Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2010

Απειλές και εκβιασμοί μέσω facebook

Ένας μαγικός κόσμος ή το κουτί της Πανδώρας βρίσκεται πίσω από το διαδίκτυο; Οι απόψεις διίστανται, αφού υπάρχουν εκείνοι που υποστηρίζουν ότι το διαδίκτυο είναι εργαλείο και με την ορθή χρήση του κανείς μπορεί να επωφεληθεί, από την άλλη οι πολέμιοι που βλέπουν στο διαδίκτυο "τον εχθρό που παραμονεύει".
1 στα 10 παιδιά θύμα εκβιασμού ή παρενόχλησης στο internet!
Μια νέα μελέτη δημοσιεύει στοιχεία που αποκαλύπτουν πως ένα στα δέκα παιδιά δέχεται εκβιασμό ή κυβερνο - παρενόχληση όταν σερφάρει μέσα στο ίντερνετ. Το επιπλέον ανησυχητικό στοιχείο είναι ότι εξαιτίας της χρήσης του διαδικτύου οι νέοι είναι εκτεθειμένοι σε κινδύνους 24 ώρες το 24ωρο. Οι ειδικοί υποστηρίζουν πως η κυβερνο-παρενόχληση μπορεί να είναι πιο επιζήμια από την συμβατική παρενόχληση αφού οι δράστες παραμένουν ανώνυμοι, άρα μπορούν μέσα από την ανωνυμία τους να εκφράσουν πολλά περισσότερα συκοφαντικά σχόλια.

Facebook και Twitter το πιο πρόσφορο έδαφος!
Έρευνα στην Σουηδία απέδειξε ότι τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης όπως το facebook, το twitter κλπ αποτελούν ένα νέο και πρόσφορο έδαφος παρενόχλησης και προσβολής από τους ίδιους τους συμμαθητές των χρηστών. Η καθηγήτρια ψυχολογίας Ann Frisen από το πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ στη Σουηδία δήλωσε πως ο τύπος αυτός παρενόχλησης είναι πιο σοβαρός από ότι ο συμβατικός.
Τα θύματα του διαδικτύου δεν βρίσκουν πουθενά καταφύγιο διαφυγής. Η τεχνολογία επιτρέπει στην συνεχόμενη παρενόχληση μέσα από μηνύματα κινητού τηλεφώνου και ιστοσελίδων, ενώ συγχρόνως τα συκοφαντικά σχόλια μπορούν να κυκλοφορήσουν παντού και άμεσα χωρίς καμία δυνατότητα παρεμπόδισής τους. Το πιο ανησυχητικό είναι ότι ο εντοπισμός του δράστη είναι εξαιρετικά δύσκολος!

Οι συμμαθητές προσβάλλουν και εκβιάζουν μέσω Facebook.
Η καθηγήτρια Frisen υποστήριξε πως η παρενόχληση σχετίζεται άμεσα με συμμαθητές συνήθως από σχολείο. Οι μορφές παρενόχλησης χωρίζονται σε τρεις κυρίως κατηγορίες:
1. τις ανώνυμες, με χρήση nickname και ψεύτικου profile, από συμμαθητές που συνήθως είναι αδύναμοι χαρακτήρες και καταπιεσμένοι από τους υπόλοιπους μαθητές στο σχολείο. Συνηθίζουν να προσβάλλουν , να συκοφαντούν και να κάνουν φραστικές επιθέσεις στους πιο ισχυρούς, με την ασφάλεια που τους παρέχει η ανωνυμία τους, γεγονός που δεν μπορεί να συμβεί στην καθημερινότητα.
2. τις επώνυμες, όπου συμμαθητές αντίπαλων ομάδων κάνουν κόντρες μεταξύ τους μέσω διαδικτύου είτε ανταλλάσοντας προσβολές, είτε μετρώντας τη δύναμή τους με βάση το ποιος έχει πιο πολλούς φίλους! Συχνά κάποιος "πρώην" απειλεί και εκβιάζει με δημοσιοποίηση προσωπικών στιγμών ή διαδίδει δε χρόνο ρεκόρ συκοφαντικά σχόλια τα οποία την επόμενη ημέρα αποτελούν το θέμα συζήτησης σε όλο το σχολείο!
3. τις "σεξουαλικού περιεχομένου" παρενοχλήσεις στις οποίες οι έφηβοι εκδηλώνουν ανώνυμα, σεξουαλικές προτιμήσεις, συμπεριφορές και τάσεις που δεν θα τολμούσαν ποτέ να εκφράσουν στο σχολείο σε μια face to face συνάντηση με τον συμμαθητή τους!

Οι γονείς δίνουν πολλές φορές το λάθος μήνυμα!
Πρόταση της ψυχολόγου Ann Frisen προς τους γονείς είναι να ελέγχουν όσο το δυνατόν το περιεχόμενο των ιστοσελίδων που επισκέπτονται τα παιδιά τους αλλά να αναθεωρήσουν και οι ίδιοι το περιεχόμενο που δημοσιεύουν στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης αλλά και στους υπόλοιπους ιστοτόπους.
Συχνά είναι οι γονείς που δίνουν το λάθος μήνυμα, δείχνοντας υπερβολική "άνεση" στις συνομιλίες τους με τους άγνωστους διαδικτυακούς φίλους και στις πληροφορίες που ανταλλάσουν, στέλνοντας το σήμα στα παιδιά τους πως στο internet όλα επιτρέπονται.

Πηγή : Hellenic Business, 24/2/2010

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου