Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2010

Με το Teach first ενάντια στην ανισότητα των ευκαιριών στη μόρφωση

Την ανισότητα στο πεδίο της σχολικής εκπαίδευσης φιλοδοξεί να άρει ένα ενδιαφέρον πρόγραμμα δράσης που υλοποιείται σε υποβαθμισμένα σχολεία της Γερμανίας
Στη Γερμανία η σταδιοδρομία ενός μαθητή δεν εξαρτάται μόνο από την ευφυΐα του, αλλά κυρίως από την καταγωγή του. Εξαρτάται από την οικονομική κατάσταση και το μορφωτικό επίπεδο των γονιών του. Σπανίως λοιπόν διασταυρώνονται οι δρόμοι των παιδιών από εργατικές οικογένειες και των μαθητών από οικογένειες επιστημόνων. Άλλωστε αυτό επιβεβαιώνεται και από την κοινωνική σύνθεση στους διάφορους τύπους της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στα γυμνάσια –που οδηγούν στο πανεπιστήμιο- συναντά κανείς παιδιά από μεσαία και ανώτερα κοινωνικά στρώματα. Στα «κύρια σχολεία» -που οδηγούν στην τεχνική εκπαίδευση- συναντά κανείς κυρίως παιδιά ασθενών κοινωνικών στρωμάτων. Και αυτή την κατάσταση φιλοδοξεί να ανατρέψει το πρόγραμμα Teach first Deutschland. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που ενισχύει το έργο των εκπαιδευτικών με τη σύμπραξη αριστούχων αποφοίτων ανωτάτων σχολών.

Πρόκειται για δύο πραγματικότητες
Τρίτη, 8 η ώρα το πρωί, στην ενάτη τάξη ενός «κύριου σχολείου» σε μια φτωχογειτονιά του Βερολίνου. Στα θρανία των 15χρονων μαθητών δεν υπάρχουν τετράδια και βιβλία, αλλά μικρά πιατάκια με καρότα και φραντζολάκια. Το θέμα του σημερινού μαθήματος είναι η ποσότητα βιταμίνης C στη διατροφή μας. Η 26χρονη Κριστίνα Λάγκεμαν, πτυχιούχος Μοριακής Ιατρικής, πηγαίνει από θρανίο σε θρανίο και εξηγεί στα παιδιά το πείραμα. Η κυρία Λάγκεμαν έχει μετεκπαιδευτεί στα καλύτερα πανεπιστήμια της Ευρώπης, έχει εργασθεί ως ερευνήτρια σε δύο από τις καλύτερες κλινικές της Γερμανίας και στη Σκοτία. Ένα αξιοζήλευτο βιογραφικό που κατά κανόνα δεν θα έχουν να επιδείξουν οι μαθητές, τους οποίους διδάσκει. Η κυρία Λάγκεμαν είναι μια από τους 66 αριστούχους υποτρόφους που έχει στείλει η πρωτοβουλία Teach first Deutschland σε διάφορα υποβαθμισμένα σχολεία με αποστολή να μεταφέρουν στα παιδιά ενός κατώτερου Θεού παραστάσεις από τον κόσμο της γνώσης και της επιτυχίας. Και όπως περιγράφει η ίδια: «Πρόκειται για δύο πραγματικότητες. Υπάρχει χάσμα μεταξύ του κόσμου, στον οποίο ζω εγώ και του κόσμου που ζουν αυτά τα παιδιά. Αλλά εδώ εντοπίζω και τη μεγάλη ευκαιρία να μεταφέρω τα δικά μου στοιχεία στον κόσμο αυτών των παιδιών. Δημιουργούμε επαφές που κάτω από άλλες συνθήκες δεν θα προέκυπταν ποτέ».

Διασφάλιση προσωπικών επαφών με μελλοντικούς εργοδότες
Ζητούμενο είναι να δοθούν ευκαιρίες στα παιδιά από κατώτερα κοινωνικά στρώματα. Αυτός είναι ο κύριος στόχος της πρωτοβουλίας Teach first Deutschland, προσθέτει η Κάιγια Λάντσμπεργκ. Είναι η ιδρύτρια της οργάνωσης που αποσκοπεί στην άρση των ανισοτήτων στο πεδίο της μόρφωσης. «Είναι μια υπόθεση που προσφέρει πραγματική βοήθεια στα παιδιά, όχι μόνο στα μαθήματα τους, στις ασκήσεις των μαθηματικών και στην εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας, αλλά και αλλού. Η στήριξή μας επεκτείνεται στη σύνταξη μιας αίτησης για πρακτική εξάσκηση και φτάνει μέχρι την διασφάλιση προσωπικών επαφών με μελλοντικούς εργοδότες. Διασφαλίζουμε προσβάσεις που κατά κανόνα δεν έχουν αυτά τα παιδιά σε αντίθεση με εκείνα από τα μεσαία στρώματα», εξηγεί η κ. Λάντσμπεργκ.

Οι μαθητές είναι ενθουσιασμένοι…
H παρουσία των «fellows», όπως αποκαλούνται οι αριστούχοι που μετέχουν στο πρόγραμμα, δεν υποκαθιστά τον δάσκαλο, αλλά τον στηρίζει. Ένα από τα σημεία κριτικής που δέχεται το πρόγραμμα είναι το γεγονός ότι οι «fellows» δεν έχουν εξειδικευμένες παιδαγωγικές γνώσεις αλλά έχουν αρκεστεί σε μια τρίμηνη παρακολούθηση σεμιναριών παιδαγωγικής. Αλλά ακόμη και οι πιο δύσπιστοι εκπαιδευτικοί αναγνωρίζουν πόσο σημαντική είναι η προσφορά των «ζωντανών παραδειγμάτων».
Οι μαθητές είναι στην πλειονότητά τους ενθουσιασμένοι. Κριστίνα Λάγκεμαν είναι έξυπνη, όμορφη και κυρίως νέα. «Η κυρία Λάγκεμαν είναι η καλύτερη δασκάλα εδώ». «Οι πιο μεγάλοι στην ηλικία καθηγητές είναι αυστηροί». «Οι νεότεροι καθηγητές είναι πιο κοντά σε εμάς. Έχουν μεγαλύτερη κατανόηση. Είναι δίπλα μας όταν έχουμε προβλήματα», είναι μερικές από τις διαπιστώσεις των μαθητών.
…όχι όμως όλοι
Υπάρχουν ωστόσο και μαθητές, τους οποίους αφήνει αδιάφορους η παρουσία της αριστούχου. Πρόκειται κυρίως για παιδιά που ζουν σε δύσκολες οικογενειακές συνθήκες. Άνεργοι γονείς, αλκοολικοί, ενίοτε βίαιοι. Μερικοί από τους μαθητές αυτούς σαμποτάρουν το μάθημα της Κριστίνα Λάγκεμαν. Αλλά η ίδια δεν το βάζει κάτω.
«Είναι μια διαδικασία στην οποία θα πρέπει να μπω και να τη μάθω. Θα πρέπει να βρω τρόπους να δώσω κίνητρα και νόημα στους μαθητές αυτούς. Δεν πρέπει να ξεχνούμε σε τι είδους συνθήκες ζουν και τι έχουν βιώσει. Αυτά τα παιδιά δεν συγκινούνται εάν τους βάλεις μηδέν στον έλεγχο», θα πει η Κριστίνα Λάγκεμαν.
Η 26χρονη απόφοιτος της Μοριακής Ιατρικής έχει δύο χρόνια μπορστά της να βρει τρόπους να διεισδύσει στις ψυχές των μαθητών της. Το πρώτο βήμα το έχει κάνει ήδη.

Πηγή : Με το Teach first ενάντια στην ανισότητα των ευκαιριών στη μόρφωση, DW-WORLD.DE, Deutsche Welle, 22/2/2010

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου