Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου 2024

ΑΠΘ: Η ομάδα “Vroom” ανέπτυξε ένα πλήρως αυτόνομο “μίνι” όχημα σε 6 μήνες και βγήκε 1η σε διεθνή διαγωνισμό

Μια άκρως σημαντική διάκριση σε διεθνές επίπεδο έλαβε τον περασμένο Μάιο η φοιτητική ομάδα Vroom του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Αφού ανέπτυξε ένα πλήρως αυτόνομο αυτοκίνητο σε κλίμακα 1:10 μέσα σε διάστημα έξι μόλις μηνών, κατέκτησε την πρώτη θέση μεταξύ 80 ομάδων από όλο τον κόσμο στον διεθνή διαγωνισμό Bosch Future Mobility Challenge (BFMC), που διοργανώθηκε από το Engineering Center της BOSCH στη Ρουμανία.

Αν σε πρόκειται για ένα όχημα σε… μίνι έκδοση, είναι άκρως «έξυπνο» και μπορεί να κινηθεί με πλήρη αυτονομία αλλά και με ασφάλεια στο οδικό δίκτυο μιας πόλης ανάλογης του μεγέθους του. Σταματάει σε φωτεινούς σηματοδότες ή διαβάσεις, παραχωρεί προτεραιότητα όταν αυτό είναι αναγκαίο και μπορεί να κινηθεί σε κυκλικούς κόμβους ή να παρκάρει χωρίς καμία απολύτως ανθρώπινη παρέμβαση.

Η φοιτητική ομάδα Vroom μετρά μόλις τέσσερα χρόνια ζωής. Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα, έχει ήδη καταφέρει να κάνει σημαντικά βήματα σε ό,τι αφορά στην έρευνα για την αυτόνομη οδήγηση. Μάλιστα από την πρώτη συμμετοχή της στον διεθνή διαγωνισμό της Bosch έδειξε ότι έχει τα φόντα να πετύχει.

Μία ομάδα που ξεκίνησε τυχαία από ένα email…

«Η όλη διαδικασία ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2020, όταν από τύχη κάπως έπεσε στα χέρια μου ένα e-mail που ανέφερε γι’ αυτόν τον διαγωνισμό που ήταν η πρώτη φορά που είχε γίνει παγκόσμιος, είχε βγει εκτός συνόρων της Ρουμανίας. Ήταν η περίοδος που είχε ξεκινήσει και η καραντίνα και ψάχναμε και κάτι να κάνουμε. Μαζευτήκαμε μαζί με δυο τρία ακόμα άτομα και έτσι ξεκίνησε η ομάδα», περιέγραψε μιλώντας στο Thestival o αρχηγός της ομάδας Vroom και ένας εκ των ιδρυτών της, Θοδωρής Παπαφωτίου.

Σχεδόν έναν χρόνο αργότερα, τον Σεπτέμβριο του 2021, η ομάδα, η οποία στην πρώτη χρονιά της αριθμούσε μόλις τέσσερα μέλη, συμμετείχε στον διαγωνισμό της Bosch και κατάφερε να κατακτήσει την τρίτη θέση. «Την πρώτη χρονιά ξεκινήσαμε ενεργά αλλά φοβισμένα γιατί δεν είχαμε ιδέα τι πάμε να κάνουμε, παρ’ όλα αυτά στον διαγωνισμό που έγινε τον Σεπτέμβριο του 2021 βγήκαμε τρίτοι. Είδαμε ότι πήγε καλά, μας άρεσε πολύ, μου αρέσει και πολύ η ρομποτική οπότε ήθελα να το συνεχίσω», δήλωσε ο κ. Παπαφωτίου.

Ένα αυτοκίνητο υπό κλίμακα αλλά πλήρως αυτόνομο

Όπως περιέγραψε στο Thestival ο κ. Παπαφωτίου, το αυτοκίνητο σε κλίμακα 1:10 που ανέπτυξε η Vroom και κατέκτησε την πρώτη θέση στον φετινό διαγωνισμό, μπορεί να κινηθεί με πλήρη αυτονομία και με ασφάλεια με μια πραγματική πόλη στην αντίστοιχη κλίμακα με φανάρια, διασταυρώσεις πεζούς κτλ.

«Το αυτοκίνητο μπορεί να “διαβάζει” τις σημάνσεις, ή τις διαβάσεις, να σταματά στα φανάρια ή το stop και να προσαρμόζει δυναμικά την ταχύτητά του ανάλογα με τα όρια ταχύτητας. Βάζεις απλά τη διαδρομή που θέλεις να ακολουθήσει και πηγαίνει στον προορισμό που επιθυμείς», σημείωσε και διευκρίνισε πως μέσα σε αυτή την πορεία, για τις ανάγκες του διαγωνισμού, εκτέλεσε διάφορα tasks όπως για παράδειγμα το παρκάρισμα ή την κίνηση σε κυκλικό κόμβο. 

Στη διάρκεια του διαγωνισμού, το αυτόνομο όχημα, έπρεπε να αντιληφθεί το περιβάλλον γύρω του και να επεξεργαστεί χρήσιμες πληροφορίες, ώστε να λάβει τις κατάλληλες αποφάσεις κατά την πλοήγησή του. Κάτι που το αυτοκίνητο της Vroom το έκανε με απόλυτη επιτυχία!

«Να πάμε ένα βήμα πιο πέρα, να αναπτύξουμε ένα αυτόνομο όχημα και για περιβάλλον χωρίς υποδομές»

Η Vroom αν και είναι ομάδα με βραχύ παρελθόν, έχει σίγουρα λαμπρό μέλλον, αφού ήδη βάζει πλώρη για τον επόμενο διαγωνισμό και την περαιτέρω εξέλιξή της. Σύμφωνα με τον αρχηγό της, κ. Παπαφωτίου, στον επόμενο διαγωνισμό θα λάβουν μέρος δύο ομάδες «μία junior που θα τον ανακαλύψει από την αρχή, και η άλλη που στηριζόμενη στο περσινό αυτοκίνητο θα επιχειρήσει την υπέρβαση».

Όπως εξήγησε στο Thestival, με βάση το αυτοκίνητο που διακρίθηκε στον φετινό διαγωνισμό, στόχος είναι να αναπτυχθεί ένα πραγματικά αυτόνομο αυτοκίνητο σε προσομοίωση το οποίο έχοντας παντού αισθητήρες, θα μπορεί να υποστηρίξει την πλήρως αυτόνομη οδήγηση ακόμη και σε δρόμους που δεν έχουν τις απαραίτητες υποδομές, όπως για παράδειγμα διαγράμμιση ή ελλιπή σήμανση. «Σκοπός της ομάδας είναι να πάει ένα βήμα παραπέρα, να πάει ακόμη πιο ερευνητικά και να αναπτύσσει λύσεις που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν σε ένα μεγαλύτερο όχημα», υπογράμμισε.

Η ομάδα Vroom ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2020 με μόλις τέσσερα μέλη και αυτή τη στιγμή αποτελείται από 20 άτομα και είναι πάντα ανοιχτή σε φοιτητές που θέλουν είτε να εφαρμόσουν στην πράξη αυτά που διδάσκονται σε ακαδημαϊκό επίπεδο είτε να εντρυφήσουν στην καινοτομία και την έρευνα.

Πηγή: thestival

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου