλίο και ας προσπαθήσουμε να μεταδώσουμε αυτά τα συναισθήματα στα παιδιά μας. Δεν μπορούμε να απαιτούμε από το παιδί μας να διαβάσει, αν εμείς δεν διαβάζουμε.

Ευθύνη των γονιών

Το βιβλίο μπορεί να χαρακτηριστεί ως ο πιο πιστός φίλος. Αρκεί να αφεθούμε να μας ταξιδέψει ελευθερώνοντας τη φαντασία και με μια διάθεση απόδρασης από την καθημερινότητά μας. Η ευθύνη να αγαπήσουν τα παιδιά το βιβλίο βαραίνει κυρίως εμάς τους ενήλικες. Οφείλουμε να βοηθήσουμε το παιδί μας να διαβάζει, όχι φυσικά καταπιέζοντάς το αλλά κάνοντάς το να αγαπήσει τον κόσμο του βιβλίου. Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους μπορούμε να συμβάλουμε σ’ αυτό. Είναι πασιφανές ότι όσο πιο μικρό είναι ένα παιδί τόσο πιο εύκολα το κάνουμε να αγαπήσει το βιβλίο για μια ζωή, γιατί, αν αγαπήσεις το βιβλίο, αυτό είναι για πάντα. Δεν σημαίνει φυσικά ότι δεν μπορούμε να πείσουμε και τους έφηβους να γίνουν φιλαναγνώστες, απλά ίσως δυσκολευτούμε περισσότερο. 

Για τα νήπια

Όταν ένα παιδί είναι ακόμη σε ηλικία που δεν μπορεί να διαβάσει μόνο του, μπορούμε να του διαβάζουμε εμείς παραμύθια και να συζητάμε μαζί γι’ αυτά που διαβάσαμε. Έτσι κεντρίζουμε το ενδιαφέρον του παιδιού και το φέρνουμε σε επαφή με το βιβλίο από πολύ μικρό. Στη συνέχεια μπορούμε να ζητούμε από το παιδί να διηγηθεί αυτά που άκουσε και να περιγράψει αυτά που το εντυπωσίασαν. Θα πρέπει να αγοράζουμε συχνά βιβλία στα παιδιά -τα παιχνίδια έτσι κι αλλιώς δεν τα συγκινούν πια- αλλά θα πρέπει να είμαστε ταυτόχρονα και προσεκτικοί στην επιλογή.

Το βιβλίο αναπτύσσει το χαρακτήρα του παιδιού

ΤΟ ΚΑΛΟ βιβλίο αναπτύσσει το χαρακτήρα του παιδιού και συμβάλλει στη συγκρότηση της προσωπικότητάς του, στην καλλιέργεια της γλωσσικής - επικοινωνιακής ικανότητάς του, τη βελτίωση της ικανότητας στην έκφραση, στην εφευρετικότητα, στη δημιουργική σκέψη, την ανάπτυξη της φαντασίας του, στον εμπλουτισμό των γνώσεών του, στη διεύρυνση των πνευματικών του δεξιοτήτων. Το παιδί που διαβάζει βιβλία ωριμάζει ψυχολογικά, διδάσκεται αρχές και αξίες, έναν διαφορετικό τρόπο ζωής, νέους πολιτισμούς. Το μικρό παιδί είναι ο μελλοντικός ενήλικας και αν μάθει να διαβάζει, δεν θα σταματήσει ποτέ να το κάνει.

Σε ό,τι αφορά τα βιβλία για μικρά παιδιά, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η εντυπωσιακή εικονογράφηση, ώστε να κεντρίζεται το ενδιαφέρον και το παιδί να μπορεί να συνδέει το λόγο με την εικόνα. Για τα μικρά παιδιά υπάρχουν διαφόρων ειδών βιβλία:

Βιβλία με εικόνες, λαογραφικά παραμύθια, μικρά διηγήματα, μυθιστορήματα ποικίλου περιεχομένου, είτε ψυχαγωγικού είτε εκπαιδευτικού χαρακτήρα,
διάφοροι μύθοι και κυρίως ελληνική μυθολογία, αινίγματα, παροιμίες, ανέκδοτα, ανθολογίες με λαϊκούς θρύλους και παραδόσεις, κουκλοθεατρικές ιστορίες, παιδικές εγκυκλοπαίδειες, νεανικά περιοδικά, χάρτες, παραμύθια σε ηλεκτρονική μορφή, παιδικά τραγούδια και ποιήματα, ή θεατράκια.

Το facebook ως δίλημμα του εφήβου

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ δυσκολία αφορά ωστόσο τους έφηβους, οι οποίοι πολύ δυσκολότερα θα αποχωριστούν τον ηλεκτρονικό υπολογιστή και τους «friends» στο facebook, για κάτι που δεν ανήκει καθόλου στις ελκυστικές επιθυμίες. Αυτό λοιπόν κι αν είναι πρόκληση. Να πεισθεί ένας έφηβος, που αντιμετωπίζει το διάβασμα ως αγγαρεία, να αρχίσει να διαβάζει, για αρχή έστω και περιοδικό. Στην εποχή της ταχύτητας και των άπειρων πληροφοριών, όπου ο νέος κατακλύζεται με την εικόνα και θεωρεί ότι μπορεί να αποκτήσει τη γνώση άκοπα, δύσκολα μπορεί να του κεντρίσει κάποιος το ενδιαφέρον για το οποιοδήποτε έντυπο. Μια αρχή θα μπορούσε να γίνει με θέματα που αφορούν και απασχολούν τη νεολαία, παίρνοντας τροφή από τα διάφορα σχολικά έντυπα που εκδίδουν οι ίδιοι οι μαθητές, είτε είναι περιοδικά είτε εφημερίδες ή λευκώματα. Ας βρουν οι γονείς τα διάφορα έντυπα από τα σχολεία των παιδιών τους και ας προκαλέσουν μια συζήτηση μαζί τους.

Θέματα που απασχόλησαν τους νέους, όπως οι ίδιοι γράφουν στα έντυπά τους, σχετίζονται με την υγεία, τα ναρκωτικά, την υγιεινή διατροφή, τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση, τις επιδράσεις της κινητής τηλεφωνίας στην υγεία, τις σχέσεις εφήβων - γονέων, τις σχέσεις εφήβων - καθηγητών, τη μετανάστευση, την επαγγελματική αποκατάσταση, την ανεργία, το εκπαιδευτικό σύστημα κ.ά. Ακόμα μπορούν οι γονείς να προκαλέσουν τα παιδιά τους να διαβάσουν, ανάλογα και με τα ενδιαφέροντά τους, θέματα που αφορούν στην τέχνη, τον αθλητισμό, συνεντεύξεις δημοφιλών και ενδιαφέροντων ανθρώπων από όλο το φάσμα της κοινωνίας, φιλανθρωπικό έργο, εφημερίδες. Τα θέματα που μπορεί να αποσπάσουν την προσοχή ενός νέου είναι πολλά και με λίγη καλή προσπάθεια μπορεί να ανοίξει το κανάλι επικοινωνίας νέου και βιβλίου. Τα αποτελέσματα που δείχνουν όλα τα δεδομένα είναι πόσο λίγα Ελληνικά μιλούν και γράφουν οι νέοι μας. Ας τους δώσουμε ένα εφόδιο να καλλιεργήσουν και να αναπτύξουν ένα πλούσιο λεξιλόγιο. Θα νιώσουν και οι ίδιοι πολύ καλύτερα με τον εαυτό τους.

Τόσο οι νέοι όσο και οι ενήλικες αναζητούν τρόπο «διαφυγής» από την καθημερινότητα, έστω και προσωρινά. Το βιβλίο μπορεί να ικανοποιήσει αυτή την ανάγκη και να μας βοηθήσει να ταξιδέψουμε χωρίς περιορισμούς εκεί που πραγματικά επιθυμούμε και ονειρευόμαστε. Ακόμα περισσότερο οι έφηβοι, οι οποίοι εκφράζουν με κάθε τρόπο την απογοήτευσή τους και την ανάγκη τους για απόδραση, μπορούν μέσα από ένα ενδιαφέρον βιβλίο να ταξιδέψουν τα όνειρά τους. Ας τους βοηθήσουμε να γίνουν ευτυχέστεροι άνθρωποι, καλύτεροι πολίτες, πετυχημένοι και χρήσιμοι στον τόπο τους και στην ανθρωπότητα..

Πηγή: sigmalive

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου